نخست وزیر جدید فرانسه کیست؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۳ - ۱۹:۰۴:۳۳
کد خبر: ۱۰۲۳۹۳۲
نخست وزیر جدید فرانسه کیست؟
​ژان کاستکس از سوی رئیس جمهوری فرانسه به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، کاستکس ۵۴ ساله مسئول هماهنگی‌های دولت مربوط با بازگشایی پس از شیوع ویروس کرونا و همچنین وزیر مشاور درزمینه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ بود. طرح هایی که به گفته بسیاری از نزدیکان دولت فرانسه با موفقیت انجام گرفت. کاستکس همچون نخست وزیر سابق، ادوارد فیلیپ، عضوی از حزب «جمهوری به پیش» که بنیان گذار آن رئیس جمهوری فرانسه است، نیست وعضو حزب جمهوریخواهان، راست‌های محافظه کار فرانسوی است.

پس از شکست سخت حزب «جمهوری به پیش» امانوئل ماکرون در انتخابات شهرداری‌های فرانسه، تحلیلگران انتظار داشتند که کابینه جدید فرانسه با نخست وزیر تازه تشکیل شود. البته به دلیل پیروزی بی‌سابقه سبزها در انتخابات اخیر انتظار آن می‌رفت تا شخصیتی نزدیک به سبزها به عنوان نخست وزیر معرفی شود که البته ژان کاستکس به هیچ روی مصداق چنین تصویری نیست.

«چاقوی چندکاره سوئیسی» در دولت های پیشین فرانسه

اما بی‌تردید آقای کاستکس یکی از عملگراترین تکنوکرات‌های دولت کنونی است. او را بسیاری «چاقوی چندکاره سوئیسی» می خوانند.

وی پیش تر در دولت‌های نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند کارکرده و تجربه فراوانی دارد. ژان کاستکس، معاون وزیر کار وقت دولت نیکولا سارکوزی، ژاویه برتراند بود. برخی از تحلیلگران فرانسوی می گویند وزارت کار در دوره پنج ساله آقای سارکوزی بدلیل حضور کاستکس یکی از موفق‌ترین عملکردها را داشت.

ژان کاستکس هم چنین در دوران فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری سوسیالیست فرانسه پست‌های مهمی از جمله، معاونت وزارت بهداشت را برعهده داشت.

به نظر می رسد با توجه به اینکه دو چالش اصلی دولت امانوئل ماکرون «مبارزه با ویروس کرونا و حل بحران اقتصادی» است انتخاب ژان کاستکس بدلیل تجربیاتش در هر دو زمینه مورد توجه قرارگرفته باشد.

همچنین ژان کاستکس در انتخابات شهرداری‌ها بار دیگر موفق شد با کسب آرای مطلق در شهر پراد، در جنوب غربی فرانسه، در همان مرحله اول پیروز شود.

شهر پراد در چند ده کیلومتری شهر بزرگ پرپینیان قراردارد. شهردار منتخب این شهر آلیو، سیاستمدار عضو راستگرایان افراطی است. حزب اتحاد ملی برای اولین بار موفق شد شهری بالای ۱۰۰ هزار نفری در فرانسه، پرپینیان، را در کنترل خود بگیرد.

به نظر می رسد انتخاب ژان کاستکس در مقام نخست وزیر پیامی است غیرمستقیم به مارین لوپن، رهبر حزب اتحاد ملی، از سوی امانوئل ماکرون؛ پیامی که نیم نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ آینده میلادی دارد. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، مارین لوپن رقیب اصلی امانوئل ماکرون بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز