در کنفرانس بروکسل برای آینده سوریه و منطقه؛

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا پاسخ عربستان را داد

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۰۸:۵۶:۵۳
کد خبر: ۱۰۲۲۸۹۹
سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا پاسخ عربستان را داد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا در کنفرانس بروکسل برای آینده سوریه و منطقه گفت: وزیر خارجه عربستان سعودی در تلاش برای فرار از اتهاماتی که به خاطر جنایات این کشور در سوریه با آن روبروست، به اتهامزنی به ایران روی آورده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «غلامحسین دهقانی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا و بلژیک، به نمایندگی از کشورمان ضمن حضور در کنفرانس چهارم بروکسل برای آینده سوریه و منطقه در سخنرانی خود در واکنشی قاطع به سخنان وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: «وزیر خارجه عربستان سعودی که حکومت متبوعش بانک مرکزی تروریسم و بانی اصلی افراط گرایی در منطقه و ورای آن است، در تلاش برای فرار از اتهاماتی که به خاطر جنایات این کشور در سوریه با آن روبروست، به اتهامزنی به ایران روی آورده است».

 دهقانی در ادامه افزود: «همه می دانند که در یک دهه گذشته ایران در خط اول جبهه مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری در سوریه و منطقه قرار دارد.»

سفیر کشورمان در اتحادیة اروپا با اشاره به شیوع کرونا اظهار کرد: جامعه بین المللی مسئولیتی مضاعف در برابر مردم سوریه دارد.

وی همچنین افزود: «جمهوری اسلامی ایران از همه تدابیری که برای کاهش آلام و رنج مردم سوریه اتخاذ شده، استقبال می کند. همچنان که ایران از درخواست دبیرکل ملل متحد برای آتش بس جهانی به طور عام، و به ویژه توقف درگیری ها در سوریه استقبال و از آن حمایت می کند.»

دهقانی با اشاره به تلاشهای کشورمان در یک دهه گذشته در این راستا خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران بویژه در دوران گسترش کرونا تلاش کرده است به نیازهای بشردوستانه مردم سوریه رسیدگی و از مصائب آنها بکاهد و این کار را ادامه خواهد داد.»

دهقانی با تقبیحِ تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از جمله علیه سوریه و تمدید این تحریم ها تاکید کرد این تحریم ها روند مبارزه با کرونا را دشوارتر کرده و فشار اصلی آن را مردم عادی تحمل می کنند.

دهقانی مشخصا به اعمال قانون تحریمی سزار علیه سوریه اشاره کرد و آن را خلاف حقوق بین الملل و اصول بنیادین اخلاقی و انسانی توصیف کرد و افزد: تنها نتیجه این تحریم ها وخامت بیش از پیش رنج و مصیبت مردم سوریه است.

سفیر ایران در اتحادیه اروپا متذکر شد: «ما بر این باوریم که تحمیل چنین تحریم هایی در حکم مبادرت به تروریسم اقتصادی است که زندگی بسیار از انسان های بیگناه را به تباهی می کشاند.»

سفیر کشورمان در ادامه سخنان خود به کمک های جهانی برای بازسازی سوریه اشاره کرد و گفت: این نوع کمک ها نباید دستمایهای برای اخذ امتیازات سیاسی باشد و جامعه جهانی می بایست حداقل های ضروری مربوط به بازسازی و بازگشت امن آوارگان سوری به موطن خود را فراهم کند.

سفیر کشورمان در پایان، با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فرایند آستانه و تلاشهای جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به درگیری نظامی در سوریه افزود: «ایران همواره برای توقف عملیات نظامی و نیل به راه حلی سیاسی کوشیده و به تشکیل کمیته قانون اساسی به عنوان مبنایی برای گفتگوهای سوری-سوری کمک کرده است.

دهقانی سخنرانی خود را با اشاره به این نکته خاتمه بخشید که «هرگونه موفقیت در روند سیاسی منوط به احترام برای حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و خروج نیروهای خارجی است که به صورت غیرقانونی در این کشور حضور دارند.»

نظر شما