سکوت ائتلاف آمریکایی در برابر عملیات نظامی ترکیه در عراق

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۹:۵۷:۵۱
کد خبر: ۱۰۱۸۳۵۶
سکوت ائتلاف آمریکایی در برابر عملیات نظامی ترکیه در عراق
با وجود ادامه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق، تاکنون ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا هیچ گونه واکنشی نسبت به آن نشان نداده امری که تعجب کارشناسان امنیتی عراق را برانگیخته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در حالی که بر اساس توافقنامه راهبردی ۲۰۰۸، آمریکا در قبال هرگونه تهدید خارجی علیه حریم هوایی، خاکی و دریایی عراق مسئول است، اما تاکنون نسبت به عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق هیچ گونه واکنش محسوسی نشان نداده است.

کارشناسان امنیتی، نقش آمریکا و ائتلاف نظامی تحت امرش را در عملیات نظامی ترکیه که تا عمق ۸۰ کیلومتری خاک عراق صورت می گیرد، تماشاگر می دانند، هر چند بخشی از پایگاه های نظامی آمریکا در شمال عراق واقع شده است.

این در حالی است که در هجوم گروه تروریستی داعش به عراق در تابستان ۲۰۱۴، آمریکا اقدام به ایجاد ائتلاف بین المللی متشکل از ۸۲ کشور برای دفاع از عراق کرد.

«فاضل ابورغیف» کارشناس برجسته امنیتی عراق در توئیتی در این باره نوشته است که ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا بر اساس توافقنامه راهبردی ۲۰۰۸ در برابر بمباران ها و پایگاه های نظامی ترکیه در داخل خاک عراق مسئول است.

وی افزود که این حملات هوایی و پایگاه های نظامی ترکیه در داخل خاک عراق، بارزترین نمود و انعکاس نقض حاکمیت ملی عراق به شمار می رود.

ابورغیف در همین چارچوب از دولت عراق خواسته است که به محافل بین المللی شکایت کند و از ائتلاف بین المللی بخواهد که به تعهداتش در برابر حفاظت از حریم هوایی، دریایی و خاکی عراق عمل کند.

بند یک ماده ۲۷ توافقفنامه راهبردی ۲۰۰۸ تصریح دارد: «در صورت وجود هرگونه خطر خارجی یا داخلی علیه عراق یا حصول تجاوز نظامی علیه آن که حاکمیت یا استقلال سیاسسی یا وحدت سرزمینی یا آبی و یا هوایی عراق را نقض کند، یا اینکه نظام دمکراتیک یا نهادهای منتخب آن را به مخاطره بیندازد، بر مبنای درخواست عراق، دو طرف ترتیبات راهبردی بر اساس آنچه طرفین توافق می کنند، آغاز کرده و آمریکا تدابیر لازم از جمله دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی یا هر تدابیر بازدارنده دیگر را برای جلوگیری از این تهدید آغاز می کند.»

با وجود گذشت یک هفته از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق تاکنون واشنگتن کمترین تمایل را برای دخالت در این قضیه نشان داده، امری که شگفتی کارشناسان امنیتی و مقام های مسئول را در عراق برانگیخته است.

این در حالی است که آمریکا در جریان ترور سرداران شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بدون اجازه دولت عراق این دو فرمانده برجسته مبارزه با گروه تروریستی داعش را در داخل خاک عراق به شهادت رساند.

در همین حال رسانه های عراق امروز گزارش کردند که ترکیه دوباره مناطق شمالی عراق را بمباران کرده است.

ارتش ترکیه برای سرکوب عناصر حزب کارگران کرد ترکیه که آنها را تروریست می خواند، این عملیات نظامی تازه را آغاز کرده است.

طبق اعلام وزارت دفاع ترکیه از ابتدای شروع عملیات تاکنون بیش از ۷۰۰ موضع مربوط به عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه را بمباران کرده است.

نظر شما