یک کارشناس مسائل منطقه:

آمریکا می‌خواهد مردم را برابر دولت سوریه قرار دهد/ آمریکا جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران، سوریه و لبنان راه انداخته است

۱۳۹۹/۰۴/۱۴ - ۲۳:۲۹:۲۲
کد خبر: ۱۰۲۴۲۴۸
آمریکا می‌خواهد مردم را برابر دولت سوریه قرار دهد/ آمریکا جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران، سوریه و لبنان راه انداخته است
یک کارشناس مسائل منطقه می‌گوید: وقتی آمریکا نتوانست با ابزار نظامی به اهداف خود در سوریه برسد، از طریق اقتصاد فشار وارد می‌کند، در لبنان هم همین اتفاق رخ داده است. در پی این هستند که مردم را برابر دولت سوریه قرار دهند. درخواست آنها این است که سوریه از مواضع خود کوتاه بیاید و در واقع آمریکا نوعی جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران، سوریه و لبنان به راه انداخته است.

«سیدمهدی نورانی»، کارشناس مسائل منطقه، در گفتگو با خبرنگار برنا درباره تحریم‌های جدید علیه دولت سوریه با عنوان «قانون سزار» گفت: تحریم سوریه از ۳۰ سال پیش اعمال شده و در هر مرحله هم به تحریم‌های این کشور اضافه شده است. شدت تحریم‌های سوریه بعد از ترور رفیق حریری در لبنان و خروج نیروهای سوریه از لبنان بیشتر شد.

او درباره ترور رفیق حریری بیان کرد: ترور رفیق حریری را ابتدا به گردن سوریه انداختند و بعد حزب‌الله، در حالیکه این ترور کار اسرائیلی‌ها بود برای اینکه سوریه را از لبنان خارج کند. در اواخر سال ۲۰۱۱ درگیری‌ها در سوریه آغاز شد، در آن دوره نه داعش بود و نه جبهه‌النصره، از اواخر ۲۰۱۱ تا اواخر ۲۰۱۲ دوباره تحریم‌هایی بر علیه سوریه به بهانه حقوق بشر اعمال شد. این تحریم‌ها در چند مرحله وجود داشت تا اینکه به قانون سزار رسید.

نورانی درباره اقتصاد سوریه توضیح داد: ترکیه و عمان محل تنفس سوریه برای تحریم‌ها بودند. در سال ۲۰۱۱ ترکیه و اردن مرزهایشان را بستند و فشار اقتصادی در سوریه بیشتر شد. قبل از شروع درگیری‌ها در سوریه این کشور تقریبا هیچ بدهی خارجی نداشت و ارزان‌ترین کشور عربی محسوب می‌شد. بعد از شروع جنگ، دولت سوریه هرگونه معامله با دلار در داخل را ممنوع کرد و با این کار وضعیت اقتصادی را در داخل کنترل کرد.‌ بعد از خاموشی درگیری‌ها در سوریه و باز شدن مرز اردن ممر تنفس سوریه دوباره به راه افتاد. اکنون بر اساس قانون سزار هر گونه تعامل با سوریه ممنوع است. اردنی‌ها و لبنانی‌ها نمی‌دانند چکار باید بکنند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: در واقع وقتی آمریکا نتوانست با ابزار نظامی به اهداف خود برسد، از طریق اقتصاد فشار وارد می‌کنند، در لبنان هم همین اتفاق رخ داده است. در پی این هستند که مردم را برابر دولت سوریه قرار دهند. درخواست آنها این است که سوریه از مواضع خود کوتاه بیاید و در واقع آمریکا نوعی جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران، سوریه و لبنان به راه انداخته است.

نورانی تحریم‌های جدید سوریه را مرتبط با فلسطین دانست و اظهار کرد: اسرائیلی‌ها در پی آن هستند که در دوران ترامپ جریان فلسطین را تمام کنند و برای این کار همه کشورهای عربی را پای کار آورده‌اند اما دو مسئله باقی مانده یکی بحث قدس است و بعد آوارگان هستند. آوارگان فلسطینی در سه کشور اردن، لبنان و سوریه مستقر هستند. این دولت‌ها به هیچ عنوان نمی‌پذیرند که به این افراد شناسنامه بدهند. کشور سوریه و لبنان در ماجرای فلسطین مشکل دارند. آمریکایی‌ها می‌خواهند بر سوریه و لبنان فشار بیاورند که قضیه فلسطین را تمام کنند. 2/5

نظر شما