واکنش کانادا به اقدام ایران در ارسال جعبه سیاه به فرانسه

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۲۲:۰۵:۴۶
کد خبر: ۱۰۲۱۱۲۴
واکنش کانادا به اقدام ایران در ارسال جعبه سیاه به فرانسه
«فرانسوا فیلیپ شامپانیه» وزیر امور خارجه و «مارک گارنو» وزیر ترابری کانادا روز شنبه در بیانیه‌ مشترکی از تصمیم ایران برای ارسال جعبه سیاه هواپیمایی اوکراینی به فرانسه برای بازخوانی استقبال کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این بیانیه که در تارنمای رسمی دولت کانادا منتشر شده، آمده است: ما از اعلام امروز در نشست سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی مبنی براینکه ایران به صورت رسمی متعهد شده است که اطلاعات ضبط کننده پرواز هواپیمای PS۷۵۲ اوکراینی روز ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) در اداره تحقیق و تحلیل امنیت پرواز غیرنظامی فرانسه دانلود (بازخوانی) شود، استقبال می‌کنیم.

وزیران خارجه و ترابری کانادا همچنین در این بیانیه مدعی شدند به تلاش خود برای تضمین شفافیت، عدالت و غرامت برای قربانیان حادثه سقوط این هواپیما و همچنین تحقیق موثق و شفاف در این زمینه ادامه می‌دهند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با همتای کانادایی اش به وی اطلاع داد که ایران ظرف چند روز آینده جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد. ظریف در تماس تلفنی اظهار داشت تصمیم برای ارسال جعبه سیاه مدتی است اتخاذ شده و بزودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.

ظریف همچنین به همتای کانادایی خود اطلاع داد که آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل حقوقی و چگونگی جبران خسارات وارده به خانواده مسافرینی که در این واقعه تاسف بار جان خود را از دست داده اند و همینطور جبران خسارت هواپیمای اوکراینی مدتها است به طرف اوکراینی اعلام شده ولی طرف مقابل تا کنون هیات خود برای انجام مذاکرات را معرفی نکرده است و جمهوری اسلامی ایران همچنان پیگیر موضوع است.

شیوع ویروس کرونا و توقف پروازهای بین المللی باعث وقفه در خوانش جعبه سیاه و اقدامات دیگر شده بود که با برقراری محدود پروازها بزودی اقدامات اجرایی در حل و فصل این موضوع از سر گرفته خواهد شد.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ از فرودگاه امام (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که ۶ دقیقه بعد به دلیل شلیک غیرعمد پدافند هوایی در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرده و سرنشینان آن جان باختند.

نظر شما