عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی:

دوشنبه آینده جلسه بعدی کمیسیون اصل ۹۰ برگزار می‌شود/ پرونده‌های گذشته در کمیسیون اصل ۹۰ را بررسی و رسیدگی می‌کنیم

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۱۱:۵۴:۲۵
کد خبر: ۱۰۲۱۰۱۳
دوشنبه آینده جلسه بعدی کمیسیون اصل ۹۰ برگزار می‌شود/ پرونده‌های گذشته در کمیسیون اصل ۹۰ را بررسی و رسیدگی می‌کنیم
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای هیئت رئیسه مجلس از میان 8 عضو اصلی کمیسیون اصل 90، دو نفر را انتخاب کرده و به صحن معرفی می‌کنند که در نهایت در صحن یک نفر به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 انتخاب می‌شود.

«سید نظام‌الدین موسوی»، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، در خصوص انتخابات رئیس و هیات رئیسه این کمیسیون به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: کمیسیون اصل 90 یکی از مهمترین ارکان نظارتی مجلس شورای اسلامی است که برپایه اصل 90 قانون اساسی تشکیل می‌شود، به این صورت که طبق اصل 90 قانون اساسی مجلس می‌تواند و موظف است به شکایت‌هایی که از عملکرد دستگاه‌های قوای مقننه، قضائیه و مجریه می‌شود، رسیدگی و بررسی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص شیوه انتخاب اعضای کمیسیون اصل 90 افزود: براساس آئین‌نامه داخلی مجلس این کمیسیون 8 عضو ثابت دارد که این اعضا با رأی اعضای هئیت رئیسه مجلس و رؤسای شعب انتخاب می‌شوند. به این ترتیب که نمایندگان برای عضویت در کمیسیون اصل 90 متقاضی می‌شوند و سپس اعضای هیئت رئیسه و رؤسای شعب از میان متقاضیان 8 نفر را انتخاب می‌کنند. لازم به ذکر است که این 8 عضو اصلی عضو هیچ کمیسیون دیگری نیستند و بر این کمیسیون متمرکز هستند. علاوه براین 8 نفر از طرف هر یک از کمیسیون‌ها یک نفر برای عضویت به کمیسیون اصل 90 معرفی می‌شود که آنها اعضای غیرثابت محسوب می‌شوند البته در عین حال عضو کمیسیون اصل 90 محسوب می‌شوند و به صورت تخصصی به بررسی شکایات می‌پردازند.

موسوی در توضیح نحوه تعیین رئیس کمیسیون اصل 90 تصریح کرد: اعضای هیات رئیسه مجلس از میان 8 عضو اصلی کمیسیون اصل 90 دو نفر را انتخاب کرده و به صحن معرفی می‌کنند که در نهایت در صحن یک نفر به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 انتخاب می‌شود. در حال حاضر 8 عضو اصلی این کمیسیون انتخاب شدند که هفته آینده هیات رئیسه از میان این 8 نفر، دو نفر را انتخاب می‌کند و به صحن معرفی می‌کند و رئیس کمیسیون انتخاب می‌شود.

این عضو کمیسیون اصل 90 در مورد علت تأخیر در شکل‌گیری هیات رئیسه این کمیسیون و تعیین رئیس اظهار کرد: هیات رئیسه سایر کمیسیون‌ها را خود اعضای آن کمیسیون تعیین می‌کنند اما در رابطه با کمیسیون اصل 90، رئیس این کمیسیون در صحن انتخاب می‌شود.

موسوی در پاسخ به اینکه شما هم از داوطلبین ریاست کمیسیون اصل 90 محسوب می‌شوید؟ خاطرنشان کرد: اعضای هیات رئیسه مجلس دو نفر را برای این منصب انتخاب و به صحن معرفی می‌کنند منتهی افراد هم می‌توانند خود را به عنوان داوطلب ریاست کمیسیون اصل 90 معرفی کنند کمااینکه همه اعضای ثابت کمیسیون اصل 90 به صورت بالقوه در معرض انتخاب به عنوان رئیس قرار دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با اولویت‎های کمیسیون اصل 90 مجلس یازدهم اظهار کرد: وظیفه این کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها است. علی‌القاعده اولین کار کمیسیون جمع‌بندی از گذشته است، به طور طبیعی از گذشته شکایت‌های مختلف و پرونده‌های متعددی در کمیسیون وجود دارد، بنابراین بعد از انتخاب هیات رئیسه باید جمع‌بندی از مسائل گذشته داشته باشیم و پرونده‌های گذشته را تنقیح کنیم، کار بعدی بررسی شکایت‌ها و مسائل جدید است. در حال حاضر باتوجه به این که کار کمیسیون به صورت رسمی آغاز نشده است اما اعضای ثابت دو جلسه برگزار کردند و در مورد چگونگی آغاز به کار  کمیسیون به بحث و گفتگو پرداختند. همچنین دوشنبه آینده جلسه بعدی کمیسیون اصل 90 برگزار می‌شود.

موسوی افزود: همانطور که پیش از این مطرح کردم وظیفه کمیسیون اصل 90 رسیدگی و بررسی به شکایت‌هایی است از عملکرد دستگاه‌های قوای مقننه، قضائیه و مجریه صورت می‌گیرد. لذا حتی اگر کسی از عملکرد خود مجلس هم شکایت داشته باشد، می‌تواند به کمیسیون اصل 90 شکایت کند، بنابراین فقط دولت نیست. البته چون دامنه عمل دولت گسترده است، ممکن است شکایت‌ها از این قوه گسترده‌تر باشد اما برداشتی که از ترکیب فعلی کمیسیون اصل 90 دارم این است که همگی ضمن اینکه اهل انصاف هستند اما در بررسی شکایات مردم و پیگیر مطالبات آنها، کاملا جدی هستند و به هیچ عنوان تحت تاثیر مصالح فردی و شخصی و جریانی قرار نمی‌گیرند و براساس مُرّ قانون عمل می‌کنند.

این عضو کمیسیون اصل 90 در ارزیابی عملکرد هیات رئیسه مجلس در تعیین اعضا و رؤسای کمیسیون‎ها یادآور شد: باتوجه به اینکه اینجانب در زمینه اعتراضی نداشتم اما عرفاً هیات رئیسه دخالتی در انتخاب هیات رئیسه کمیسیون ندارد. 2/5   

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز