یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

بسیاری از مسائل سیاست خارجی ممکن است قابل طرح در جمع عمومی نباشد/ یکی از مشکلات عدم آشنایی نمایندگان با مسائل سیاست خارجی و کارکرد نهادهای بین‌المللی است/ زمین گیر کردن قوه مجریه را نادرست می‌دانم

۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۲۳:۲۴:۲۸
کد خبر: ۱۰۲۵۷۲۴
یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: حق انتقاد و نقد سازنده لازم و ضروری است اما اینکه با توهین و سروصدا اجازه داده نشود که یک مسئول صحبت کند، نقد سازنده نیست.

«نصرت‌الله تاجیک»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره حواشی حضور ظریف در مجلس به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: مشکل از سه جا نشات می‌گیرد؛ یکی تازه‌کار بودن مجلس و عدم آشنایی نمایندگان با سیاست خارجی است. در انتخابات ما افراد بر اساس تمایلات اجتماعی به مجلس راه پیدا می‌کنند و نه بر اساس تشکیلات سازمان‌یافته حزبی یا سازمان‌های مردم‌نهاد. بنابراین این افراد وقتی وارد مجلس شدند با کارکرد مجلس و وظایف نمایندگی آشنایی کامل ندارند و شاید چیزهایی می‌شنوند و از روی احساسات عکس‌العمل‌هایی از خودشان، بروز می‌دهند.

تاجیک افزود: بخشی هم به کیفیت نمایندگانی که انتخاب شده‌اند برمی‌گردد. مشکل سوم عدم آشنایی نمایندگان با مسائل سیاست خارجی و کارکرد نهادهای بین‌المللی است. 

او با اشاره به برجام توضیح داد: یکی از مسائل عمده کشور مسئله برجام است. حدس می‌زنم دیدی که نمایندگان این دوره از مجلس دارند و گرایش سیاسی آنها نسبت به تحولات کشور و مسائل بین‌المللی، فکر می‌کنند که برجام یک موافقت‌نامه زیان‌ده برای کشور است. اما برجام یک رویکرد همکاری با هنجارهای بین‌المللی بود که ما می‌توانیم از مزایای این هنجارها برای سروسامان دادن به سیاست خارجی‌مان استفاده کنیم. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص علل روی آوردن ایران به برجام اظهار کرد: برجام زمانی تصویب شد که هیات حاکمه و مسئولین کشور احساس کردند که باید دست‌مان را از زیر ساطور قطعنامه‌ها بیرون بکشیم. این شرایط باعث شد که ما به برجام روی بیاوریم. همیشه در صحنه بین‌المللی نمی‌توانیم یک چیز را به عنوان برد برای خودمان بخواهیم طرف‌های مقابل هم باید، احساس برد کنند.

تاجیک عنوان کرد: برجام به‌رغم اشکالاتی که دارد اما یک فضای تنفسی برای سیاست خارجی ما به وجود آورد و ما توانستیم از حالت انزوا و از زیر بار قطعنامه‌ها خارج شویم و شروع به بازیگری کنیم. اگرچه ممکن است آنچه که انتظار داشتیم حادث نشده باشد چراکه با بدعهدی ترامپ صحنه بازی به هم خورد ولی باز به دلیل بازی خوبی که ما کردیم، همینقدر که ترامپ موفق نشد هم‌پیمانانش را به سمت خودش بکشد، ما برنده این بازی بودیم.

او درباره رفتار نمایندگان گفت: حق انتقاد و نقد سازنده لازم و ضروری است اما اینکه با توهین و سروصدا اجازه داده نشود که یک مسئول صحبت کند، نقد سازنده نیست. اینکه انتقاد شود و انتقاد حتی گزنده باشد هیچ عیبی ندارد و این حق هر منتقد، شهروند و نماینده است اما اینکه با پیش‌فرض و بدون مطالعه دست به انتقاد بزنند، درست نیست. بسیاری از مسائل سیاست خارجی ممکن است قابل طرح در جمع عمومی نباشد. من ضمن قائل شدن حق انتقاد برای نمایندگان این موضوع که بخواهیم با جوسازی قوه مجریه را زمین‌گیر کنیم که قدرت این را نداشته باشد با جسارت در صحنه بین‌المللی حافظ منافع ما باشد را نادرست می‌دانم. 2/5

نظر شما
پرونده ویژه