داعش، الهاشمی را ترور کرد/ واکنش ایران و شخصیت های سیاسی

۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۰۱:۲۴:۴۴
کد خبر: ۱۰۲۵۶۸۱
داعش، الهاشمی را ترور کرد/ واکنش ایران و شخصیت های سیاسی
«هشام الهاشمی»، کارشناس امنیتی و رسانه ای عراق دوشنبه شب توسط عوامل داعش ترور شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، افراد ناشناس با استفاده اسلحه مجهز به صدا خفه کن وی را در مقابل خانه اش ترور کردند. وزارت کشور عراق نیز در خبری ترور الهاشمی را تایید کرد. 

الهاشمی از کارشناسان برجسته مسائل امنیتی و رسانه ای عراق بود که در حوزه مسائل مختلف این کشور اظهار نظر می کرد.

داعش دقایقی بعد از این ترور مسوولیت آن را بر عهده گرفت.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد دوشنبه شب با صدور بیانیه ای ترور «هشام الهاشمی»، کارشناس و تحلیلگر معروف مسائل راهبردی و امنیتی عراق را محکوم کرد

سفارت ایران در بغداد در این بیانیه آورده است: با اندوه فراوان از خبر ترور پژوهشگر و کارشناس راهبردی آقای دکتر هشام الهاشمی مطلع شدیم، سفارت جمهوری اسلامی ایران این اقدام مجرمانه را که چهره پلید خود را با ترور نخبگان نشان داده به شدت محکوم می‌کند. 

در ادامه این بیانیه تاکید شده است که بی شک هدف حامیان و مجریان چنین عملیات‌هایی، برهم زدن ثبات و امنیت در عراق و ایجاد فتنه  و تفرقه میان فرزندان کشور  و بازگرداندن خشونت به عراق است.جمهوری اسلامی ایران همواره از ثبات و امنیت عراق حمایت  و چنین اقداماتی را به شدت محکوم می کند.

سازمان الحشدالشعبی نیز با صدور بیانیه ای ترور الهاشمی را محکوم کرد.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای در این باره نوشت که ترور الهاشمی جنایتی هولناک و نفرت انگیز است که  یک شخص عراقی و حق وی برای زندگی آزاد و با عزت را هدف قرار داده است.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق نیز با صدور بیانیه ای گفت که ما قاتلان الهاشمی را تعقیب خواهیم کرد و ترور را در کشور ریشه می کنیم. 

وی افزود که‌ آن مرحوم حامی و صدای نیروهای قهرمان ما در جنگ علیه گروه تروریستی داعش بود و در پربار کردن گفت و گوهای مهم سیاسی و امنیتی در کشور سهم بسزایی داشت.

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق هم ترور هشام الهاشمی را محکوم کرد.

الحلبوسی در بیانیه ای گفت: در حالی که ما این عمل ننگین و خیانتکارانه را محکوم می کنیم، خواستار شناسایی و مجازات عوامل ترور الهاشمی هستیم.

 «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در توییتی ترور الهاشمی را محکوم کرد و این اقدام را تلاشی برای مخدوش کردن امنیت و ثبات کشور دانست. 

حکیم اظهار داشت که ترور کارشناس امنیتی، هشام الهاشمی، اقدامی محکوم است که با هدف بازگشت بی ثباتی و امواج ترور و سردرگمی در صحنه امنیتی و به منظور دستیابی به منافع فرقه ای انجام شده است. 

 وی گفت که ما خواستار  تحقیقات فوری در مورد این حادثه و شناسایی و تحویل عاملان آن به دست عدالت هستیم. 

«قباد طالبانی»، معاون نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق نیز در بیانیه ای با محکومیت شدید ترور هشام الهاشمی مراتب تسلیت خود و دولت این منطقه را اعلام کرد. 

طالبانی گفت: با دلی از درد و اندوه، شهادت الهاشمی، کارشناس امنیتی و پژوهشگر مسائل راهبردی را تسلیت می گوییم و همدردی صمیمانه خود را به خانواده آن مرحوم،  همکاران و همه عراقی اعلام می کنیم.

از سوی دیگر، افراد و گروه های مختلف به ویژه شخصیت رسانه ای عراق نیز ترور الهاشمی را محکوم کردند و از دولت خواستند عوامل این اقدام را شناسایی کند. 

ترور این کارشناس امنیتی معروف عراق در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز بازتاب های گسترده ای داشته و فعالان این حوزه آن را محکوم کردند.

نظر شما
پرونده ویژه