حجت الاسلام رئیسی در آئین رونمایی سامانه‎های جدید الکترونیک قضایی:

اجرای سریع عدالت استفاده از فناوری را می طلبد

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۱۴:۳۹:۴۲
کد خبر: ۱۰۱۹۷۹۹
اجرای سریع عدالت استفاده از فناوری را می طلبد
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه تحول قضائی جز با استفاده از فناوری امکان پذیر نیست، گفت: استفاده از سامانه الکترونیک موجب به روزشدن خدمات، تسهیل امور مردم و افزایش اعتماد عمومی به نظام قضایی شده و اقدامی ماندگار خواهد بود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در آئین رونمایی از سامانه‎های الکترونیکی دستگاه قضایی ابراز امیدواری کرد استفاده از این سامانه‎ها موجب تسهیل امور مردم در حوزه قضایی و دسترسی به عدالت و حفظ کرامت آنها و افزایش اعتماد عمومی به نظام قضایی شود.

رئیس قوه قضاییه، راه‎اندازی سامانه‎های الکترونیک را گام مهمی در راستای تحول در دستگاه قضایی دانست و افزود: تحول قضایی بدون توسعه نظام الکترونیک و استفاده از سامانه‎های تسهیلاتی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم امکان پذیر نیست.

رئیسی خاطر نشان کرد: تحول در نظام قضا، تسریع در دادرسی و کاهش اطاله، حفظ کرامت مردم و همکاران دستگاه قضا و اجرای سریع عدالت و دسترسی همگانی به عدالت را می‎ طلبد که استفاده از فناوری های نوین در تحقق این موارد نقش مهم و به سزایی دارد.

رئیس قوه قضاییه از عملیاتی شدن طرح نوبت‎دهی غیرحضوری قوه قضاییه به عنوان یکی از اقدامات مهم در افزایش رضایت مردم و منظم شدن امور در سازمان دادگستری و عدلیه یاد کرد و گفت که این کار به اجرای بخشنامه کرامت دستگاه قضا کمک شایانی خواهد کرد.

رئیسی ادامه داد: مردم برای گرفتن یک گواهی سوءپیشینه کمتر از 10 روز معطل نمی شدند ولی به روزشدن پاسخ به استعلامات حتماً در رضایت‎مندی آنها و بهبود فضای کسب و کار تأثیرگذار است. 

رئیس قوه قضاییه همچنین با ابراز خرسندی از تحول در روند استعلامات بانکی و بیمه و نقش آن در تسهیل دسترسی قضات به اطلاعات موردنیازشان برای تسریع در تصمیم گیری اظهار داشت: به‎کارگیری ابزارهای نوین مقدمه شکل گیری دولت الکترونیک است که ضرورتی جدی برای کشور به حساب می آید.

رئیسی افزود: شیوع کرونا برای جهان یک تهدید بود که می توانست بسیاری از کارهای ما را هم به تأخیر انداخته یا متوقف کند اما با تلاش و همت مضاعف همکاران ما در سراسر کشور و به ویژه در مرکز فناوری اطلاعات، این پدیده به یک فرصت تبدیل شد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر تداوم استفاده از فناوری های نوین در دستگاه قضا برای کاهش هزینه‎ها و افزایش بهره‎وری خاطر نشان کرد: استفاده از فناوری موجب به روزشدن خدمات و تسهیل امور مردم و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی شده و ماندگار خواهد بود.

رئیسی بر لزوم راه‎اندازی سامانه‎های الکترونیک برای مقابله با قاچاق هم تأکید کرد و با اشاره به آثار مثبت آن برای کشور، گفت که قوه قضاییه در بین همه دستگاه‎ها 100 درصد به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و تلاش خود را برای پیوستگی این سامانه با سامانه‎های دیگر دستگاه‎ها به کار خواهد بست.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از زحمات صورت‎ گرفته برای هوشمندسازی نظام قضایی ابراز امیدواری کرد اقداماتی چون انتشار آرا و نقد آنها از سوی نخبگان حوزه و دانشگاه و حقوقدانان موجب اتقان و قوام هر چه بیشتر احکام قضایی شود.   

در این مراسم از 15 سامانه الکترونیکی جدید قوه قضاییه که در راستای دستیابی به دستگاه قضایی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی راه‎اندازی شده یا ارتقاء یافته‎اند، به‎صورت مجازی مورد بهره‎برداری قرار گرفت.

آغاز به کار این سامانه‎ها گام مهمی در جهت تسریع و تسهیل در خدمات رسانی به شهروندان و کاهش مراجعات مردمی به مراجع قضایی خواهد بود.

با راه‎ندازی این سامانه‎ها، تعداد سامانه‎های الکترونیک قوه قضاییه که طی یک‎سال اخیر با هدف توسعه عدالت قضایی راه‎اندازی شده‎اند، به 30 سامانه افزایش یافت.

سامانه نوبت‎دهی غیر حضوری قوه قضاییه، سامانه صدور الکترونیکی گواهی عدم سوءپیشینه، سامانه اموال مسئولان، سامانه کشف شهود حرفه‎ای (ساما)، سامانه‎ ثبت قراردادهای وکلا، سامانه جمع‎سپاری لوایح و دستورالعمل‎های حقوقی، سامانه تولید، برقراری و خودکارسازی سرویس‎های استعلامات الکترونیکی و سامانه نقد و تحلیل آرای قضایی (تناد) از جمله این سامانه‎ها هستند.

از دیگر سامانه‎های قوه قضاییه می‎توان به سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات، سامانه‎های بازرسی (سبا) و نظارت الکترونیک (سابنا)، داشبوردهای مدیریتی قوه قضاییه، سامانه قانون‎بان، بانک ایده‎های قضایی، سامانه ملّی قوانین جمهوری اسلامی و درگاه خدمات الکترونیک سازمان قضایی نیروهای مسلّح اشاره کرد.

بومی‎سازی سامانه مراقبت‎های الکترونیک با استفاده از همکاری شرکت‎های دانش بنیان در تولید پابندهای الکترونیک داخلی، الکترونیکی کردن فرایندهای دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، الکترونیکی‎کردن اقدامات پرونده‎های اجرایی، ارتقاء سامانه خودکاربری وکلا و تصدیق اصالت سند مالکیت از طریق پورتال از دیگر اقداماتی است که در ماه‎های اخیر در قوه قضاییه پیگیری و عملیاتی شده‎اند. 

زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در خصوص سامانه‎های جدیدی که امروز مورد بهره‎برداری قرار گرفتند توضیح داد که این سامانه‎ها پس از یک دوره فعالیت آزمایشی به‎صورت رسمی مورد بهره‎برداری قرار گرفته‎اند. 

وی اهداف راهبردی در توسعه الکترونیک دستگاه قضایی را «استفاده حداکثری از فناوری برای تکریم مراجعین و همکاران قضایی»، «تسهیل دسترسی مردم به عدالت»، «استفاده از فناوری برای تسریع در فرایند دادرسی» و «ایجاد شفافیت و ارتقاء سلامت اداری در قوه قضاییه» عنوان کرد.

به گفته دکتر زارع‎پور، با توجه به تبادل خدمات الکترونیک دولت و قوه قضاییه، در آینده نزدیک امکان دریافت خدمات قضایی از طریق گوشی‎های تلفن‎ همراه نیز برای شهروندان فراهم می‎شود.

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه همچنین اعلام کرد که روند اجرای احکام مربوط به محکومان مالی و تشخیص اعسار هم با تحول در فرایند استعلام حساب‎های بانکی دستخوش تغییر و تسریع خواهد شد.

زارع‎پور از تشکیل کارگروهی مرکب از قضات و متخصصین هوش مصنوعی در دانشگاه‎های کشورمان خبر داد که قرار است با هم‎ اندیشی و ارائه نظرات کارشناسی خود، مرکز فناوری قوه قضاییه را در پیشبرد مأموریت‎هایش یاری دهد. 

در این مراسم تعدادی از مجریان سامانه‎ها در ارتباطی تصویری با رئیس قوه قضاییه، گزارشی از فرایند اجرایی و نحوه فعالیت سامانه‎ها و نتایج حاصل از بهره‎مندی از آنها ارائه کردند. 

همچنین رئیسی از طریق ارتباط تصویری در جریان روند برگزاری یک دادگاه التکرونیک در استان کرمان قرار گرفت که طی آن پرونده یک زندانی از ندامتگاه رفسنجان در شهر کرمان مورد رسیدگی قرار گرفت. 

رئیس کل دادگستری استان کرمان هم که به‎طور همزمان بر فرایند برگزاری این دادگاه نظارت داشت، اعلام کرد از زمان شیوع کرونا تاکنون هزار و 866 دادگاه به‎صورت تصویری در کرمان برگزار شده و 170 جلسه مسئولان قضایی استان نیز با استفاده از ابزارهای تصویری برگزار شده‎اند.

زارع‎پور هم پس از پخش برگزاری دادگاه مذکور، با اشاره به برگزاری 2 هزار جلسه تصویری در سراسر کشور در مدت اخیر، توضیح داد که در این ایام 50 درصد دادگاه‎ها در استان‎ها و دورترین نقاط کشور، از طریق ارتباط تصویری حتی با منازل طرفین دعوابرگزار شده که این روش به زودی سراسری خواهد شد.

در بخش پایانی مراسم نیز رئیسی در تماس تلفنی با یکی از همکاران قضایی که بیش از 85 درصد مراجعه‎کنندگان مردمی نسبت به عملکرد وی اعلام رضایت داشتند، از زحمات او تقدیر کرد.

نظر شما