سید عباس موسوی:

نگاه ما به رابطه با چین منافع محور است/ دروغ پردازی‌ها درباره سند همکاری ریشه خارجی دارد

۱۳۹۹/۰۴/۲۰ - ۱۵:۵۶:۱۲
کد خبر: ۱۰۲۷۲۳۵
نگاه ما به رابطه با چین منافع محور است/ دروغ پردازی‌ها درباره سند همکاری ریشه خارجی دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه نگاه ایران به رابطه با چین را منافع محور و درازمدت خواند و گمانه‌زنی‌ها و دروغ پردازی‌ها درباره سند جامع همکاری ۲۵ ساله دو کشور را دارای ریشه خارجی برشمرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی درباره مناسبات تهران و پکن عنوان کرد: نگاه ما به رابطه با چین یک نگاه منافع محور است به ویژه منافع متقابل دو ملت.

وی افزود:‌ما نگاه کوتاه‌مدت به کشورها به ویژه کشورهای مهم و آینده‌داری مثل چین نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: به همین خاطر رابطه خود را رابطه جامع و راهبردی تعریف کردیم و سند همکاری‌های ایران و چین که چشم انداز ۲۵ ساله هم دارد، بیانگر همین است که نگاه ما به دوستانمان نگاه درازمدت و راهبردی است.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: البته هنوز مراحل آن طی نشده و این پیش نویس باید در طرف مقابل نیز بررسی و بعد پاراف و امضا شود و در نهایت هم باید به تایید نمایندگان در مجلس شورای اسلامی برسد که آن زمان به قانون تبدیل خواهد شد و ما موظف به اجرای آن خواهیم شد.

موسوی عنوان کرد: زمانی نهایی شد همه سند می‌تواند منتشر شود و هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

وی گمانه‌زنی‌ها و دروغ پردازی‌ها در این خصوص را دارای ریشه خارجی خواند و گفت: روابط ایران و چین و روابط کشورهای مستقل دشمنان زیادی دارد. آمریکایی‌ها احساس می‌کنند در فشار حداکثری که علیه ملت ما وارد کرده و به قول بعضی از آنها دنبال ابرفشار حداکثری هستند، این گونه همکاری‌ها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی برای آنها گران تمام می‌شود و مطمئن خواهند شد سیاست‌هایشان شکست خواهد خورد به همین خاطر دنبال جوسازی و دروغ پراکنی راجع به این همکاری‌ها هستند که از طریق فشار افکار عمومی ما را این قضیه باز بدارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این درباره متنی که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی درباره پیش نویس این سند منتشر شده بود، گفت تا قبل از نهایی شدن مذاکرات ایران و چین هیچ متنی اعتبار ندارد و ادعاهایی چون اجاره جزایر ایرانی در خلیج فارس، انحصار فروش نفت با قیمت‌های پایین، استقرار نیروهای مسلح و غیره را مضحک خواند.

 

نظر شما