کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد؛

وهابی‌های عربستان پشتِ توهین‌ها به آیت‌الله سیستانی/ ۸۰ میلیارد دلار در سوریه و عراق برای تجزیه این دو کشور هزینه شد

۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۲۳:۴۰:۰۸
کد خبر: ۱۰۲۶۱۰۴
وهابی‌های عربستان پشتِ توهین‌ها به آیت‌الله سیستانی/ ۸۰ میلیارد دلار در سوریه و عراق برای تجزیه این دو کشور هزینه شد
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: این طبیعتِ عربستان است که انواع توهین‌ها را به ائمه اطهار و مراجع شیعه داشته باشند و وهابی‌های عربستان هم پشت این جریان‌سازی‌ها قرار دادند.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل غرب آسیا، درباره توهین به آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق و چرایی آن به خبرنگار سیاسی برنا گفت: توهین اخیر روزنامه عربستانی الشرق الاوسط به آیت‌الله سیستانی که یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار عربستان در لندن است، نشانه عمقِ کینه توزی رژیم آل سعود نسبت به مرجع تقلید شیعیان عراق یعنی آیت‌الله سیستانی  است. با توجه به اینکه عربستان سعودی از سال 2003 و پس از سرنگونی رژیم بعثِ عراق، با مشارکت آمریکا، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده تلاش کرده بودند عراق را به سه بخش شیعه‌نشین، سنّی‌نشین و کردنشین تقسیم کنند، لذا به دلیل هوشمندی آیت‌الله سیستانی و سایر فراکسیون‌های شیعه عراق در پارلمان، طرح مشترک عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا ناکام ماند.

او افزود: در واقع از همان زمان دشمنیِ عربستان با مرجعیت و شیعیان عراق آشکار شد. در نتیجه پروسه دیگری از سوی عربستان آغاز شد که با همکاری مشترکِ آمریکا و اسرائیل، داعش را ایجاد کرد تا ناامنی‌ها را در عراق گسترش بدهد که در مقابل با حضور حشدالشعبی و نیروهای مردمی، این طرح هم ناکام ماند و داعش نیز تلفات سنگینی را متحمل شد. همچنین عربستان هم در طول سال‌های اخیر یعنی در طول یک دهه گذشته 80 میلیارد دلار در سوریه و عراق برای تجزیه این دو کشور ِعضو محور مقاوت هزینه کرد اما این هزینه‌ها نتوانست، شطرنج ِسیاسی محور مقاومت را تغییر بدهد.

هانی‌زاده ادامه داد: از این رو در نتیجه این شکست‌ها، یک سری جریان‌سازی‌ها از سوی رسانه‌های عربستان مثل العربیه و همچنین MBC و روزنامه الشرق الاوسط آغاز شده تا بتوانند نوعی تقابل با جریان‌های سنی و شیعه عراق ایجاد کنند که البته همه جریان‌های سیاسی، فراکسیون‌های پارلمانی و رهبران سیاسی عراق، واکنش‌های تندی نسبت به توهین‌های روزنامه الشرق الاوسط نسبت به آیت‌الله سیستانی از خود نشان دادند حتی تظاهراتی در برابر سفارت عربستان هم صورت گرفت و در حقیقت، این نشانه هوشمندیِ شیعیان عراق است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه در پایان جمع بندی کرد: بنابراین عربستان سعودی که به عنوان بدترین رژیم‌های جهان تلقی می‌شود عامل کشتار شیعیان در شرقِ عربستان، قتلِ دردناکِ جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی، قتل ده‌ها تن از مبارزین و آزادی‌خواهان سعودی است که در واقع یک کارنامه سیاهی از این رژیم، منفور موجود است. این طبیعتِ عربستان است که انواع توهین‌ها را به ائمه اطهار و مراجع شیعه داشته باشند و وهابی‌های عربستان هم پشت این جریان‌سازی‌ها قرار دادند.٢/٥ 

نظر شما
پرونده ویژه