گزارش؛

ظریف گفت اما نمایندگان نخواستند بشنوند!

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۰۵:۲۴:۵۴
کد خبر: ۱۰۲۴۹۷۸
ظریف گفت اما نمایندگان نخواستند بشنوند!
حضور روز گذشته ظریف در ساختمان سبز بهارستان با حواشی زیادی همراه بود؛ نمایندگان با هیاهوی بسیار بارها سخنان ظریف را قطع کردند و در این میان تذکرات رئیس مجلس نیز نمی‌توانست زنجیره هجمه‌ها علیه وزیر خارجه را قطع کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ هیاهوی دیروز نمایندگان برابر مسئول دیپلماسی کشور کاملا قابل پیش‌بینی بود چراکه مدت‌هاست جریانی با نقاب خیرخواهی و دفاع از مردم، به راهبردهای سیاست خارجه حمله‌ور شده‌‌اند. بسیاری از نمایندگان فعلی حتی پیش از تکیه زدن بر صندلی‌های سبز بهارستان ضرب و طعن خود را علیه برجام آغاز کرده بودند و به نظر می‌رسد همین امر خشم آنها را برانگیخته و حالا در اولین فرصت به صورت شکل هیاهو در مجلس خود را نمایان کرده است.

حضور روز گذشته ظریف در ساختمان سبز بهارستان با حواشی زیادی همراه بود. نمایندگان با هیاهوی بسیار بارها سخنان ظریف را قطع کردند و در این میان تذکرات رئیس مجلس نیز نمی‌توانست زنجیره هجمه‌ها علیه وزیر خارجه را قطع کند.

در ابتدا وزیر امور خارجه پشت تریبون رفت و صحبت‌های خود را با گفتن از تحول جهانی شروع کرد و گفت: «امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در 100 سال و یا 70 سال گذشته است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. این تغییرات در روابط بین‌الملل بنیادین است به طوری که ماهیت بسیاری از مفاهیم و روابط در روابط بین‌الملل در حال تغییر است.»

پس از ایراد سخنان اولیه توسط وزیر امور خارجه، کم کم هیاهو بالا گرفت تا جایی‌که سخنان تند و تیز علیه او از تریبون مجلس پخش شد. در سخنان نمایندگان از دلار 20 هزار تومانی گرفته تا قیمت مسکن و ماشین تنها یک مقصر داشت و آن، وزیر امورخارجه بود.

تذاکرات تمام شد و قالیباف از ظریف خواست پشت تریبون قرار بگیرد. همین‌که وزیر خارجه خواست صحبت‌هایش را شروع کند دوباره همهمه نمایندگان آغاز شد؛ آنها مقابل جایگاه هیات رئیسه جمع شده بودند و فریاد می‌زدند. تذکرات قالیباف هم هیچ تاثیری نداشت.

در این لحظه ظریف در کنایه به این فریادها که مانع از صحبت‌های او می‌شد، گفت: «انگار دوستان نمی‌خواهند بشنوند؛ من زیاد مزاحم شما نمی‌شوم». در همین لحظه یکی از نمایندگان فریاد زد «بهتر» ظریف هم در پاسخ به این حرف گفت: «ممنون از میهمان نوازی شما»

در ادامه باز هم ظریف تلاش کرد به ابهامات، انتقادات و سوال‌ها پاسخ دهد اما برخی از نمایندگان با «دروغگو» خواندن ظریف مانع از انعقاد کلام او می‌شدند.

ظریف در بخشی از سخنان خویش گفت: «من اینجا آمده‌ام تا به سوالات شما پاسخ دهم.» همزمان یکی از نمایندگان گفت: «ما اینجا نیامده‌ایم دروغ بشنویم.»

ظریف خطاب به نمایندگان گفت: «ما آمدیم اینجا با هم آینده کشور را بهتر کنیم، رهبر انقلاب فرمودند شما هم اگر گزارش‌های ملاقات‌های ظریف را می‌خوانید شما هم او را مثل من شجاع عاقل و انقلابی می‌دانستید.»

اشاره ظریف به سخنان مقام معظم رهبری است؛ ایشان در دیدار مسئولان نظام در سال 94 گفته بودند: «بنده هیات مذاکره‌کننده را- همین دوستانی که این مدت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند- هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدین می‌دانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضاری که اینجا تشریف دارید، از محتوای مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان می‌کردید. من البته علاوه‌ بر اینها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابق‌شان می‌شناسم؛ اینها مردمانی هستند متدین و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند برای این کار. انصافاً غیرت ملی هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیری از کسانی قرار می‌گیرند - که حالا نمی‌خواهم تعبیر متناسب واقعی را بکنم، چون گاهی تعبیرهایی هست که واقعاً شایسته‌ آن تعبیرند اما خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقت کامل مواضع خودشان را بیان می‌کنند، دنبال می‌کنند و تعقیب می‌کنند.»

وزیر امور خارجه کشور در بخش دیگری از اظهاراتش خطاب به نمایندگان معترض عنوان کرد: «هرچه من گفتم، رهبر انقلاب شنیدند، اگر دروغ گفتم ایشان شنیدند، گفتند ظریف صادق است، اگر راست گفتم ایشان شنیدند و گفتند شجاع است.»

تشکر وزیر امور خارجه از «مهمان‌نوازی» نمایندگان و تاکید بر اینکه «زیاد وقت شما را نخواهم گرفت» کنایاتی بود که ظریف متوجه نمایندگانی کرد که اجازه سخنرانی به او را نمی‌دادند.

«سیدجلال ساداتیان»، سفیر اسبق ایران در انگلستان، درباره علت حواشی‌ که در مجلس با حضور وزیر امور خارجه به وجود آمد به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: «دولت آقای روحانی در تلاش بود از طریق حل مشکل تحریم‌ها مسئله رونق اقتصادی را حل و فصل کند و ابتدای امر هم این مسئله تا حدودی جواب داد یعنی وقتی مسئله برجام به تصویب رسید شاهد بودیم که دولت‌های مختلف هیات‌های بلند‌پایه‌ای را به ایران فرستادند و در صف ایستادند تا بتوانند با ایران مراوداتی داشته باشند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به خروج ترامپ از برجام توضیح داد: «ترامپ با خروج از برجام و تهدید به اینکه کشورها و شرکت‌هایی که با ایران مراوده کنند را تنبیه می‌کند، باعث شد آنهایی که حجم مبادلات‌شان با آمریکا بالا بود ترجیح دادند منافع اقتصادی خودشان را حفظ کنند. این وضعیت مشکلاتی را برای ایران ایجاد کرد.»

ساداتیان افزود: «همین امر دستاویزی برای مخالفین دولت قرار گرفت تا بگویند همه مشکلات از برجام بوده اما نمی‌گویند مشکلات از ترامپ و کابینه او بوده، برخی آدرس اشتباهی می‌دهند که چرا گفتگو صورت گرفت، اگر گفتگوها صورت نمی‌گرفت و قطعنامه‌های شورای امنیت که چهار تای آن جنبه اجرایی داشت، اگر عملی می‌شد حتما تهدیدات نظامی علیه ایران صورت می‌گرفت.»

او با تاکید بر اینکه برجام برای کشور دستاورد داشته است، اظهار کرد: «در جلسه سه‌شنبه گذشته در شورای امنیت وقتی صحبت‌های آقای ظریف مطرح شد، حتی اروپا هم آمریکا را تنها گذاشت و بر حفظ برجام تاکید کردند. چراکه حیثیت اروپایی‌ها هم در گرو حفظ برجام است. همین مسائل نشان می‌دهد برجام برای کشور دستاورد داشته، برجام حاصل خوبی داشت اما بدعهدی ترامپ و کابینه او منجر به امروز شده است.»

سفیر اسبق ایران در انگلستان ادامه داد: «نمی‌دانم چرا مخالفین در زمین ترامپ و اسرائیل بازی می‌کنند و دائما این وجهه کار را مقابل خود قرار می‌دهند که به ظریف و کابینه روحانی حمله کنند. به نظر می‌آید کسانی‌که به یمن نظارت استصوابی مجلس را گرفته‌اند در پی این هستند دولت آقای روحانی را به سمت سقوط ببرند البته بعید می‌دانم رهبری اجازه چنین کاری را بدهند. تندروها قصد دارند کابینه دولت را فرسوده کنند و باعث شوند شیرازه دولت از هم بپاشد.»

توهین به وزیر امور خارجه‌ای که چند روز پیش در جلسه شورای امنیت با زبان منطق و تمام قد از منافع ملی کشور برابر قدرت‌های جهانی دفاع کرد با هیچ منطق و استدلالی پذیرفتنی نیست. دروغگو خواندن فردی که مقام معظم رهبری او را صادق، شجاع، انقلابی و متعهد معرفی کرده‌اند در شمول عقلانیت به حساب نمی‌آید. 5

نظر شما