بازار داغِ استعفاها/ چرا استعفای عارف علنی نشد؟

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۰۵:۵۱:۴۹
کد خبر: ۱۰۲۰۸۰۷
بازار داغِ استعفاها/ چرا استعفای عارف علنی نشد؟
بازار داغِ استعفاها چند روزی است در بین اصلاح‌طلبان، به ویژه از ماجرای استعفای جمعی از اعضای حزب اتحاد ملت دست به دست شده و اکنون به رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان رسیده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بازار داغِ استعفاها چند روزی است در بین اصلاح‌طلبان، به ویژه از ماجرای استعفای جمعی از اعضای حزب اتحاد ملت دست به دست شده و اکنون به رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان رسیده است. استعفایی که در لابه لای یک گزارش پس از چند ماه رسانه‎ای شده است آن هم از سوی داود محمدی، دبیر کل جامعه اسلامی معلمان، آن هم نه در جلسه شورای عالی سیاستگذاری. اخیرا یکی از رسانه‌ها خبر داده که محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، ماه‌ها است استعفا کرده است. حال سوال این است که چرا این خبر پس از این همه مدت، رسانه‌ای نشده است؟! «علیرضا خامسیان»، فعال رسانه‌ای نزدیک به محمدرضا عارف، اما دلیل این تاخیر در اعلام استعفا عارف را به داود محمدی، دبیرکل جامعه اسلامی معلمان مرتبط می‌داند و می‌گوید: «او باید در این خصوص توضیح دهد.»

در این ارتباط خامسیان به خبرنگار احزاب برنا می‌گوید: «قرار بر این بود محمدی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان، این موضوع را در اولین جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان مطرح کند که گویا دو، سه هفته پیش، شورای هماهنگی اصلاحات، جلسه‌ای تشکیل داد که ظاهرا قضیه استعفا به آن معنا، شفاف و روشن مطرح نشد.»

علیرضا خامسیان البته رایزنی در خصوص منصرف کردن عارف از استعفا را از دلایل احتمالیِ تاخیر در رسانه‌ای شدن آن می‌داند و می‌گوید: «ظاهرا برخی رسانه‌ها به صورت جسته و گریخته، متوجه موضوع استعفا شدند. البته بهتر بود زمانی این مسئله رسانه‌ای ‌شود که اولین جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار می‌شد.»

در حالی که علیرضا خامسیان، زمان استعفا عارف را به اسفندماه سال گذشته ارجاع می‌دهد، داود محمدی آن را از اساس تکذیب می‌کند و به برنا می‌گوید: «اگر قرار بوده عارف، نامه استعفا را به من تحویل بدهد، من باید بپذیرم و این کار برعهده من است. از این رو در اسفندماه، عارف نامه‌ای در خصوص استعفا به بنده نداد.»

داود محمدی درباره علت رسانه‌ای نشدن استعفای محمدرضا عارف و اعلام نکردن آن در جلسه اخیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به خبرنگار احزاب برنا می‌گوید: «مسائلی که در حال مطرح شدن بوده یک خبر غیر موثق است. از این رو اگر قرار باشد من چیزی را بیان کنم رسما بیان خواهم کرد. وقتی سخنی را نمی‌گویم یعنی به نتیجه‌ای نرسیدیم که بخواهیم آن را به همه اعلام کنیم.»

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه اگر عارف از شرایط ناراضی است نباید به استعفا تعبیر شود، تاکید کرد: عارف از وضعیت موجود راضی نیست و از اتفاقات رخ داده، رضایت ندارد. او همچنین از استعفا موسوی لاری نیز راضی نیست. از این رو نه عارف به دنبال این است که از صحنه خارج شود و نه به دنبال این است که فضای اصلاح‌طلبی را رها کند. در نتیجه نه او مایل است نه ما و این گفت و گوها ادامه پیدا خواهد کرد.»

حال استعفا عارف چه درست باشد و چه نادرست، آنچه مشهود است این است که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات مجلس و پیروزی اصولگرایان و به ویژه از زمان استعفا موسوی لاری به عنوان نایب رییس این شورا، از رونق افتاده و جلسه‌ای تشکیل نداده است. هر چند موسوی لاری در متن استعفایش خطاب به عارف، دلیل کناره‌گیری خود را بیماری و مشکلات جسمانی عنوان کرده و استعفای خود را سرآغاز ایجاد تغییرات اساسی در ساختار و سازوکار شورای عالی سیاستگذاری و در نتیجه پررنگ‌تر شدن نقش احزاب اعلام کرده بود اما برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از جمله سعید شریعتی به برنا گفته‌اند: «استعفای موسوی لاری به معنای کناره‌گیری مجمع روحانیون مبارز از شورای اصلاح‌طلبان است.» از سوی دیگر برخی گمانه‌زنی‌ها نیز بر احتمال استفاده عارف از این شورا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 صحه گذاشته و یکی از دلایل کناره‌گیری موسوی لاری را مربوط به انتخابات 1400 می‌دانستند.   

حال به نظر می‌رسد پاسخ بسیاری از سوالات از اصلاح‌طلبان درخصوص جلسه تشکیل ندادن شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تا حدود زیادی مشخص شده است. هر چند گفته می‌شد اصلاح‌طلبان پس از کناره‎‌گیری موسوی لاری از نایب رییسی این شورا و همچنین وضعیت کرونایی، نتوانستند جلسه تشکیل دهند اما عملا از مدت‌ها پیش کارکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات مجلس و واگذار کردن نتیجه به رقبای خود یعنی اصولگرایان به دلیل استقبال سرد حامیان اصلاح‌طلبان از آنها، از رونق افتاده بود. به ویژه اینکه این شورا به طور مصداقی از زمان بستن لیست امید در انتخابات 94 مجلس، همواره مورد انتقاد بسیاری از جریانات اصلاح‌طلب نیز بوده است.

این انتقادات در نتیجه عملکرد لیست امید تحت عنوان فراکسیون امید به ریاست محمدرضا عارف پس از 4 سال مجلس، بیشتر جلوه کرد تا جایی که در این شورا، روز به روز اختلافات بیشتر شده و بسیاری از اصلاح‌طلبان از جمله عبدالله ناصری، کارِ شورای عالی سیاستگذاری را تمام شده دانستند. عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، و از چهره‌های نزدیک به سید محمدخاتمی، رئیس دولت اصلاحات در گفتگویی به برنا گفته بود: «عمر سیاسی-اجتماعی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تمام شده و عملا بعد از استعفای موسوی لاری باید فکر جدیدی کرد».

حال باید منتظر ماند که آیا شخصِ عارف در این باره اظهار نظر می‌کند و یا به گفته داود محمدی باید منتظر جلسه احتمالی با عارف بود که چه نتیجه‌ای در پی دارد و موضع اصلاح‌طلبان و اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز چگونه خواهد بود.  5

نظر شما