الکاظمی با هدف تعادل در روابط خارجی عراق به ریاض و تهران سفر می کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۱۸:۴۱:۲۱
کد خبر: ۱۰۳۱۱۱۱
الکاظمی با هدف تعادل در روابط خارجی عراق به ریاض و تهران سفر می کند
خبرگزاری اسپوتنیک امروز (شنبه) نوشت که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در تلاش برای برقراری تعادل در روابط با رقبای منطقه ای در نخستین سفر خارجی خود از زمان تصدی این سمت، به ترتیب هفته جاری به عربستان سعودی و ایران سفر می کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اسپوتنیک به نقل از یک مقام دولتی عراق در مصاحبه با فرانس پرس نوشته است که الکاظمی روز یکشنبه پیش از سفر به ریاض در راس هیاتی از وزیران نفت، برق، برنامه ریزی و دارایی، در بغداد با وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف دیدار می کند.  

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، الکاظمی قرار است با ولیعهد سعودی، «محمد بن سلمان» که با وی رابطه نزدیک دارد، ملاقات کند.

عراق در اوایل این ماه (جولای) بسته ای از فرصت های توسعه را که به انرژی متمرکز شده بود، به عربستان پیشنهاد کرده بود، بنابراین انتظار می رود مذاکرات دو طرف بر تأمین بودجه این پیشنهادها و سایر پروژه های زیرساختی و همچنین بازگشایی گذرگاه مرزی بین دو کشور متمرکز شود.

.نخست وزیر عراق قرار است عصر سه شنبه به تهران سفر کند.

بر اساس این گزارش الکاظمی در ماه مه (اردیبهشت) پس از نزدیک به چهار سال تصدی سمت رئیس سازمان اطلاعات، به عنوان نخست وزیر عراق منصوب شد و این به او کمک کرد تا ارتباطات گسترده ای را ایجاد کند.

اسپوتنیک گزارش داد که علاوه بر دوستی با ولیعهد سعودی، الکاظمی با نهادهای اطلاعاتی و دولت ایران روابط خوبی دارد که این امر می تواند وی را به گفته تحلیلگران واسطه برقراری روابط دوباره بین دو رقیب منطقه ای (ایران و عربستان) کند.

الکاظمی نیز در واشنگتن دوستان زیادی دارد که به زودی برای انجام دور دوم گفت وگوهای راهبردی عراق و ایالات متحده راهی آنجا خواهد شد. 

این نخستین بار در سه سال گذشته است که نخست وزیر عراق از کاخ سفید بازدید می کند.

مقام های آمریکایی دعوت نامه سفر نخست وزیر پیشین، عادل عبدالمهدی را که بسیار به ایران نزدیک می دانستند ، صادر نکردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز