در گفتگوی تلفنی وزرای کشور ایران و عراق مطرح شد؛

تأکید بر اجرای کامل توافقات بین ایران و عراق

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۸:۵۶:۱۹
کد خبر: ۱۰۲۱۰۷۵
تأکید بر اجرای کامل توافقات بین ایران و عراق
وزیر کشور در گفتگوی تلفنی با وزیر کشور جدید عراق گفت: ان شاءا... بتوانیم توسعه، امنیت و صلح برای هر دو ملت و روابط قوی و دوستانه بین دو کشور را تقویت کنیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت کشور؛ دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور، امروز هفتم تیر، با همتای عراقی خود عثمان علی فرهود مشیر الغانمی به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

رحمانی فضلی در ابتدای این تماس تلفنی ضمن تبریک انتصاب ایشان به سمت وزیر کشور عراق، ابراز امیدواری کرد: بتوانید در این جایگاه برای مردم خوب عراق موثر واقع شوید.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایرانی در ادامه ضمن دعوت از فرهود مشیر الغانمی برای سفر به ایران در اولین فرصت مناسب، افزود: در سال ۱۳۹۷ تفاهم نامه امنیتی با عراق آماده کردیم که ان شاء ا... در سفر به ایران با حضور شما این تفاهم نامه به امضا برسد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه زمینه های همکاری وزارت کشورهای ایران و عراق بسیار زیاد است، تصریح کرد: مبارزه با؛ تروریسم، جرایم سازمان یافته و قاچاق سلاح و مواد مخدر، همچنین همکاری پلیس های دو کشور و همکاری های مرزی از جمله زمینه هایی است که می توانیم سطح فعالیت های مشترک را تعریف کنیم و زمینه همکاری های دو کشور را بیش از پیش مهیا کنیم.

وزیر کشور با دعوت از همتای عراقی خود برای مصوب کردن فعال سازی بیش از پیش مرزها و بازارچه های میان دو کشور در دولت عراق گفت: از این طریق می توانیم تقویت مبادلات اقتصادی و تجاری را ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم. وی افزود: حتی می توانیم ساعات کار بازارچه های مرزی را تا حتی ۲۴ ساعت افزایش دهیم تا تجار و فعالین تجاری دو کشور، بیشتر بتوانند همکاری کنند.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به ظرفیت مرز سومار و مرز خسروی در عرصه اقتصادی، از وزیر کشور عراق خواست، فعال سازی این دور مرز برای مبادله بار و کالاهای تجاری در دستور کار قرار گیرد. وی همچنین خواستار پیگیری مشیر الغانمی برای تصویب رسمی شدن مرزهای شیخ صله و شوشمی اقلیم کردستان عراق در دولت این کشور شد و یادآوری کرد؛ این مرزها در ایران مصوب شده و رسمی شدن آن در کشور عراق، تسهیل فعالیت تجار و بازرگانان و منافع دو کشور را درپی خواهد داشت.

 رحمانی فضلی همچنین با اشاره به اینکه؛ در نقاطی از مرزهای بین ایران و عراق، هم در شمال و هم در جنوب، متاسفانه شاهد قاچاق سلاح، مهمات و مشروبات الکلی به داخل ایران هستیم، خواستار برگزاری نشست های مشترک مسئولان ذیربط دو کشور برای جلوگیری از این موارد شد.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت صیانت از ثبات و آرامش در مناطق مرزی دو کشور و با بیان اینکه در منطقه شمالی عراق و اقلیم کردستان برخی گروه های تروریستی حضور و فعالیت دارند که هم مشغول رزمایش ها و آماده سازی هستند و هم ترددهای مسلحانه به مرزهای ایران دارند و در چندین مورد نیز اقدام های مسلحانه داشته اند و از این گروهها حمایت مالی و تجهیزاتی می شود، تأکید کرد: دولت عراق و اقلیم کردستان عراق باید در تامین امنیت مرزهای مشترک، مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.

 رحمانی فضلی همچنین به وزیر کشور عراق پیشنهاد کرد: به کمک وی، استانداران مرزی دو کشور با هم نشست داشته باشند و همکاری های تجاری را افزایش دهند. وزیر کشور با تصریح بر اینکه؛ ایران آمادگی دارد فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاران عراقی فراهم کند و همینطور آماده است زمینه حضور سرمایه گذاران ایرانی را در کشور عراق فراهم نماید، ابراز امیدواری کرد: دو وزیر کشور به صورت جدی از این روند پشتیبانی کنند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از  وزرای کشور پیشین عراق و همچنین عثمان علی فرهود مشیر الغانمی به دلیل تلاش های قبلی در حوزه های امنیتی، دیپلماسی و تسهیل برگزاری مراسم اربعین، از جمله لغو ویزا و روان سازی تردد زوار در ایام اربعین، گفت: ما در ایران برای برگزاری مراسم امسال اربعین آمادگی داریم و مقدمات این کار را انجام داده ایم ولی با توجه به شرایط و پیامدهای شیوع بیماری کرونا، منتظر تصمیم گیری دولت عراق در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از سه میلیون و هفتصد هزار زائر ایرانی برای حضور در مراسم اربعین به کشور عراق سفر کردند، اظهار کرد: در توافقات قبلی دو کشور، برای اینکه رفت و آمد زوار دو کشور از جمله زائران ایرانی حرم های امام علی، امام حسین، و حضرت عباس علیهم السلام، با سهولت و ایمنی بیشتری انجام شود، مقرر شده بود راه آهن شلمچه- بصره و بزرگراه مهران- کربلا با تقسیم کار بین دو کشور احداث شود.

وزیر کشور ایران درهمین زمینه افزود: ما تکلیف خودمان را انجام دادیم اما ۱۸ کیلومتر در عراق باقی مانده است، بعلاوه یک پل هم در عراق برای بهره برداری از این طرح باید اجرا شود که اگر این ۲ پروژه انجام شود به راحتی می توانیم تسهیلات بیشتری برای زوار عراقی و زوار ایرانی فراهم کنیم.

رحمانی فضلی در فراز دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمنان آشکار و پنهان دو کشور و دو ملت عراق و ایران، از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاش هستند که اولاً منطقه را ناامن و ثانیاً مانع از ارتقای روابط بین کشورهای مسلمان شوند، تاکید کرد: امیدوارم با کمک جنابعالی در جهت خنثی کردن نقشه های دشمنان، و ادامه مسیر اتحاد و اخوت اسلامی بین دوملت و دو کشور حرکت کنیم و در این مسیر که شهدای زیادی از جمله شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس خون خود را برای احیای آن نثار کرده اند، بیش از پیش تلاش کنیم. وی ابراز امیدواری کرد: خون شهدا موجب اتحاد بیش از پیش دو ملت و دو دولت است و ان شاءا... بتوانیم امنیت، صلح، توسعه و روابط قوی و دوستانه بین دو کشور تقویت کنیم.

وزیر کشور همچنین برای ارائه تجربیات کشورمان در مقابله و مدیریت بیماری کرونا به کشور عراق اعلام آمادگی کرد.

رحمانی فضلی در پایان ضمن تاکید بر اینکه مشتاقانه منتظر حضور  الغانمی تهران هستیم تا از نزدیک صحبت کنیم و مسائل را پیش ببریم، ابزار امیدواری کرد: توافق های بین ایران و عراق بویژه توافق های بین دو رئیس جمهور، کاملا محقق شده و به ثمر برسد.
 
وزیر کشور عراق: توسعه همکاری در همه زمینه ها به مصلحت دو کشور و دو ملت است/ حضور مقامات عراقی در ایران و انعقاد پروژه های بزرگ بین دو کشور مورد رغبت ما است/ ابراز امیدواری برای ارتقای ظرفیت پذیرش زائران ایرانی

در این گفتگوی تلفنی، وزیر کشور عراق ضمن تشکر از تماس دکتر رحمانی فضلی، بر توسعه همکاری دو کشور در حوزه های امنیتی، بهداشتی سیاسی، اقتصادی و سایر همکاری ها تاکید کرد و گفت: تلاش داریم همکاری در همه زمینه ها را توسعه دهیم چرا که به مصلحت دو کشور و دو ملت است.

فرهود مشیر الغانمی با اشاره به تعداد قابل توجه مبتلایان به کرونا و تأکید بر اینکه باید با ویروس کرونا سازگاری کنیم، اظهار کرد: تعدادی از مرزها را بازکردیم و امیدواریم که گشایش مرزها ادامه یابد و نظارتها ادامه یابد تا وضعیت طبیعی در مرزها برقرار شود.

وی ادامه داد: در زمینه همکاری ها در مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته، مواد مخدر، قاچاق کالا و پولهای تقلبی عزم توسعه روابط دو جانبه را داریم زیرا با توجه به مرزهای مشترک طولانی، احتیاج به همکاری و حمایت همدیگر داریم.

وزیر کشور عراق همچنین عنوان کرد: تصمیم داریم بازارچه های مرزی را فعال کنیم اما باید با شرایط جدید کرونا سازگار شویم و نباید بگذاریم دولت دست بسته بماند و بایستی شرایط اقتصادی به شرایط طبیعی برگردد تا بتوانیم از این رهگذر کمکی به اقتصاد کشور کرده باشیم.

فرهود مشیر الغانمی در خصوص بازگشایی مرز سومار تصریح کرد: با جدیت تلاش می کنیم امسال، این مرز را برای اهداف اقتصادی و تبادل تجاری بازگشایی کنیم.

وزیر کشور عراق در ادامه با تاکید بر اینکه پدیده قاچاق پدیده تلخی است که هردو کشور از این موضوع رنج می برند، افزود: باید تلاش کنیم که این مسئله کاهش یابد به خصوص قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی به ملت ها آسیب وارد می کند و باید هر دو کشور در مرزهای خود بیش از پیش مانع از قاچاق شویم.

وی با بیان اینکه صیانت از نوع استفاده از سرزمین ها و مناطق مرزی موضوع مهمی است، گفت: بنده پیش از اینکه وزیر کشور شوم مسئول این موضوع بودم. خوشبختانه امنیت در میان دو کشور تا حد زیادی استقرار یافته و نباید اجازه دهیم از سرزمین های ما علیه کشور همسایه استفاده شود.

وی همچنین تصریح کرد: حضور مقامات عراقی در ایران و انعقاد پروژه های بزرگ بین دو کشور مورد رغبت ما است.

وزیر کشور عراق با اشاره به اینکه تلاش می کنیم ظرفیت پذیرش زائران به خصوص زائران ایرانی را ارتقا بخشیم، گفت: البته با توجه به شیوع بیماری کرونا، امسال یک سری هماهنگی و تصمیماتی را انجام می دهیم که این تصمیمات زمان بر است و نیاز به هماهنگی دارد.

وی در این زمینه افزود: درخصوص مستندسازی، اجرای جزئیات تفاهم نامه همکاری، رعایت مسائل بهداشتی و امنیتی نیاز به زمان داریم و باید منتظر بمانیم که در مورد شرایط کرونا در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد تا بتوانیم با شرایط جدید خود را وفق دهیم و مراسم اربعین در شرایط امن و سالم برگزار شود.

فرهود مشیر الغانمی ضمن مرور وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور عراق گفت: روز گذشته ۲هزار و ۸۸۰ مورد ابتلا به کرونا داشتیم و اکنون تلاش داریم خود را با شرایط سازگار کنیم و کنترلها را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از هفته آینده با موفقیت از این شرایط عبور کنیم و شرایط را کنترل کنیم، می توانیم برای آینده، مراسم اربعین و مرزها و گذرگاه های مرزی در این خصوص برنامه ریزی کنیم. انتظار داریم طبق پیش بینی های گروه های بهداشت، در دو هفته آینده پیک کرونا را پشت سر بگذاریم.

وزیر کشور عراق در پایان با تاکید بر اینکه اطمینان می دهیم با جدیت تمام در راستای توسعه و تقویت روابط دو کشور همکاری ها به اوج و حداکثر برسانیم، گفت: با تبادل و حضور هیاتها در دو کشور این روابط به خصوص پس از پشت سرگذاشتن مشکل کرونا تقویت خواهد شد، تا بتوانیم برای آینده نقشه های دقیق تر و مفصل تری را به اجرا درآوریم.

 

نظر شما