علی ربیعی در نشست خبری:

دولت همچنان از بورس حمایت می‌کند/ درخواست ۵۰میلیون دلار وام از بانک جهانی تصویب شد/ هشت میلیارد بدهی کُره برای ما مهم است/ ۳۰ هزار میلیارد بدهیِ دولت به تامین اجتماعی پرداخت شد

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۳:۲۳:۳۷
کد خبر: ۱۰۲۹۲۰۷
دولت همچنان از بورس حمایت می‌کند/ درخواست ۵۰میلیون دلار وام از بانک جهانی تصویب شد/ هشت میلیارد بدهی کُره برای ما مهم است/ ۳۰ هزار میلیارد بدهیِ دولت به تامین اجتماعی پرداخت شد
سخنگوی دولت در نشست خبری مطرح کرد: از همه نهادهای بین المللی که حق عضویت در آنجا پرداخت کردیم حق خود می دانیم درخواست وام کنیم. ۵۰میلیون دلار از بانک جهانی تصویب شده و اقدامات نهایی در حال انجام است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت در نشست خبری با اهالی رسانه گفت: امروز سالگرد برجام است. برجام موضوعی چالشی در ایالات متحده آمریکا شد. هیچ کشوری بدون جنگ از ذیل فصل هفت منشور خارج نشده است اما برجام این امکان را فراهم کرد. برجام به دلیل تخطی آمریکا نتوانست انتظارات اقتصادی ایران را برآورده کند.


او با بیان اینکه حمایت از بورس همچنان در دستور کار دولت است، افزود: موافقت دولت با افزایش سهم شناور شرکت‌های وابسته به دستگاه های اجرایی از جمله اقدامات مهم در این راستا بوده است. در سال ۹۹ به اندازه ۱۵ سال گذشته وام قرض الحسنه بدون ضامن به بازنشستگان پرداخت می شود. با اهتمام دولت، حقوق بازنشستگان به خواسته آنها نزدیک و همسان سازی شد. همچنین ۳۰ هزار میلیارد بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شد اقدامات برای ساخت ۲۰ هزار مسکن برای جامعه ایثارگری در حال انجام است و امیدواریم تا پایان دولت به آنها تقدیم شود.


ربیعی در خصوص توافق نامه همکاری جامع نظامی بین ایران و سوریه گفت: همواره اعلام‌کردیم ‌که ایران و روسیه دارای مناسبات ویژه ای هستند و طی سال ها نبرد مشترک با تروریسم این ارتباط، استحکامِ بیشتری گرفت. اعتقاد داریم جنگ علیه تروریسم هنوز پایان نیافته است و بدون سرعت بخشیدن به تقویت نظامی جبهه مقاومت در برابر تروریسم و شتاب دادن به آشتی ملی در سوریه تثبیت دستاورد های سیاسی کمتر به وقوع خواهد پیوست و امکان بازگشت تروریسم وجود دارد. همین نگرانی مشوّق همکاری بین ایران و سوریه است که در جریان دیدار سرلشکر باقری به دمشق به مراحل خوبی رسید.


سخنگوی دولت با اشاره به این سفر ادامه داد: در این سفر ملاقات هایی را سردار باقری با مقامات سوری صورت دادند و توافق‌نامه همه جانبه همکاری های نظامی و‌امنیتی مهم ترین بخش این سفر بود که امضا شد ما تجربه همکاری های دیرین در زمان جنگ صدام و جنگ تحمیلی را داشتیم و سوریه همکاری خوبی را با ایران داشته است. ابعاد این توافق نامه در حوزه های آموزشی ‌فنی و‌نظامی‌و امنیتی است سردار باقری در مورد پیگیری های همکاری‌های اقتصادی را با سوری ها داشتند. اعلام آمادگی کردیم  که برای تقویت سامانه پدافندی سوریه با تجهیزات تولیدات ایرانی و برای مقابله با تهدیدات هوایی بحث و تفاهم صورت گیرد. در این سفر سردار باقری از نیروی مستشاری ایران بازدید کردند.


او‌ در خصوص بازگرداندن بدهی میلیاردی کره جنوبی به ایران گفت: مبلغ هشت میلیارد دلار برای ما مهم است رفتار دولت کره غیر قابل درک است دولت کره جنوبی پاسخ لازم را ارائه نمی دهد. به لحاظ حقوقی و قانونی هیچ‌ منعی برای برگرداندن این مبلغ برای کره وجود ندارد معلوم نیست چرا کره جنوبی با تسلیم شدن در برابر امریکا روابط خود را با ایران به مخاطره بیندازد مردم ایران هیچ دیدگاه خوبی نسبت به این حرکت کره جنوبی ندارند.


علی ربیعی با بیان اینکه ایران خواستار تنش بین دو کشور نیست، اضافه کرد: اما این اقدام کره جنوبی غیر دوستانه و‌ مخرب و خلاف موازین و عرف در طول چندین دهه تجارت بین دو کشور می‌دانیم امیدواریم‌ مقامات کره بیش از آنکه دیر شود اقدامات لازم را انجام دهد. در حال بررسی همه گزینه های سیاسی و حقوقی هستیم در صورت تداومِ مقاومت غیر قابلِ توجیه سئول، واکنش مقتضی را در اولین فرصت اعلام خواهیم داد. کمیته‌ای در وزارت خارجه تشکیل شده است تا این امر دنبال شود امیدواریم‌ از اخلاق و مروت در تجارت تبعیت کنند و امروز بدهی به ملت ایران را که مورد نیاز ایران برای کالاهای اساسی است را پرداخت کنند.


او در خصوص در خواست ایران برای وام ۵۰میلیون دلاری از بانک جهانی گفت: از همه نهاد های بین المللی که حق عضویت در آنجا پرداخت کردیم حق خود می دانیم درخواست وام کنیم. ۵۰میلیون دلار از بانک جهانی تصویب شده و اقدامات نهایی در حال انجام است. این وام از سوی بانک جهانی به سازمان بهداشت جهانی پرداخت می شود و این سازمان اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت را خریداری می کند و برای ایران ارسال می‌کند. از لحاظ تشریفات اداری نهایی شده و باید کار اجرایی آن صورت گیرد.


او‌ در خصوص وام مرتبط با صندوق بین المللی پول گفت: ۵ میلیارد دلار از صندوق بین المللی درخواست کردیم و بانک مرکزی پیگیری های لازم را انجام داده است و گزارش های کارشناسی به مقامات صندوق ارایه شده است. رییس کل بانک مرکزی که گفته اند منتظر طرح موضوع در هیات مدیره صندوق هستیم تعلل بیش از این توجیه ندارد و به نظر می رسد که آمریکا در این تاخیر امر نقش آفرینی می‌کند اهمیت این وام در مبارزه با کرونا به اندازه‌ای است که هرگونه کارشکنی مدیریت صندوق یک عمل آشکار غیر انسانی است ما این‌ها را برای اقلام دارویی و درمانی نیاز داریم و این فشارِ آمریکا، علیه بشریت است و امیدواریم صندوق بین المللی پول شائبه برخورد سیاسی را از بین ببرد و مراحل پرداخت را فراهم کند.

ربیعی در واکنش ها به کمک ایران به ونزوئلا گفت: در این میان، ‌سؤ تفسیری صورت گرفته است. در مصاحبه با یک نشریه خارجی روسی صحبت کردم‌ و شاید در ترجمه، این اشتباه انجام گرفته است. موضوع و در خواست کمک ‌مطرح نبوده است و به صورت رسمی از سوی ونزوئلا بحث ‌کمک ‌مطرح نبوده است. روابط بین ایران و ‌ونزوئلا مانند سایر کشورها است. قواعد و مقررات مرسوم تجاری بین ایران و‌ ونزوئلا موجود است و بر همان اساس صورت می‌گیرد.
 
سخنگوی دولت افزود: ممکن است این تبادلات ما به مردم ونزوئلا کمک کند و‌ متقابلا هم برای ایران هم این گونه می تواند باشد ولی هدف ما برخورداری از مناسباتِ عادی تجاری براساس منابع متقابل بوده است و تابعی هم از تصمیم گیری های غیر قانونی آمریکا نخواهد بود. به آمریکا اجازه نمی دهیم روابط تجاری ایران و هر کشوری را به مسئله غیر عادی و متاثر از تحریم های یک جانبه تبدیل کند. تجارت ایران و ونزولا مستثنی از سایر مقررات نیست و بر همان منوال انجام‌خواهد شد.

او ‌در خصوص تعیین تکلیفِ مدارس و دانش آموزان در شرایط کرونا گفت: آنچه که تاکنون تصمیم گرفته شده این است که شروع سال تحصیلی ۱۵ شهریور خواهد بود و در این تصمیم تغییری صورت نگرفته است و شکل و ‌کیفیت آن در سه سناریو مشخص شده است. در وضعیت قرمز به صورت غیر حضوری خواهد بود، در وضعیت زرد به صورت ترکیبی غیر حضوری و حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی است یعنی نیمی در روز های فرد و نیمی در روز های زوج. در روزهایی هم که حضور ندارند به صورت غیر حضوری آموزش ارائه می شود. در نتیجه ۱۵شهریور فعالیت آموزشی انجام شده و بررسی ها با دقت لازم انجام‌گرفته است.
 
ربیعی در مورد سوال مجلس از رییس جمهور گفت: سوال کردن، حقِ مجلس است اما رفته رفته تعاملات دولت و مجلس در حال ِ بهتر شدن است. چیزی در مورد استیضاح ندیدم.

سخنگوی دولت درباره تعطیلی در کشور برای مبارزه با کرونا گفت: با سه میلیون بیکار مواجه بودیم  تصمیم نادرستی نگرفته‌ایم. اما گویا یک شورش انجام شد و مردم خسته شده بودند. چشم اندازی برای پایان کرونا وجود ندارد ما دوگانه تعطیلی را برای کرونا ایجاد نکنیم. 
سخنگوی دولت در مورد خبر کمیته تعامل دولت و قوا به ریاست آقای جهانگیری گفت: رهبر انقلاب، شیوه بیانی را مطرح کردند و امیدواریم دیگر شاهد موضوع آقای ظریف در مجلس نباشیم. آقای جهانگیری در چند جلسه حضور دارند که نمایندگان دیگر قوا هم در آنجا هستند کمیته هایی برای ارتباط با دیگر قوا وجود دارد و اقدامِ خاصی در دولت در این زمینه صورت نگرفته اما جلسات آقای جهانگیری برقرار است. 

ربیعی در رابطه با اظهار نظر رییس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه دولت در شیوع دوباره کرونا ۷۰ درصد مقصر است، گفت: من ایشان را ندیدم و این حرف‌ها به نظر ما کلی گویی است و معلوم نیست شاخص اندازه گیری آقای هاشمی برای اعلام این ۷۰، ۳۰ درصد چه بوده است به هر صورت باید براساس شاخصی اندازه گیری شود که من اطلاعی از آن ندارم و قضاوتی هم در مورد صحبت های ایشان ندارم. بارها اعلام کردم و در جلسه ستاد کرونا هم مکرر از سوی رییس جمهور اعلام شده است که ما اساسا در وضعیت عادی نیستیم و هیچ کس هم نگفته که وضعیت عادی است. خواهش من از دوستان رسانه ای این است که دوگانه سازی عادی‌سازی - تعطیلی درست نکنند. یعنی نگویید که دولت اگر تعطیل نمی کند پس یعنی وضع را عادی شمرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما معتقدیم وضعیت غیر عادی است اما نمی خواهیم تعطیل کنیم، تعطیلی برای جایی است که احساس کنیم وضع قرمز باشد. می‌بینید که اقتصادهای بزرگ دنیا در مواجهه با کرونا زمین خوردند و با بیش از ۳ میلیون بیکار مواجه بودیم. به نظر من دولت در مجموع تصمیمات غلطی در مواجهه با کرونا نگرفته است، آنجایی ما دچار مشکل شدیم که به یکباره در جامعه شورش روانی پیدا شد و مردم خسته شدند به نوعی شورش خستگی بود. عادی سازی به صورت انگاره عمومی شکل گرفت در حالی که ما در ستاد در این جهت حرکت نکردیم و اساسا این دوگانه را دوگانه درستی نمی‌دانیم. چشم اندازی برای کرونا وجود ندارد و هیچ کارشناسی به ما چشم اندازی در این خصوص نداده است. خطر مرگ و میر هم وجود دارد. به جای دوگانه تعطیلی - عادی سازی همه به سمتی برویم که رعایت اصول مقابله کارآمد با کرونا را تجربه کنیم.

او درباره واکنش روحانی به سوال از رییس جمهوری و اینکه آیا معاون پارلمانی این موضوع را با هیات رییسه مجلس مطرح و پیگیری کرده است، گفت: معاون پارلمانی رییس جمهوری در این خصوص با رییس مجلس و هیات رییسه و اعضای مهم مجلس دیدارهایی داشته‌اند. تعاملات دولت و مجلس در حال سامان گرفتن است و در این خصوص ما جلساتی که چگونه این تعامل را به بهترین وضع سامان دهیم داشته‌ایم. با برنامه ریزی که صورت می‌گیرد و با بیانات رهبر معظم انقلاب که چارچوب‌هایی را برای تعامل بیان کردند انشاء الله تعامل رو به مثبتی در پیش رو خواهیم داشت.  

ربیعی گفت: هم افزایی قوا یک اصل برای دولت است، بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس  و از طرف دیگر جلسه روز گذشته که قوا با یکدیگر داشتند، فصل نوینی درهم افزایی بین قوا ایجاد شد، البته ما سوال را حق مجلس می دانیم. در این زمینه هیچ تردیدی نیست و نمایندگان باید به قوت از هر ظرفیتی که دارند، استفاده کنند.  اما من درباره استیضاح چیزی نشنیدم و اگر هم موردی باشد یک اظهار نظر شخصی است. بعید می‌دانم که مدنظر مجلس طرح مسئله استیضاح باشد. به نظر ما باید روال طرح سوال طی شود، مفاهمه‌ها صورت گیرد و وزرا صحبت کنند و فکر می‌کنیم که نیاز به این اقدامات پیش نخواهد آمد. 

سخنگوی دولت در پاسخ به برنا در خصوص "اقدامات دولت در حوزه مسکن" گفت: شاید برای شما تکرار باشد ولی یک مورد را فقط عرض می کنیم؛ در مجموع در دوره قبل حدود 700 هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شده است و این دوره یک میلیون و سیصد و سی هزار واحد تحویل شده است آن 700 هزار با کمترین مساله همراه بود، مسکن هایی که زیر ساخت هایش آماده بود. یک میلیون سی هزار واحد واقعا کاری طاقت فرساتری از 700 هزار واحد است. اقدام طرح ملی مسکن مهمترین طرح دولت دوازدهم بوده است، 400 هزار واحد در سطح کشور هدف گذاری کردیم که در مرحله اجرایی قرار دارند و ثبت نام گسترده ای هم از مردم صورت گرفته است، یک برنامه دوساله هم به اعتقاد ما هم این افراد می توانند صاحب خانه شوند وزارت مسکن برنامه اش تحویل دوساله است.

او گفت: یکی از تصمیمات مهمی که صورت گرفت و به آینده مسکن کمک کننده است، اراضی دولتی واقع شده در محدوده و حریم شهر را برای بهره برداری به وزارت راه و شهرسازی واگذار خواهد کرد. این یک کار اساسی است که امکان زمین دادن برای یک میلیون مسکن را فراهم می کند. در شورای عالی پول و اعتبار افزایش سهم وام مسکن را مطرح کردیم باز هم تلاش می شود که بتوانیم سهمی از وام ها را به مسکن افزایش بدهیم.

ربیعی در رابطه با اعطای وام مسکن و شرایط و تاریخ ارائه آن گفت: اصل آن در ستاد اقتصادی دولت مورد تفاهم قرار گرفت اما اینکه از منابع بانکی به چه شکل اختصاص پیدا کند و با چه درصد و نرخ و شرایطی پرداخت شود. اصل بر این بود که پولی داده شود و این ودیعه به مستاجر داده شود و قسط آن را هر ماه بپردازد و بانک مرکزی باید بررسی کند که فشاری به نقدینگی جامعه نیاورد و ابعاد آن را بررسی کنند دارد بررسی می‌شود و من مفصل هم صحبت کردم و نیاز دارد که بانک مرکزی بدون اینکه به نقدینگی اضافه کند بتواند از منابعی این را تأمین کند و دارد روی آن کار می‌شود و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد که به داد متساجرین در شرایط فعلی برسد.

او درباره درباره همفکری دولت و مجلس تامین و تخصیص ارز کالاهای اساسی گفت:‌ وزیران اقتصادی بنا به دعوت به مجلس می‌روند، اما تامین ارز وظیفه دولت است.دولت ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در سال ۹۹ پیش بینی کرده است که باید تامین شود؛ در حقیقت اولویت نخست بانک مرکزی تامین ارز و اختصاص آن به کالاهای اساسی است. روز گذشته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران قوا تشکیل شد، روسای کمییسون‌ها اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری مسئولیت دارند در ستاد هماهنگی  جلسات مشترکی را تشکیل دهند که نمایندگان قوای دیگر هم حضور دارند که طرح‌های دولت در این زمینه ارائه می‌شود و اگر نقطه نظراتی دارند می‌توانند آن را ارائه کنند.

ربیعی درباره شرایط و زمان پرداخت ودیعه مسکن به مستاجران گفت: اصل این موضوع در ستاد ملی کرونا مورد تفاهم قرار گرفت منتهی اینکه منابع بانکی آن به چه صورت و با چه درصدی و با چه نرخی به متقاضیان پرداخت شود، در حال بررسی است.  اصل بر این است که به مستاجران پولی پرداخت شود تا به صاحب‌خانه داده شود و قسط آن را ماهانه دریافت کنند. بانک مرکزی در حال بررسی ابعاد این تصمیم است که این ودیعه فشاری به نقدینگی در جامعه نیاورد، تصمیم نهایی نیاز به بررسی‌های بانک مرکزی دارد که بدون افزایش نقدینگی در جامعه منابع این ودیعه تامین شود. امیدواریم زودتر به نتیجه برسند تا در این شرایط فعلی به داد مستاجران برسیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز