رئیس بنیاد امید ایرانیان:

اگر ببینیم مصالح کشور و ملت‌مان در خطر است سکوت نمی‌کنیم/ هنر عده‌ای سرمایه سوزی شده است/ برای نیل به هدف‌شان دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۱:۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۲۹۱۳۲
اگر ببینیم مصالح کشور و ملت‌مان در خطر است سکوت نمی‌کنیم/ هنر عده‌ای سرمایه سوزی شده است/ برای نیل به هدف‌شان دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند
رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه رواج دروغ و عدم صداقت با مردم مشکل و چالش اصلی امروز جامعه ما است ،بر ضرورت تلاش حاکمیت برای بازسازی سرمایه اجتماعی، کاهش شکاف حاکمیت و ملت و تقویت اتحاد و انسجام ملی تاکید کرد و گفت:حاکمیت اگر نتواند در مسیر تقویت و بازتولید اعتماد بین ملت و حاکمیت گام بردارد، نمی تواند بر بحران‌های کنونی و آینده فایق آید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از امیدنامه، محمدرضا عارف در نشست شورای عالی بنیاد امید ایرانیان که به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی ) برگزار شد بر لزوم آسیب شناسی جدی فعالیت‌ها و برنامه‌ها و نقد و بررسی عملکرد بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد و گفت: در شرایطی که وضعیت کشور بخاطر هم بخاطر فشار و تحریم های ظالمانه آمریکا و هم به خاطر برخی سوء مدیریت ها و نیز شرایط کرونایی پیچیده‌تر و سخت‌تر از گذشته شده است شاهد فشارهای اقتصادی و معیشتی به مردم هستیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: در شرایط فعلی کشور بنیاد امید ایرانیان باید برنامه‌های راهبردی و عملیاتی خود را متناسب با شرایط و واقعیت‌های موجود کشور تدوین کند و همه تلاش خود را در این شرایط بکار بندد تا به دستاوردهای ارزشمندی دست پیدا کنیم.

اعتناء مردم به نخبگان اجتماعی و فرهنگی بیش از نخبگان سیاسی شده است

رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: بر این باوریم که در شرایط فعلی کشور تشکل‌های مردمی بیش از تشکل‌های سیاسی می توانند و باید نقش آفرین باشند و اعتناء مردم به نخبگان اجتماعی و فرهنگی بیش از نخبگان سیاسی شده است. به همین دلیل ضرورت فعال‌تر شدن بنیاد امید ایرانیان و اهمیت حضور موثر بنیاد بهتر خود را نشان می‌دهد.

وی ضمن مرور ماموریت‌های بنیاد امید ایرانیان، یادآور شد: تلاش ما در بنیاد امید ایرانیان به عنوان یک موسسه فرهنگی و اجتماعی که در مسایل راهبردی ورود دارد این بوده است که در قالب گفتمان اصلاحات چالش‌های اصلی کشور احصاء و برای حل چالش‌ها راه حل هایی با توجه به ظرفیت کشور ارائه دهیم که این روند باید با جدیت و تلاش بیشتر ادامه پیدا کند.

اعتماد مردم به مسئولان و حاکمیت کمرنگ شده است

عارف با بیان اینکه معتقدم مشکل اساسی کشور در حوزه مسایل فرهنگی و اجتماعی است، تاکید کرد: اینکه چرا اعتماد مردم به مسئولان و حاکمیت کمرنگ شده به نظرم ورای مسایل مدیریتی به مسایل فرهنگی برمی‌گردد.

رواج دروغ و عدم صداقت با مردم مشکل و چالش اصلی امروز جامعه ما است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه رواج دروغ و عدم صداقت با مردم مشکل و چالش اصلی امروز جامعه ما است، بر ضرورت تلاش حاکمیت برای بازسازی سرمایه اجتماعی، کاهش شکاف حاکمیت و ملت و تقویت اتحاد و انسجام ملی تاکید کرد و گفت:حاکمیت اگر نتواند در مسیر تقویت و بازتولید اعتماد بین ملت و حاکمیت گام بردارد، نمی تواند بر بحران‌های کنونی و آینده فایق آید.

نه از اصلاح طلبی عبور می کنیم، نه از آن عقب می نشینیم

وی تاکید کرد: ما نه از اصلاح طلبی عبور می کنیم، نه از آن عقب می نشینیم. معیارمان برای اصلاحات هم منافع و مصالح ملی است. برخی حرف‌ها را بخاطر کشور ،ملت و نظام تحمل می‌کنیم، اما اگر ببینیم مصالح کشور و ملت‌مان در خطر است، حتما سکوت نمی‌کنیم.

هیچ قراردادی نمی‌تواند و نباید استقلال ،آزادی و امنیت ما را خدشه دار کند

عارف با بیان  اینکه هیچ قراردادی نمی‌تواند و نباید استقلال، آزادی و امنیت ما را خدشه دار کند، تصریح کرد: شعار اصیل انقلاب ما نه شرقی و نه غربی بود، قرار نیست با این اصل در جایی ضعیف عمل کنیم. نظام ما بر آمده از رای ملت است، هیچ چیزی خارج از مرای و منظر مردم، مورد پذیرش نیست،در هر قرار داد اعتماد عمومی ملت یک اصل است و خوشبختانه قانون اساسی ما مسیری شفاف و روشن را برای هرگونه همکاری و قرارداد مشخص کرده است و همگان موظف به رعایت آن هستند و مردم اجازه نمی دهند فرد یا گروهی خلاف آن عمل کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای از بین بردن معضلات اجتماعی، همچون فقر، فساد و تبعیض باید به یک تغییر رویه کلان دست زد  و نیاز به یک عزم عمومی و ملی است هشدار داد که ادامه این رویه بحران‌های عمیقی را برای کشور و نظام  رقم می‌زند.

نیازمند رعایت اصول حکمرانی خوب هستیم

وی به موضوع حکمرانی خوب اشاره کرد و گفت: من در نامه اخیرم به مردم عزیز ایران درباره حکمرانی خوب صحبت کردم ما نیازمند رعایت اصول حکمرانی خوب هستیم. نمی توانیم با اقدامات‌مان  گسترش طبقه آسیب دیده را شاهد باشیم. نمی توانیم طبقه متوسط و نخبه کشور را تضعیف کنیم، نمی توانیم رویه‌های ضد علمی و ضد توسعه و پیشرفت داشته و انتظار بهبود اوضاع را داشته باشیم.

عارف ادامه داد: نمی توانیم دستاوردهای جامعه نخبگان و دانشگاهیان را در زمینه های اجتماعی نادیده بگیریم و انتظار معجزه داشته باشیم.

هنر عده‌ای سرمایه سوزی شده است و برای نیل به این هدف دروغ می گویند و تهمت می زنند

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه امروز فضای عمومی کشور با تندخویی ،اهانت و تهمت و افترا همراه شده است و این زیبنده انقلابی که دایه فرهنگی داشت نیست، خاطرنشان کرد: هنر عده ای سرمایه سوزی شده است و برای نیل به این هدف دروغ می گویند و تهمت می زنند.

حاضریم بسیاری از حرفهای ناروا را تحمل کنیم ولی از  منافع گفتمانی خود عبور نکنیم

عارف افزود: تلاش ما در بنیاد امید ایرانیان باید حاکمیت اخلاق در کشور باشد. برای حاکمیت اخلاق در کشور حاضریم هزینه بدهیم که تاکنون هم داده‌ایم حاضریم بسیاری از حرفهای ناروا را تحمل کنیم ولی از  منافع گفتمانی خود عبور نکنیم. برای تقویت همبستگی در جریان اصلاحات بسیاری از بداخلاقی ها را تحمل می کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پایان به اعضای این بنیاد چند توصیه را برای تدوین برنامه ها مطرح کرد.

لزوم توجه به عملگرایی، واقع بینی و پابندی به شعار آرامش و امید،ترجیح منافع ملی بر منافع فردی و دوری از خودخواهی، خودبزرگ بینی، رعایت شعار محوری یعنی اخلاق مداری،انعطاف پذیری و سرعت عمل بالا در همه فعالیت ها، توجه به سرمایه اصلی و معنوی بنیاد امید یعنی نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی ،تکیه بر ارائه راهکارهای عملیاتی و دوری از نظریه پردازی و اهمیت به شعبات استانی و بومی سازی فعالیت‌ها از جمله توصیه‌های عارف به اعضای شورای عالی بنیاد امید ایرانیان بود.

پیش از سخنان محمدرضا عارف، جعفر توفیقی رئیس هیات مدیره و عبدالرحیم کرکه آبادی مدیر عامل بنیاد امید ایرانیان گزارشی از فعایلت های این نهاد مدنی ارائه کردند.

نظر شما