چین:

آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در حال بهانه سازی است

۱۳۹۹/۰۴/۲۷ - ۲۱:۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۰۳۰۵۷۱
آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در حال بهانه سازی است
سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، در حال بهانه سازی است که اقدامی کاملا بی پایه است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در پکن در واکنش به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که گفته بود «پس از انقضای تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در ۱۸ اکتبر امسال، چین قصد فروش تسلیحات به ایران را دارد و برای این کار نیز تدارک لازم را دیده است» گفت: اظهارات وزیر خارجه آمریکا بهانه سازی آشکار برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل است که هیچ پایه ای ندارد.

وی ادامه داد: این اظهارات بار دیگر تعهدناپذیری آمریکا در برخورد با برجام که با بی اعتنایی به قطعنامه ۲۲۳۱ به طور یک جانبه از آن خارج شده بود را افشا کرده است امیدواریم آمریکا هر چه زودتر به مسیر حفظ اعتبار قطعنامه های شورای امنیت و اجرای برجام بازگشته و در مسیر اشتباه کنونی پیش نرود.

هوا درباره اصول چین در تجارت تسلیحاتی گفت: چین همواره با احتیاط و مسئولیت پذیری به فروش سلاح به دیگر کشورها می پردازد و در این کار نیز بر سه اصل «یاری به تقویت توانایی دفاعی مشروع کشور دریافت کننده؛ عدم آسیب رسانی به صلح، امنیت و ثبات جهان و عدم دخالت در امور داخلی کشور دریافت کننده» استوار است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: تجارت های تسلیحاتی چین با دیگر کشورها در حالی که با وظایف بین المللی چین از جمله تعهدات پکن طبق قطع نامه شورای امنیت سازمان مغایرت نداشته باشد، به هیچ وجه نباید مورد سرزنش قرار گیرد، به ویژه از سوی آمریکا.

او افزود: چین اخیرا به «معاهده تجارت تسلیحات» پیوسته است در حالی که آمریکا سال گذشته از این پیمان خارج شده بود مشخص است که پکن و واشنگتن نسبت به ضوابط بین المللی چه برخوردهای متمایزی دارند.

 

نظر شما