عضو حزب اعتماد ملی:

فضا به نحوی شده که افراد به خود اجازه می‌دهند به شخص دوم نظام توهین‌آمیز کنند/اگر رئیس قوه قضائیه خلافی داشته زمانی که رأس این قوه است بیان کنند

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۲۹۴
فضا به نحوی شده که افراد به خود اجازه می‌دهند به شخص دوم نظام توهین‌آمیز کنند/اگر رئیس قوه قضائیه خلافی داشته زمانی که رأس این قوه است بیان کنند
عضو حزب اعتماد ملی گفت:در واقع فضا به نحوی شده است افراد به خود اجازه می‌دهند که به دومین شخصیت نظام هر گونه اعتراضی با هر ادبیاتی و حتی ادبیات توهین‌آمیز، کنند.

«محمدرضا خباز» عضو حزب اعتماد ملی و معاون سابق معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور در واکنش به تخریب‌های صورت گرفته علیه رئیس‌جمهور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: طبق اصل 84 و 86 قانون اساسی فقط نماینده مجلس در چارچوب وظایف نمایندگی، مصونیت قضایی دارد به عبارت دیگر نماینده مجلس در ایفای نقش نمایندگی می‌تواند در همه مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کند و هیچ دستگاهی نمی‌تواند به دلیل اظهارنظر نماینده، وی را تحت تعقیب قرار دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در قانون اساسی برای مقامات دیگر چنین موردی نیامده است البته طبق همین قانون رئیس‌جمهور دومین فرد کشور است، به عبارت دیگر بعد از رهبری رئیس‌جمهور اولین فرد کشور محسوب می‌شود به همین دلیل در قانون اساسی برای اینکه جایگاه ریاست جمهوری حفظ شود، آمده است که برای سوال از رئیس‌جمهور حداقل یک چهارم نمایندگان باید تقاضا کنند، در صورتی که برای سوال از هر وزیر یک نماینده هم می‌تواند درخواست کند.

خباز با تاکید بر اینکه بعد از رهبری، رییس جمهور عالی‌ترین جایگاه است، تصریح کرد: لذا نباید جایگاه رییس‌جمهور با هر مسئله کوچک و کم‌اهمیتی تحت‌الشعاع قرار بگیرد، گذشته از این همه افراد در مقابل قانون یکسان هستند، البته که این صحبت شیرین است اما در کشور ما اجرای این حرف مشکل است و افراد به این اصل تن نمی‌دهند. به عنوان مثال برخی افراد که در مورد روسای قبلی قوه قضائیه اظهارنظر کردند، مورد سوال و مواخذه قرار گرفتند، لذا در کشور ما اصل یکسان بودن همه در برابر قانون کمتر رعایت می‌شود.

معاون سابق پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: در واقع فضا به نحوی شده است افراد به خود اجازه می‌دهند که به دومین شخصیت نظام با هر ادبیاتی و حتی ادبیات توهین‌آمیز، اعتراض کنند. در حال حاضر در فضای مجازی عده‌ای تندرو حرف‌های بسیار زشت و رکیک در سخنرانی‌های عمومی می‌زنند که حتی یک دفعه هم ندیدیم که این افراد از طریق مدعی‌العموم احضار شوند و از آنها بپرسند که چرا این حرف‌های نامناسب را از تریبون رسمی در مجامع عمومی علیه رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه مطرح می‌کنید.

او افزود: عموما این قبیل افراد به رؤسای جمهور و رؤسای مجلس که قدرت "دار و درفش" ندارند، در زمانی که در رأس کار هستند، این توهین‎ها را روا می‎دارند اما به رئیس قوه قضائیه که قدرت بازداشت و برخورد دارد تا زمانی در رأس قدرت است چیزی نمی‌گویند، به محض اینکه کنار رفت و قدرت برخورد نداشت آن لحظه شروع به توهین می‌کنند. چرا این حرف‌ها را همانطور که راجع به رییس قوه مقننه و مجریه بیان می‌کردند در مورد رییس قوه قضائیه در قدرت بیان نمی‌کردند؟! مشخص است که از مجازات شدن می‌ترسیدند اما وقتی طرف کنار می‌رود از در و دیوار شروع به تخریب و توهین می‌کنند در صورتی که اگر این فرد خلافی داشته زمانی خلاف کرده که در رأس این قوه بوده است.

خباز با بیان اینکه «مصونیت‌ها در چارچوب قوانین هستند.» اظهار کرد: نماینده مجلس در چارچوب وظایف نمایندگی حق اظهارنظر دارد البته اظهارنظر با توهین فرق می‌کند، توهین، تخریب و افترا جزو وظایف نمایندگی نیست و اگر نماینده‌ای بخواهد از اصول 84 و 86 سوء استفاده کند و به جای اصلاح امور در افساد امور تلاش کند، مصونیت ندارد.

این چهره اصلاح‌طلب در خصوص حکم توهین به رییس جمهور در قانون یادآور شد: در قانون برای توهین به هر مقامی از رهبری گرفته تا رؤسای قوا و حتی افراد عادی کیفرهایی تعیین شده است که براساس آن اگر کسی به مقامات کشور اهانت کرد طبق قانون می‌توان با آن فرد برخورد کرد. همچنان که اخیراً فردی به امام جمعه‌ای توهین کرد، آن فرد محکوم به شلاق شد و امام جمعه اصرار کرد که حکم شلاق وی را اجرا کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز