یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

پس از انتصاب الکاظمی تلاش فراوانی شد روابط ایران و عراق به هم بخورد/ نه آمریکایی‌ها، نه سعودی‌ها و نه هیچ رسانه دیگر در عراق نمی‌تواند رابطه دو کشور را دچار مشکل کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۱۲:۰۷:۱۶
کد خبر: ۱۰۳۱۰۹۰
پس از انتصاب الکاظمی تلاش فراوانی شد روابط ایران و عراق به هم بخورد/ نه آمریکایی‌ها، نه سعودی‌ها و نه هیچ رسانه دیگر در عراق نمی‌تواند رابطه دو کشور را دچار مشکل کند
یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: بعد از آخرین سفری که آقای عبدالمهدی به ایران داشتند، در طول یک سال گذشته سفری از سوی مقامات عراقی به ایران صورت نگرفته و این مسئله نشان‌دهنده تعمیق در روابط دو کشور همسایه است که قطعا این ارتباط باعث ناخشنودی و نگرانی آمریکایی‌ها خواهد شد.

«سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره سفر پیش روی مصطفی الکاظمی به ایران به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: در هفته جاری سفر نخست‌ وزیر عراق به ایران را در پیش داریم. بعد از آخرین سفری که عبدالمهدی به ایران داشت، در طول یک سال گذشته سفری از سوی مقامات عراقی به ایران صورت نگرفته و این مسئله نشان‌دهنده تعمیق در روابط دو کشور همسایه است که قطعا، این ارتباط باعث ناخشنودی و نگرانی آمریکایی‌ها می شود.

او درباره روابط ایران و عراق پس از انتصاب الکاظمی اظهار کرد: پس از انتصاب الکاظمی به نخست‌وزیری تلاش فراوانی شد تا ارتباط بین دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای به هم بخورد. همه تلاش بر این مسئله معطوف بود که القا شود، امروز ملت عراق از ملت ایران جدا شده است اما واقعیت امر این است که نه الکاظمی بلکه هیچ نخست‌وزیر دیگر و هیچ مقام رسمی در عراق نمی‌تواند، پیوندهای عمیق دو ملت را در حوزه‌های اعتقادی، ایدئولوژیک، تجاری و فرهنگی را قطع کند بلکه این ارتباط روزبه‌روز در حال گسترش است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ممکن است تحولات و رخدادها این ارتباط را در حوزه اقتصادی کم و زیاد کند مثل زمان حال که مسئله کرونا در طول سه ماه گذشته باعث کاهش مراودات اقتصادی شد اما مسئله روابط بین دو کشور، قطعا و یقینا یک رابطه مستحکم و غیرقابل خدشه است که نه آمریکایی‌ها، نه سعودی‌ها و نه هیچ رسانه دیگر در عراق نمی‌تواند این رابطه را دچار مشکل کند.

صدرالحسینی سفر الکاظمی به ایران را آغازگر فصل جدیدی در روابط دو کشور ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد سفر الکاظمی به ایران فصل جدیدی از روابط دو کشور در حوزه‌های گوناگون خواهد بود و قطعا، در این سفر به چند موضوع مهم از جمله مسئله احترام ویژه به مرجعیت، خروج آمریکایی‌ها از عراق، گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، مسئله همکاری دو کشور در مسئله شیوع ویروس کرونا، مراسم اربعین و مقابله با تروریسم پرداخته خواهد شد. الکاظمی در این رابطه تلاش کرده که توازن را در صحنه عراق بین همه کشورهای موثر در حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی حفظ کند.

او درباره پیگیری سیاست خروج آمریکا از عراق توسط الکاظمی، تاکید کرد: این مسئله یکی از مهم‌ترین مصوبات پارلمان عراق است که اخراج نیروهای آمریکایی از عراق باید توسط دولت‌ها پیگیری شود. در اواخر دولت عادل عبدالمهدی این مصوبه به تصویب پارلمان عراق رسید و این مصوبه به سفیر واشنگتن در بغداد تسلیم شده است و مطمئنا این موضوع جز مطالبات اصلی نمایندگان پارلمان از الکاظمی، خواهد بود.  مقامات بغداد در هفته‌های گذشته بعد از گفتگو با مقامات واشنگتن این مسئله را اعلام کردند که یکی از مفاد گفتگوها مسئله جدول خروج نیروهای متجاوز آمریکایی‌ها، خواهد بود. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر و رئیس کل قوا موظف است این مسئله را به عنوان مصوبه پارلمان عراق پیگیری کند چراکه کشور عراق، کشوری پارلمانتالیسم است و مصوبات پارلمان برای دولت لازم‌الاجراست. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز