سخنگوی دولت:

خود را نسبت به توهم توطئه‌ رژیم صهیونیستی و آمریکا پاسخگو نمی‌دانیم/ قیمت مسکن و اجاره مسکن در ستاد اقتصادی در دستور کار قرار گرفت/ خرید و فروش دختران با هدف دستیابی به وام

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۲:۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۰۱۹۱۱۶
خود را نسبت به توهم توطئه‌ رژیم صهیونیستی و آمریکا پاسخگو نمی‌دانیم/ قیمت مسکن و اجاره مسکن در ستاد اقتصادی در دستور کار قرار گرفت/ خرید و فروش دختران با هدف دستیابی به وام
علی ربیعی در نشست خبری که امروز(سه شنبه 3تیر) برگزار شد گفت: موانع سنتی و ساختاری برای حضور دختران در عرصه های مختلف را تسهیل کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، «علی ربیعی» سخنگوی دولت در نشست خبری درباره اقدامات دولت گفت: موانع سنتی و ساختاری برای حضور دختران در عرصه ها ی مختلف را تسهیل کرده ایم.

ربیعی درباره اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی توضیح داد: درهفته گذشته در جلسه های اخیر دولت و کمیسیون ها در حوزه مسایل داخلی و با تمرکز بر اقتصاد و در حوزه سیاست خارجی مسایلی را بررسی کردیم. بحث مسکن ارز و کنترل قیمت ها و ضرورت افزایش تولید و جایگزین کردن تولیدات داخلی بجای کالاها از موضوعات مهم در تصمیم گیری بود وشاهد هستیم که کالاهای بیشتر ورود شان ممنوع و تولید داخلی شأن افزایش می یابد. 

او افزود: در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد یکی از موضوعات مهم ما در هیئات وزیران گسترش صادرات بود و با فروکش کردن موانع کرونا در تبادلات مرزی ۴۱هزار میلیارد را هدف گیری کردیم.

برنامه ۲۵ساله برنامه‌های جامع ایران و چین به انجام رسید 

سخنگوی دولت خاطرنشان ساخت: در جلسه هیئت وزیران پیش نویس نهایی برنامه ۲۵ساله برنامه‌های جامع ایران و چین به انجام رسید که پیشرفت بزرگی است و نفس آن طرح شکست تلاش و سیاست آمریکا برای منزوی کردن مردم ایران است. این راهبرد با هدف قرار گرفتن منابع راهبردی دو طرف و هدف برد برد نوید بخش همکاری های طولانی مدت است .  

ربیعی درباره طرح مذکور توضیح داد: این طرح به رسمیت شناختن مشترکان فرهنگی و حمایت از حق ملت ها برای حاکمیت برابر و تاکید بر توسعه بومی دیدگاه های دوکشور را در مسایل مختلف به اشتراک گذاشته است ایران با روابط عمیق دوستانه با زمینه های مساعد در حوزه های انرژی صنعت و علم و فناوری استعداد قابل توجهی در گسترش روابط را داشته و در حال تحقق است این برنامه فصل جدید در سپهر جدید تمدن آسیایی چین و ایران است .

ربیعی ادامه داد : آمادگی داریم با همه همسایگان و ‌کشورهای همسایه برای یک نقش راه روشن جامع همکاری کنیم. این مصوبه دولت می تواند سرآغازی باشد برای پاسخ دادن در منطقه آسیا امروز در سایر سطوح به زیادی خواهی آمریکا و سیاست های که می خواهد ایران را منزوی کند.

سخنگوی دولت درباره کنترل افزایش قیمت ارز بیان داشت: در هفته گذشته در حوزه کنترل افزایش ارز مورد بحث قرار گرفت ستاد اقتصادی دولت در این زمینه امروز جلسه خود را ادامه داد. ۱۲۰مقصد صادراتی را امروز بحث کردیم و تامین بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارز برای کشور انجام شد. قیمت مسکن و اجاره مسکن در ستاد اقتصادی در دستور کار قرار گرفت.

او با اشاره به شهادت آیت الله بهشتی گفت: این هفته مصادف است با شهادت شهید مظلوم آیت الله بهشتی که ‌‌هفته قوه قضاییه است یاد پدران قوه قضایی را گرامی میداریم یاد شهید بهشتی را هم گرامی داریم تعبیر امام که بخشید یک ملت بود یک تعبیر تمام عیار بود بهشتی مظهر نظم و قانون بود. این هفته را به رییس قوه و قضات شریف تبریک‌می‌گوییم‌و امیدواریم در مبارزه ای که دو قوه به دنبال خواهیم داشت برای محو فساد و پیشبرد امور کشور مثل یک‌ید واحد عمل کنیم دولت از مبارزه بدون تبعیض قوه قضاییه حمایت می‌کند.

 هفت استان در مرحله پیک قرار دارند

ربیعی با اشاره به مسئله کرونا در کشور عنوان کرد: کرونا کماکان مسئله جهانی و در اولویت است این بیماری نه واکسن دارد و نه درمان؛ بنابر گزارش کارشناسان بین المللی تنها راه مقابله رعایت دستورالعمل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری و عدم‌ حضور در تجمعات غیر ضروری است. دانش بشری مهم ترین شیوه را استفاده از ماسک می داند کماکان ۷ استان در مرحله پیک قرار دارند و پیش بینی می‌کنیم دو استان دیگر به پیک برسد.

او افزود: میزان مرگ و میر نسبت به جمعیت مبتلایان با توجه به افزایش دانش و تجربه و مراعات مردم در استان های که دارای پیک جدید شدند مرگ و میر کمتر از استان هایی است که در ماه های قبل دچار پیک شده آمد و نسبت بین مبتلایان به فوت کمتر است که نشان از تسلط بخش درمان و رعایت بهداشت است.

13هزار نفر از از دریافت کنندگان وام ازدواج بین ۵۰تا ۶۵سال سن داشتند

ربیعی در پاسخ به سوال خبرگزاری برنا در خصوص دستور رئیس‌جمهور برای اصلاح ضوابط سنی وام  گفت: این موضوع را به دقت پیگیری کردم وقتی از هفته پیش  مباحثی در این موضوع مطرح شد یادداشت های را دیدم این موضوع را جزیی دنبال کردم و گزارش های بانک مرکزی را دیدیم در سال ۹۶ حدود هشت هزار و درسال ۹۷ده هزار نفر و در سال ۹۸ سیزده هزار نفر از از دریافت کنندگان وام ازدواج بین ۵۰تا ۶۵سال سن داشتند و به عنوان ازدواج اول هم وام‌ گرفته اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه همکاران ما در حوزه جوانان معتقدند که این ها امر مشکوکی است، اظهار داشت: درسال ۹۷ سه هزار و پانصد نفر  و ۹۸دوهزار و پانصد نفر از دریافت کنندگان وام ازدواج زیر ۱۵سال بودند و ۹۸درصد دختران زیر ۱۵سال بودند و بیم‌ سو استفاده های مختلف هم مطرح می شود با توجه به نیاز قانون گذار که کمک به جوانان در امر ازدواج بوده پیشنهادی را وزارت خانه زیربط مطرح کرده  که برای رییس جمهور ارسال شد و بر اساس این پیشنهاد گفتند این منابع به افرادی داده شود که در سن ازدواج هستند و  باعث کمک  به تشکیل واقعی خانواده شود.

او افزود: آمار ها نشان می دهد ۱۸ تا ۴۰سالگی سن ازدواج رایج در ایران است و از طرفی مقابله با خرید و فروش دختران با هدف دستیابی به وام هم گزارش میشد. این تصمیم یک تصمیم علیه ازدواج  نیست بلکه علیه سو استفاده های ممکن بوده در مناطقی  به علت فقر و ناتوانی انجام می‌شده است.

باید سیاست‌های معطوف به رشد دختران داشته باشیم 

ربیعی با بیان اینکه دختران ما سرمایه کشور هستند و سیاست‌ دولت حمایت از این سرمایه است، خاطرنشان ساخت: جلوگیری از ازدواج‌های اجباری و زود هنگام و سوادآموزی لوایحی بود که در این دولت تصویب شد. امروز ۵۰ درصد ورودی دانشگاه‌های ما دختران هستند و ۶۶ درصد از مشاغل ما را تشکیل می‌دهند باید سیاست‌های معطوف به رشد دختران داشته باشیم متاسفانه در چند روز گذشته اخباری درباره دختران بیگناه‌مان شنیدم این موضوع را در کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی دولت بررسی می کنیم.

اروپا تصمیم گرفته‌ به دلجویی مصیبت‌بار خود از آمریکا ادامه دهد

سخنگوی دولت درباره واکنش ایران به سکوت کشورهای اروپایی در قبال رفتارهای آمریکا و همچنین اقدام اخیر تروئیکای اروپایی درخصوص ایران و تصویب یک قطعنامه گفت: معرفی قطعنامه توسط سه کشور اروپایی یک شاهد دیگر بر ناتوانی آن‌ها در برابر امریکا و زورگویی دولت این کشور است ظاهرا  تصمیم گرفته‌اند به دلجویی مصیبت‌بار خود از آمریکا ادامه دهند.

قطعنامه از سوی ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند

او با بیان اینکه این اتفاق به نفع آینده اروپا نیست و کشورهای مختلف در حال تماشای عملکرد اروپا هستند، توضیح داد: اروپایی ها در حالی‌که ادعا می‌کنند این ظلم را قبول ندارند اما در برابر خطرات یک رژیم یاغی که بر خلاف حقوق بین‌الملل رفتار می‌کند، سکوت پیشه کرده‌اند. اروپایی‌ها بدانند این رفتار دولت آمریکا تنها علیه ایران نیست و علیه اروپا هم عمل خواهد کرد. خود را نسبت به توهم توطئه‌ رژیم صهیونیستی و آمریکا پاسخگو نمی‌دانیم. می‌خواهند یک امر جاسوسی را به امری سیاسی و بین‌المللی تبدیل کنند. قطعنامه از سوی ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند. در حال بررسی همه گزینه‌ها هستیم و به زودی واکنش حقوقی مناسب را  اعلام می کنیم.

هرچه پیش می رویم بهانه جویی ها علیه رییس جمهور بیشتر می شود

ربیعی درخصوص شایعه ملک ۴۰۰۰هزار متری رییس جمهور گفت: هرچه پیش می رویم بهانه جویی ها علیه رییس جمهور بیشتر می شود و از یک شایعه به شایعه دیگر می رویم. در این موضوع لول ماجرا از یک «ی» شروع شد، بین ریاست جمهور و ریاست جمهوری. چه معنایی دارد که به جامعه بگوییم رییس جمهور یک ملکی را تخریب  کرده و می خواهد بسازد و در جماران زندگی کند.

سخنگوی دولت افزود: چند دروغ بزرگ در این خبر نهفته بود اولا ملک اصلا برای ریاست جمهور نیست برای نهاد ریاست‌جمهوری است دولت در هر جایی ساختمان و ملکی دارد آن «ی» آگاهانه حذف شده بود . ملک برای دولت است و قابل واگذاری به کسی نیست. دولت های قبل هم از این ملک استفاده می کردند و مربوط به این دولت نیست نام مورد استفاده بوده است . در سال ۹۳شهرداری رای غیر باغ داده و به علت گود برداری که ۱۷متر بوده این گود مدتی آنجا بوده است و با شهرداری صحبت کرده اند و با هدف رفع خطر از گود و موافقت شهرداری کار  در آنجا آغاز شده است. 

او ادامه داد: زمین ۴۰۰۰هزار متر نیست، ۱۰۵۰ متر است وبا اصلاحیه به ۸۰۰متر شده است.اگر ما با سرعت برق و باد هم این را بسازیم به این دولت کفاف‌ نمی‌دهد ان شاالله دولت های بعد از آن استفاده  می کنند. این دولت در خواست تغییر از مسکونی به اداری را داده است در آن منطقه وزارت خانه و دستگاه های مختلف وجود دارد. اینکه در این ملک درخت بوده باید بگویم در قالب مناطقی که ملک را تخریب می کنند چند درخت را قطع می کنند و سپس می کارند. کل بحث بر سر یک نیم طبقه است که پیمانکار معتقد بوده مشکلی ندارد اضافه ساخته شده است. این موضوعات کوچک را تبدیل به یک مسئله ملی کردن درست نیست. باید به روح و روان جامعه توجه کرد.

ارزش افغانستان بیش از یک همسایه است

ربیعی درباره اهمیت سفر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و حواشی اخیر بین دو کشور در زمینه اتباع افغان گفت: سفر بموقعی بود که با تله‌های تبلیغاتی برای مسموم کردن مناسبات دیرینه ایران و افغانستان همزمان شده بود.این سفر نشان از اراده ما برای مراقبت و پاسداری از روابط حسنه و توسعه آن است همینطور که انتظار داشتیم فضای دوستانه و گرمی در مذاکرات حاکم بود به نظر ما سواستفاده قاچاقچیان و عدم مرزداری درست علت چنین حوادثی بوده است که دو طرف بر لزوم پاسداری بیشتر از مرزها تاکید کردند و بنا شد بیش از پیش در این زمینه همکاری صورت گیرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ارزش افغانستان بیش از یک همسایه است، اظهار داشت: ایران و افغانستان دو روایت از یک تمدن اند و عواطف و احساسات فرهنگ چنان در تار پود دو کشور تنیده شده که رنج افغانستانی‌ها برای ایرانی‌ها هم است ایران تلاش‌هایی در مقابله با تروریسم مجاهدت برای استقلال افغانستان انجام داده و همچنین میزبان اتباع این کشور بوده و طی دیدارهای اخیر بر سند جامعه روابط  بین دو کشور تاکید شده که این سند راهبردی را به امضا خواهیم رساند که توافقنامه نهایی برای امضای روسای جمهور طی سه ماه آینده آماده میشود.

امروز اقتصاد ما بدون نفت است

ربیعی درباره تحریم‌ها فشار اقتصادی بر ایران گفت: ‌این روند از سال ۹۳ آغاز شد سعی کردیم میزان وابستگی به نفت را کاهش دهیم و از سال ۹۳ از میزان وابستگی به نفت کاستیم روزی آرزوی همه مردم اقتصاد بدون نفت بود که خوشبختانه این سیاست آغاز شد و امروز اقتصاد ما بدون نفت است برای جبران درآمدها به صادرات کالاهای غیرنفتی اتکا کردیم که این موضوع اتفاق خوبی برای ایران فردا است بنابراین کاهش درآمد نفتی نتوانسته صدمات زیادی به اقتصاد وارد کند.

سخنگوی دولت مطرح کرد: در سال ۹۸ و سه ماهه اول ۹۹ عوارض شوک تحریمی آرام آرام رو به کاهش بوده و ما شاهد پایین آمدن مستمر نرخ تورم نیز هستیم تورم به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته و برای سال ۹۹ نیز بانک مرکزی پیش‌بینی کرده تورم ۱۰ درصد کاهش می‌یابد عرضه بنگاه‌های دولتی و عمومی در بورس باعث کاهش تصدی‌گری دولت شده  و این آرزوی مردم بود که دولت کوچک شود که این امر امروز محقق شده  البته گام دوم واگذاری‌ها، واگذاری صندلی‌ها و تصمیم‌گیری‌هاست که باید انجام شود نقدینگی موجود در بازار به سمت بازار سرمایه می‌رود و از رسانه‌ها می‌خواهیم در این خصوص گام بردارند شاخص رشد اقتصادی بدون نفت ۱/۱+ شده که نشان‌دهنده آن است که تدابیر دولت مؤثر واقع شده و امیدواریم رشد نیز ما چندین برابر شود این امر این نوید را می‌دهد که آثار منفی کرونا در حال کاهش است و صادرات غیرنفتی نیز به تقاضای کل تولید کمک کرده خوشبختانه به رغم فشارهایی که بر روی مردم است ما توانستیم در مقابل تحریم‌ها بایستیم ما نمی‌گوییم که این تحریم‌ها هیچ تأثیری بر ما نداشته بلکه می‌گوییم تحریم‌کنندگان انتظار داشتند که ما از این وضعیت آسیب جدی بخوریم و پیش‌بینی می‌کردند که نابودی ایران رخ دهد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

دولت موافق افزایش تعرفه تلفن ثابت نیستند

ربیعی در خصوص روند و نحوه تصمیم گیری برای افزایش تعرفه تلفن ثابت گفت: سهامداران عمده شرکت مخابرات تصمیم گرفتند در مجمع فوق‌العاده خود حق اشتراک و تعرفه را افزایش دهند که عدد قابل توجهی است نماینده دولت که نماینده وزیر ارتباطات است مخالفت کرده و بنابراین مهندس جهرمی و همکارانش موافقتی برای افزایش قیمت نداشتند.

سخنگوی دولت ادامه داد: مطابق مقررات هر افزایش قیمت باید به تصویب کار گروهی برسد که به تصویب کارگروه زیربط خود هو نرسیده است و دولت موافقتی با این افزایش قیمت ندارد.

کشاورزان خیالشان راحت باشد، گازوئیل گران نمی شود

ربیعی در خصوص گران شدن گازوییل گفت: هیج برنامه ای در سال ۹۹برای افزایش قیمت گازوییل نداریم، کشاورزان خیالشان راحت باشد.

ربیعی درباره واکنش ایران درخصوص تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا علیه چین گفت: حتما این دخالت غیرقابل قبول آمریکا را محکوم می‌کنیم و انرا تاسف‌برانگیز و شرم‌آور می‌دانیم همچنین  موضع‌گیری خود را نسبت به این مداخلات هم اعلام کردیم و هم طی نامه‌ای رسمی به اطلاع وزارت خارجه چین رساندیم دخالت‌های آمریکا در تعارض روشن با حق آشکار تعیین سرنوشت ملت‌ها است

او در پاسخ به این سوال که چرا دولت محدودیت ها را با توجه به اینکه رعایت مردم کاهش یافته برنمی گرداند گفت: آنچه که ما در ستاد ملی کرونا برای برگشت محدودیت‌ها تصمیم گرفتیم مربوط به استان‌هایی است که دچار پیک می‌شوند و این اختیار به استانداران داده شده است که اگر منحنی شیوع از حالت نرمال خارج شود درباره محدودیت‌‌ها تصمیم‌‌گیری کنند سیاست ما در ستاد ملی کرونا این است که تصمیمات کلی برای کشور نگیریم و تصمیمات را محلی کنیم. تصمیمات از استانی به سمت شهر و شهرستان حرکت کرده است و در سطح ملی و همگان نباید محدودیت‌های یکسان باشد اختیار این کار به ستادهای استانی داده شده است که کاری را که لازم بدانند در مورد محدودیت‌ها اعمال می‌کنند.

ربیعی توضیح داد: نباید دوگانه سلامت و معیشت را ایجاد کرد، تاکید داشت از دشواری‌های کرونا توازن بین دو خواست اصلی حفاظت جان در مقابل ویروس و حفاظت جان در مقابل فقر و بیکاری است که باید توامان با هم دنبال شود این موضوع و تناقض در کشورهای دیگر هم وجود دارد البته حفظ جان مردم برای ما یک اصل اساسی بوده است اما نباید به این تناقض‌نما تأکید کرد دولت و ستاد ملی کرونا برای ایجاد توازن بین سلامت و معیشت مردم سیاست‌های پیشتازی داشته است و سیاست ما حداکثر معیشد و حداکثر مراقبت است بنابراین باید در این جهت با مردم صحبت کنیم و همکاری آنها را بطلبیم وگرنه با تعطیل کردن‌های مجدد ناچاریم دوباره بعد از مدتی محدودیت‌ها را برداریم.

سخنگوی دولت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ابتلا و مرگ و میر شهروندان ما در مراکز تولیدی و اقتصادی رخ نداده بیشترین آنها در مراسم‌هایی مثل عروسی عزا و این تجمعات بوده  اتفاقا در صنایع کوچک نیز با شیوع کرونا روبرو نبودیم مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردیم اما وقتی همه افراد در مراسم به مدت سه روز کنار هم قرار می‌گیرند مشخص است که آمار افزایشی است باید فاصله‌گذاری اجتماعی را به عنوان یک جنبش عظیم دنبال کنیم تا زمانی که دنیا به توان تولید واکسن دست پیدا کند و به ایران هم برسد مسئله ما این است که رفتار و سبک زندگی مردم را به سمتی ببریم که ضد شروع کرونا عمل کنند.

استعفای وزرای کابینه دولت را تکذیب می کنم

ربیعی درباره شایعاتی در مورد استعفای برخی اعضای دولت از جمله همتی نمکی و دژپسند گفت: هر چه به پایان دولت نزدیک می‌شویم شایعات بیشتر می‌شوند متاسفانه عده‌ای با مقاصد و اهداف ناچیز فکر می‌کنند دامن زدن به شایعات منجر به تضعیف تفکر حاکم بر دولت می‌شود اما هیچکدام از این‌ها در بستر واقعی دولت وجود ندارد. دژپسند نمکی و همتی و هیچ فرد دیگری حتی استعفای خودش را مطرح نکرده و من هر خبری را در این زمینه تکذیب می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: در مسئله مبارزه با کرونا همواره دو دیدگاه بخش سلامت و اقتصاد را داشتیم. در اجرا اختلاف‌نظرهای فنی وجود داشته اما خوشبختانه دولت یکپارچه است و وزرا و رؤسای سازمان‌های ما با اعتقاد بر اینکه امروز باید برای حل مشکلات مردم در کنار هم بایستیم تلاش می‌کنیم.

ربیعی در خصوص حقوق ۶۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی و اینکه بازنشستگان  چگونه با افزایش ۶۰۰ تومانی حقوق زندگی کنند گفت: با افزایش ۲۶ درصدی حداقل دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان خواهد بود البته امروز کانون بازنشستگان جلسه‌ای با رییس سازمان تامین اجتماعی دارند که در این جلسه تصمیم می‌گیرند که افزایش حمایتی با چه روشی تقسیم شود اینکه توسط بن خواروبار باشد یا به عنوان حق مسکن به آن‌ها پرداخت شودبا توجه به مذاکراتی که داشتم امیدوارم با ترکیب بن خواروبار و حق مسکن به عدد مناسبی برسیم اگرچه همه این تصمیم‌هایی که می‌گیریم بر اساس بضاعت موجود ما است و کافی نیست به همین جهت از هر فرصتی که بدست آوریم باید به مستمری بگیران حداقلی‌بگیر کمک کنیم.

شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود

ربیعی در خصوص افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و خودرو گفت: کاری که ما می‌توانستیم انجام دهیم این بود که ۵۵ درصد تحویل خودرو را افزایش دهیم که سیاستی بوده که اتخاذ کردیم تولید ما ۲۳ درصد در ایران خودرو و ۱۸ درصد در سایپا اضافه شده است. در کل افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد بوده تحلیل دوستان ما این است که شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز