برهم صالح:

عراق در انتظار حمایت بین‌المللی است

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۲۰:۲۳:۱۲
کد خبر: ۱۰۳۰۳۰۳
عراق در انتظار حمایت بین‌المللی است
رئیس جمهوری عراق عصر پنجشنبه در دیدار وزیر امور خارجه فرانسه گفت که کشورش مشتاقانه در حوزه‌های گوناگون در انتظار کمک و حمایت بین‌المللی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دفتر اطلاع رسانی «برهم صالح» اعلام کرد که رئیس جمهوری عراق در دیدار «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه و هیات همراه در بغداد راه‌های توسعه روابط دو کشور و افق‌های گسترش همکاری‌ها در زمینه های اقتصادی و فرهنگی به گونه‌ای که دربرگیرنده منافع مشترک بغداد - پاریس باشد مورد بحث قرار گرفت. 

رئیس جمهوری عراق بر لزوم حمایت از دولت توانمند، مستقل و کامل که موجب حفظ ثبات و آرامش عراق و دستیابی به امنیت، صلح و رفاه مردم منطقه شود، تاکید کرد.
صالح با اعلام اینکه عراق به دنبال اجماع بین‌المللی در حمایت از حاکمیت و تمامیت کشور و متوقف کردن حملات مکرر نظامی ترکیه است، تأکید کرد که حل مشکلات مرزی از طریق همکاری میان دو کشور همسایه و به دور از اقدام‌های یک جانبه امکان پذیر است.
وی از حمایت فرانسه از عراق و سهم مهم این کشور در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش قدردانی کرد و گفت که همکاری، هماهنگی و اقدام مشترک بین المللی و منطقه‌ای برای تکمیل پیروزی بر این گروه باید منجر به ریشه کن کردن کانون‌های تروریسم و ​​افراط‌گرایی و خشک کردن منابع آنها شود. 
در این نشست همچنین بر فعال کردن همکاری‌های راهبردی بین دو کشور و سهم شرکت های فرانسوی در بازسازی شهرهای آزاد شده و همچنین همبستگی و هم افزایی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا تاکید شد.
وزیر خارجه فرانسه نیز حمایت کشور خود را از تلاش‌های بغداد در راستای استقلال در تصمیم گیری، تأمین ثبات و پیشرفت عراق اعلام کرد. 
دو طرف همچنین، آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند و برای رفع بحران‌ها و تنش‌ها در منطقه با انجام گفت‌وگوهای سازنده تأکید کردند.
وزیر امورخارجه فرانسه امروز پنچشنبه وارد بغداد شد و تاکنون با «فواد حسین» همتای خود و رییس جمهوری عراق دیدار کرده است.
لودریان قرار است با نخست وزیر و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز دیدار کند.
وی سپس برای گفت وگو با مقام های محلی اقلیم کردستان عراق، بغداد را به مقصد اربیل ترک می‌کند.
لودریان صبح پنجشنبه و پیش از سفر به عراق، به کویت رفت و با همتای کویتی خود دیدار و گفت و گو کرد.

 

نظر شما