وزیر امور خارجه:

کمیته کاری بین وزارت خارجه و کمیسیون صنایع برای تشویق صادرات تشکیل می‌شود/ ما آماده مذاکره نهایی درباره سند راهبردی ایران و چین هستیم

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۰:۱۸:۵۸
کد خبر: ۱۰۲۹۱۲۴
کمیته کاری بین وزارت خارجه و کمیسیون صنایع برای تشویق صادرات تشکیل می‌شود/ ما آماده مذاکره نهایی درباره سند راهبردی ایران و چین هستیم
وزیر امور خارجه گفت: ریاست کمیسیون پیشنهاد دادند، کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به مسئولیت معاونت اقتصادی و کمیسیون صنایع، برای تشویق صادرات ایجاد شود، برای اینکه مسیرهای کمک به صادرات غیرنفتی را باز و موانع برداریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امورخارجه، پس از پایان نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: یک کمیته کاری بین مجلس و وزارت امورخارجه برای تشویق صادرات تشکیل می‌شود. جلسه بسیار خوب، تخصصی و کاری برای دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه داشتیم. تلاش ها، چالش ها و وظایف خود را گفتیم. همکاران سوالات خوبی را مطرح و مسائل خوبی را تذکر دادند و در عین حال پیشنهاداتی ارائه کردند. ریاست کمیسیون پیشنهاد دادند، کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به مسئولیت معاونت اقتصادی و کمیسیون صنایع، برای تشویق صادرات ایجاد شود، برای اینکه مسیرهای کمک به صادرات غیرنفتی را باز و موانع را برداریم. کمیسیون هم از لحاظ قانون گذاری به ما کمک کند. روز یکشنبه هم جلسه خوبی با کمیسیون امنیت داشتیم امیدواریم این روش همکاری مداوم با دولت یازدهم، ادامه یابد.

او افزود: در اسفندماه چینی ها پیش نویس خود را برمبنای پیش نویس ما ارائه کردند. ما برای اینکه دو پیش نویس را نهایی و به یک توافق برسیم، مذاکره می کنیم. در تماس تلفنی 10 روز پیش به صورت ویدئوکنفرانس به وزیر امور خارجه چین اعلام کردم که ما آماده مذاکره نهایی هستیم. زمانیکه متن نهایی و مورد توافق قرار گیرد، در مراجع قانونی به تصویب می رسد. در نهایت بر اساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات دارد، باید تصمیم گیری شود.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: بلافاصله پس از شهادت سردار سلیمانی ما ساعت 6 صبح جمعه برنامه ریزی برای اقدامات سیاسی، حقوقی و تبلیغی جهانی برای حفظ و رعایت خون سردار سلیمانی و نشان دادن جنایت کار بودن و تروریست بودن رژیم آمریکا را تشکیل دادیم. این اقدامات با ایجاد ستادی در بالاترین سطح برای پیگیری مسائل حقوقی و بین المللی شهادت سردار سلیمانی انجام شد. همه همکارانم من در بخش حقوقی و بین المللی وزارت خارجه، سفارت ایران در ژنو، در نمایندگی ما در نزد دفتر اروپایی ملل متحد، در نیویورک و شورای امنیت مسئولیت پیگیری این مسئله را برعهده گرفتند. اقدامات متعددی انجام شد، یکی از آنها اطلاع رسانی بود، به گزارشگر ویژه اقدام های فراقانونی، که نتیجه آن گزارشی بود که منتشر شد. این گزارش نشان دهنده اقدام غیرقانونی آمریکا بود و برخورد تند آنها هم، نشان از نگران بودنشان از این مسئله دارد.

درباره اقدامات انجام گرفته برای بازگرداندن پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها، گفت: وزارت امور خارجه و بانک مرکزی تلاش های بسیاری برای آزادسازی پول های بلوکه شده انجام داده اند؛ اقدامات مثبتی از سوی برخی کشورها مانند عمان و چین برای بازگشت این پول ها صورت گرفته، اما کره جنوبی اقدامات چندانی در این راستا انجام نداده است.

وزیر امور خارجه کشور با بیان اینکه از تمامی روش ها از جمله مکانیزم حقوقی برای استیفای حقوق مردم و بازگرداندن پول هایی که هیچکس درباره مالکیت ایران بر آنها تردیدی ندارد، استفاده می کنیم، افزود: اگر چه کره جنوبی تردیدی ندارد که پول های بلوکه شده برای ایران است، اما ادعا می کند به دلیل تحریم های غیرقانونی آمریکا، مشکلاتی در انتقال این پول ها وجود دارد. از یکسو در حال مذاکره برای بازگرداندن پول های بلوکه شده هستیم و از سوی دیگر اقدامات حقوقی مناسبی در حال انجام است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز