قاهره در واکنش به اتیوپی:

دنبال جنگ نیستیم

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۵:۲۸:۵۲
کد خبر: ۱۰۱۹۲۹۰
دنبال جنگ نیستیم
وزیر خارجه مصر اظهارات همتای اتیوپیایی خود درباره سد النهضه را «تحریک‌‌آمیز» خواند و در عین حال تأکید کرد که کشورش به دنبال جنگ نیست.

به گزارش گروه سیاسی برنا، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به اظهارات «گیدو اندار غاشو» همتای اتیوپیایی خود در خصوص سد النهضه واکنش نشان داد.

وزیر خارجه اتیوپی گفته بود که کشورش برای پر کردن سد النهضه در جولای آینده مصمم است حتی اگر توافقی با مصر حاصل نشود و اقدام قاهره در ارجاع پرونده سد النهضه به شورای امنیت نیز تأثیری در تصمیم آدیس‌آبابا نخواهد داشت.

به نوشته روزنامه  رای الیوم أندار غاشو افزود که مصری‌ها به دنبال قمار سیاسی هستند و به نظر می‌رسد که برخی از آن‌ها به آغاز جنگ تمایل دارند.

شکری در واکنش به این اظهارات همتای اتیوپیایی خود تصریح کرد که این اظهارات تحریک‌آمیز است، ما به شورای امنیت مراجعه کردیم تا از اجرای اقدامات یکجانبه (پر کردن سد النهضه بدون حصول توافق) ممانعت کنیم.

او افزود که بررسی‌ها در شورای امنیت به صورت غیررسمی در حال انجام است و ما علاقه‌مند به برگزاری نشست علنی شورا برای پرداختن به این موضوع هستیم.

وزارت خارجه مصر روز جمعه در بیانیه‌ای از بن‌بست در مذاکرات مربوط به سد النهضه و مراجعه به شورای امنیت خبر داده بود.

اتیوپی پیشتر اعلام کرده بود که ۷۴ درصد از بنای سد النهضه به پایان رسیده است و پر کردن آب این سد از جولای آغاز خواهد شد.

اتیوپی در سال ۲۰۱۱ ساخت سد النهضه بر روی رودخانه نیل ‌آبی را آغاز کرده و مصر نیز نگران تأثیرگذاری این سد بر سهم آبی آن در این رودخانه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز