نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

بیش از نصف اعضای هیات رئیسه مجلس را عاشقانه دوست دارم/ اگر رشته برق به برنامه و بودجه مرتبط نیست اما به پزشکی مربوط است!

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۰۵:۰۹:۲۵
کد خبر: ۱۰۲۰۳۰۴
بیش از نصف اعضای هیات رئیسه مجلس را عاشقانه دوست دارم/ اگر رشته برق به برنامه و بودجه مرتبط نیست اما به پزشکی مربوط است!
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی دوستان که در کمیسیون بهداشت هستند، گفتند در بهداشت صنعت هم داریم، کمیسیون بهداشت را در گزینه‌های خود قرار بده و من هم این کار را کردم، در نهایت مشخص شد که اگر رشته برق به برنامه و بودجه مرتبط نیست اما خیلی به پزشکی مربوط است و به این صورت وارد کمیسیون بهداشت شدم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ با انتشار لیست اعضای کمیسیون‌های مجلس یازدهم انتظار می‌رفت که اعضا براساس سوابق اجرایی و مدرک تحصیلی در کمیسیون‌ها جایگذاری شوند کمااینکه قبل از این «مرتضی آقاتهرانی» به خبرنگار خبرگزاری برنا گفته بود: «در این دوره برای عضویت نمایندگان در کمیسیون‌ها براساس سوابق تجربی و مدارک تحصیلی نمره‌گذاری کردند و هرکسی با توجه به رتبه‌ای که کسب می‌کند، عضو کمیسیون مربوطه می‌شود.»

به ازای صحبت‌های این نماینده مجلس شورای اسلامی، این پیش‌بینی تقویت شد که افرادی مانند «غلامحسین رضوانی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که دارای مدرک دکتری در رشته برق قدرت است و قائم مقامی سازمان برنامه و بودجه دولت نهم را در کارنامه اجرایی خود دارد، به عضویت یکی از کمیسیون‌های برنامه و بودجه و یا صنایع درآید، اما خبرهای منتشر شده از بهارستان، از عضویت وی در کمیسیون بهداشت و درمان خبر داد.

رضوانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره چرایی عضویت خود در کمیسیون بهداشت و درمان گفت: براساس آئین‌نامه داخلی مجلس سوابق تحصیلی و سوابق شغلی برای عضویت در کمیسیون‌ها موثر است، البته در ماده 36 برای تحصیلات، عبارت «مرتبط» به کار گرفته نشده، بلکه نوشته شده تحصیلات ویرگول سوابق شغلی مرتبط، منتها نمی‌دانم در مقام  تطبیق چه اتفاقاتی افتاده است و علم غیب ندارم که بدانم با وجود اینکه بیشتر از همه نمایندگان مجلس یازدهم،  سوابق شغلی مرتبط با برنامه و بودجه دارم اما ادعا کردند، امتیاز کافی برای عضویت در این کمیسیون را نیاوردم، بعد که پیگیری کردم به عنوان مثال مطرح کردند که تحصیلات مرتبطی برای عضویت در این کمیسیون ندارم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که آئین‌نامه در رابطه با تحصیلات قید مرتبط ندارد و ضمن آنکه برای عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه تحصیلات مرتبط چیست؟! کجا نوشته است که تحصیلات مرتبط چیست؟! با توجه به اینکه این کمیسیون همه مسائل کشور را در بر می‌گیرد، در زمینه زیربنایی تحصیلات مهندسی ملاک است، همچنین در زمینه بهداشت و درمان، اجتماعی، اقتصادی و سایر موارد تحصیلات مرتبط مشخص هستند، اما در خصوص مسائل برنامه و بودجه کشور مشخص نیست که منظور از تحصیلات مرتبط چیست، آیا می‌شود تفسیر به رأی کرد و سلیقه‌ای برخورد کرد؟! 

رضوانی با اشاره به مدارک تحصیلی معاونین رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: همانگونه که همواره در سازمان برنامه و بودجه مشاهده کردیم و در حال حاضر هم به همین منوال است، معاونین رئیس برنامه و بودجه تحصیلات متفاوتی دارند. بنده با اینکه بُریدند و دوختند و به چه علت گفتند غیرمرتبط است، کاری ندارم اما براساس نص صریح آئین‌نامه عبارت غیرمرتبط برای سوابق شغلی ذکر شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی گفتند نمی‌توانم عضو کمیسیون برنامه و بودجه شوم، از میان چهار کمیسیون شوراها، قضائی، فرهنگی و بهداشت و درمان که تکمیل نشده بود اینجانب را مخیر کردند که دو کمیسیون را انتخاب کنم. باتوجه به اینکه در صنعت سابقه طولانی دارم و عده‌ای هم رشته برق را بی‌ارتباط با صنعت و انرژی خواندند، در مقابل برخی دوستان که در کمیسیون بهداشت هستند، گفتند در بهداشت صنعت هم داریم، شما که بین این چهار گزینه مخیر هستید، کمیسیون بهداشت را در گزینه‌های خود قرار بده و من هم این کار را کردم، در نهایت مشخص شد که اگر رشته برق به برنامه و بودجه مرتبط نیست اما خیلی به پزشکی مربوط است و به این صورت وارد کمیسیون بهداشت شدم.

رضوانی در واکنش به اینکه باتوجه به مدرک تحصیلی و سوابق شما چنین انتظاری نمی‌رفت و عضویت شما در کمیسیون بهداشت و درمان تعجب‌برانگیز است، اظهار کرد: اگر کسی پزشک باشد و عضو کمیسیون عمران یا سیاسی شود، تعجب نمی‌کنید؟! البته وقتی اساس کار بر مبنای یک اصل شفاف نباشد، چنین مواردی تعجب ندارد. وقتی شفافیت نباشد ممکن است هر اتفاقی بیافتد، همه چیز باید شفاف باشد تا قابل راستی‌آزمایی باشد، در حال حاضر بنده نمی‌توانم کسی را متهم کنم چرا که شفافیت وجود ندارد، آسوده خاطر هم نمی‌توانم باشم، که سلیقه‌ای در این موضوع اعمال نشده است.

این عضو جبهه پایداری در ادامه خاطرنشان کرد: اگر شفافیت باشد متوجه خواهیم شد سلیقه‌ای عمل شده یا نه و یا اینکه اعتبارسنجی و راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن شویم که آئین‌نامه رعایت شده است.

رضوانی در واکنش به اینکه بنابراین در قضیه انتخاب اعضای کمیسیون‌ها عملکرد مجموعه هیئت رئیسه مدنظر است، افزود: این رویه‌ در مجالس قبل بوده که تا امروز هم ادامه پیدا کرده است، بنده بیش از نصف اعضای هیئت رئیسه مجلس را عاشقانه دوست دارم و به آنها اعتقاد دارم، در واقع به این صورت نیست که همه هیئت رئیسه به یک اندازه دخیل باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای در ارزیابی عملکرد هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: بی‌قانونی بدتر از قانون بد است، بی‌ضابطه‌ای بدتر از ضابطه بد است، ضابطه ولو اشکال داشته باشد باید اجرا شود، ملاک باشد و در طول زمان تصحیح شود. بنابراین اگر آئین‌نامه داخلی مجلس در مورد تعیین کمیسیون‌ها رعایت شود، حتی اگر اشتباهی هم داشته باشد، باید برای همه قابل قبول باشد و در طول زمان اشکالات را برطرف کنند. البته ایده‌آل و مطلوب این است که مجلسی مانند مجلس یازدهم که اکثریت قریبا اتفاق آنها ان‌شاءالله انقلابی هستند، در همان ابتدا آئین‌نامه با اجماع تصحیح می‌کردند اما نشد.

رضوانی در ادامه اظهار کرد: اما همین آئین‎نامه که وجود دارد و از دیدگاه اینجانب مطلوب نیست، اگر ملاک عمل قرار می‌گرفت بسیار خوب بود، در این شرایط  کسی اعتراض نمی‌کرد چرا که ملاک آئین‌نامه است. اما بنده به عنوان یک نماینده معتقدم به صورتی که در آئین‌نامه آمده است در رابطه با کمیسیون‌ها عمل نشده است به عنوان مثال یکی از موارد آئین‌نامه این است که باید سوابق نمایندگان و رزومه آنها منتشر شود و در اختیار همه نمایندگان قرار بگیرد، اما وقتی چنین چیزی در اختیار ما قرار نگرفته است، از چه طریقی متوجه شویم که در تخصیص کمیسیون‌ها آئین‌نامه رعایت شده است یا خیر؟!

این عضو جبهه پایداری ضمن تاکید بر شفاف‌سازی اظهار کرد: باید امکانی برای نمایندگان فراهم شود که بتوانند از طریق آن ارزیابی کنند که آئین‌نامه رعایت شده است یا خیر. در مورد عدم انتشار سوابق و رزومه نمایندگان آئین‌نامه رعایت نشده است و به همین دلیل اطلاع نداریم که در رابطه با تخصیص کمیسیون‌ها براساس سوابق تحصیلی و تجارب درست اعمال شده است یا نه، چون به شیوه‌نامه دسترسی نداریم و در اختیارم نیست، لذا نمی‌توانم نمرات تک تک افراد را  بسنجم و قضاوت کنم، ما که در داخل هستیم نمی‌توانیم این سنجش را انجام بدهیم چه برسد به افرادی که بیرون هستند. اگر سوابق و رزومه نمایندگان به صورت شفاف در اختیار همه همکاران قرار می‌گرفت همه می‌توانستند اعتبارسنجی کنند و اگر اشکالی باشد مستنداً بخواهند که آن اشکال رفع شود، اینکه عده‌ای احساس کنند در زمینه‌ای آن چیزی که باید می‌شده، نشده است، به این دلیل است که شفاف‌سازی‌ صورت نگرفته است، اگر شفاف‌سازی صورت بگیرد قطعاً می‌توانیم در این مورد اظهارنظر کنیم.

رضوانی در پایان یادآور شد: در پایان ذکر این نکته ضروری است که اگر نماینده‌ای  با توجه به تحصیلات و تجاربش باید در کمیسیون به عنوان مثال الف باید انجام وظیفه کند و هر فردی در داخل همان کمیسیون و یا هیئت رئیسه مانع این شوند که این فرد با این تجارب و تحصیلات در کمیسیون مذکور، انجام وظیفه کند این بیش از آنکه تضییع حق نماینده باشد، تضییع حق مردم است چراکه ملت از این تجربه محروم شده‌اند. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز