لیست محرمانه تل‌آویو؛ کدام مقامات هدف بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی هستند؟

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۱۵:۳۰:۴۵
کد خبر: ۱۰۳۰۱۸۴
لیست محرمانه تل‌آویو؛ کدام مقامات هدف بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی هستند؟
یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی گزارش داد که تل‌آویو لیستی از چند صد مقام سیاسی و نظامی که احتمال بازداشت آنها در کشورهای خارجی با حکم دیوان کیفری بین‌المللی وجود دارد، تهیه کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، با نزدیک شدن به اعلام تصمیم «دیوان کیفری بین‌المللی» برای آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه، تل‌آویو به تکاپو افتاده تا لیستی از مقام‌هایی که احتمال محکوم شدنشان وجود دارد، تهیه کند.

روزنامه «هاآرتص» بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده امروز (پنجشنبه) گزارش داد، تل‌آویو لیستی محرمانه شامل ۲۰۰ تا ۳۰۰ مقام سیاسی، اطلاعاتی و نظامی خود را تهیه کرده که معتقد است در صورت آغاز تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی، در کشورهای خارجی مورد پیگرد و بازداشت قرار خواهند گرفت.

بر این اساس، برخی از مقاماتی که نامشان در این لیست آمده حتی خودشان از آن خبر ندارند و دلیل محرمانه بودن آن نیز این است که کوچکترین افشاگری از نام‌های این لیست می‌تواند آن افراد را در خطر قرار داده و به نوعی اعتراف تل‌آویو به دست داشتن آن مقامات در جنایات جنگی مورد نظر دیوان کیفری بین‌المللی باشد.

تحلیلگران حقوق بین‌المللی بر این باورند که مسئولان و تصمیم‌گیران صهیونیستی که در رویدادهای جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ و بعد از آن دخیل بودند، ابتدا در این تحقیقات محاکمه شوند.

اما هاآرتص نام برخی از مسئولان کنونی و پیشین صهیونیستی در این لیست را افشا کرد: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «بنی گانتز» وزیر جنگ کنونی، «موشه یعلون» و «نفتالی بنت» و «آویگدور لیبرمن» وزرای جنگ پیشین، «یورام کوهن» رئیس پیشین شاباک و «نداف آرگامان» رئیس کنونی شاباک، «گادی آیزنکوت» رئیس پیشین ستاد کل ارتش، «آویو کوخاوی» رئیس کنونی ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی.

بر این اساس، طولانی بودن این لیست نشان می‌دهد که افرادی در پست‌های بسیار کوچکتر مانند نظامیان رده‌پایین ارتش و حتی مسئولان محلی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری نیز مورد محاکمه دیوان کیفری بین‌المللی قرار خواهند گرفت.

نگرانی تل‌آویو از آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در کرانه باختری و نوار غزه در حالی است که برخی مقامات رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند اجرای طرح اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری پیش از اعلام تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی، می‌تواند آسیب بیشتری به تل‌آویو بزند.

«فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در اواسط اردیبهشت ماه ضمن تکرار مواضع پیشین خود درباره دولت مستقل بودنِ فلسطین، تاکید کرد که این دیوان صلاحیت قضایی برای تحقیقات در موضوع جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را دارد.

پیشتر نتانیاهو از آمریکا و دیگر کشورها خواسته بود دادستان‌ها و اعضای دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم کنند.

آخرین تحقیق بین‌المللی که درباره جنایات اسرائیل انجام شد تحقیق «گلدستون» بود. در پی جنگ ۲۲روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه در سال ۲۰۰۸، قتل عام بیش از ۱۵۰۰ فلسطینی و زخمی کردن بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر ، سازمان ملل متحد با اعزام کمیته‌ای حقیقت یاب به ریاست «ریچارد گلدستون»-قاضی سابق دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی- به نوار غزه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان این منطقه را مورد بررسی قرار داد.

 

نظر شما
پرونده ویژه