چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

باز شدن پرونده حقوقی جدید توسط ایران علیه آمریکا/ ادعای جدید درباره انفجار سایت هسته‌ای نطنز

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۰۵:۴۱:۴۹
کد خبر: ۱۰۳۴۰۷۲
باز شدن پرونده حقوقی جدید توسط ایران علیه آمریکا/ ادعای جدید درباره انفجار سایت هسته‌ای نطنز
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به‌مناسبت ایام حج با تأکید بر وحدت امت اسلامی برابر آمریکای متجاوز و رژیم صهیونیستی و همچنین لزوم اهتمام به «کمک به فلسطین مظلوم، دلسوزی برای پیکر مجروح یمن و دغدغه مسلمانان زیر ستم در هر نقطه جهان»، سران برخی کشورهای اسلامی را که برای سود شخصی چند روزه با رژیم غاصب صهیونیستی دست دوستی می‌دهند به پرهیز از این رفتار ذلت‌بار نصیحت و در خصوص حضور آمریکا در منطقه و حوادث جاری در آمریکا خاطرنشان کردند: حضور آمریکا در غرب آسیا را به زیان ملتهای این منطقه و موجب ناامنی و ویرانی و عقب ماندگی کشورها میدانیم.

در ادامه پیام ایشان آمده است: «حج ابراهیمی پدیده‌ شکوهمند اسلام در برابر این جاهلیت مدرن است؛ دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعه‌ی اسلامی است. جامعه‌ای که در آن همزیستی مؤمنان، در حرکتی پیوسته، بر گرد محور توحید، برترین نشانه است؛ دوری از تنازع و تعارض، دوری از تبعیض و امتیازات اشرافی، دوری از فساد و آلودگی، شرط لازم است؛ رمی شیطان و برائت از مشرکان و آمیختگی با فرودستان و کمک به مستمندان و برافراشتن شعائر اهل ایمان، در شمار وظائف اصلی است؛ و دست یافتن به منافع و مصالح عمومی همراه با یاد خدا و شکر او و بندگی او هدف‌های میانی و نهائی است.

این تصویر اجمالی از جامعه‌ اسلامی در آئینه‌ حج ابراهیمی است، و مقایسه‌ آن با واقعیّت جوامع غربی پر ادّعا، دل هر مسلمان با همّت را لبریز از شوق به تلاش و مبارزه برای رسیدن به چنین جامعه‌ای میسازد.»

چهره هفته؛ مهرداد بذرپاش

دو ماه پس از آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پرونده انتخاب رئیس دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی قوه مقننه و یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور با معرفی رئیس جدید آن بسته شد. نمایندگان مجلس روز چهارشنبه اول مردادماه، از میان دو نامزد زیاست دیوان محاسبات یعنی «مهرداد بذرپاش» و «لطف‌الله فروزنده»، بذرپاش را با ۱۵۷ رای موافق به ریاست این دیوان انتخاب کردند. وی یک هفته بعد یعنی ششم مرداد در مراسمی با حضور رئیس مجلس معارفه و کار خود را آغاز کرد.

از آنجایی‌که انتخاب بذرپاش حاشیه‌هایی زیادی را به همراه داشت. او در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل و دادستان دیوان محاسبات کشور  با حضور «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس، با اشاره به حواشی انتخاب خود گفت: کلکسیونی از حرف‌ها زده شد. بعضی دلسوز بودند و برخی احتمالا نگران شدند. من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می‌کنم و با خدای خود عهد می‌بندم ایستاده‌ام و ذره‌ای از حقوق مردم و بیت‌المال کوتاه نمی‌آیم و اجازه نمی‌دهم به کسی به اسم عدالت خواهی ظلم شود.

او افزود: با ما کار سیاسی کردند، ولی من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد، ولی نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه را پیش می گیرم زیرا پای بیت‌المال در میان است و شوخی ندارم و پاسداری از بیت‌المال هم ماموریت اصلی دیوان است که باید در سخت‌ترین شرایط آن را رعایت کنیم.

حاشیه هفته؛ انفجار سایت هسته‌ای نطنز

کانال سپاه سایبری مدعی شد، عامل اصلی انفجار سایت هسته‌ای نطنز شناسایی شده است. به نوشته این کانال تلگرامی، ارشاد کریمی که سال‌ها پیمانکار سایت بوده و راه‌اندازی چرخه غنی‌سازی در اختیار او قرار داشته، خود عامل انفجار در سایت هسته‌ای نطنز بوده ‌است. گفته شده او به وسیله تیمش سالن محل سانتریفیوژها را منفجر و خسارت بزرگی به حیثیت نظام وارد کرد. صلاحیت او توسط اداره اطلاعات اصفهان تائید شده بود. همچنین این کانال تلگرامی مدعی شده «آیت‌الله طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان با اشاره به جزئیاتی از حادثه نطنز، دخالت پیمانکار در کار گذاشتن بمب در سالن سنجش سانتریفیوژها را تائید کرده بود.»

جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس یازدهم، نیز در توییتی نوشت: «در بازدید روز سه‌شنبه کمیسیون امنیت از سایت نطنز با حضور در محل تخریب شده احتمالات وقوع حادثه بررسی شد، احتمال پرواز و برخورد چیزی از خارج حصار تقریبا به دست نیامده است و آنچه گفته شد درباره احتمال جاسازی شی مشکوک در دستگاه‌ها با شدت حادثه و آنچه ما دیدم تطبیق نداشت. گزینه رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی جمع‌بندی قطعی ماست چراکه اگر از بیرون شیء با این نقطه برخورد می‌کرد باید قطعاتی از آن مشاهده شود که طبق بررسی‌ها مطلقا چیزی یافت نشده است.»

خبر مهم هفته؛ هوایپمای ماهان

شامگاه پنجشنبه دوم مرداد ماه 1399 هواپیمای ایرباس A310 خطوط هوایی ماهان در آسمان سوریه با جنگنده‌های ناشناسی که در فاصله بسیار نزدیک به آن حرکت می‌کردند، رویارو شد. خلبان هواپیما در تصمیمی لحظه‌ای به منظور پرهیز از برخورد با سرعت زیاد از ارتفاع هواپیما می‌کاهد و ادامه مسیر را تا فرودگاه بیروت درحالی که برخی مسافران آسیب‌ دیده‌اند، طی می‌کند. در نخستین ساعات این اتفاق، مجموع تحلیل‌ها حاکی از این بود که جنگنده یا جنگنده‌های مزاحمی که اطراف ایرباس ایرانی دیده شده‌اند اسراییلی بوده‌اند.

در میان هجوم منابع آگاه درباره اسرائیلی بودن جنگنده‌ها، اظهارنظری از کاپیتان پرواز به این موج خبری پایان داد. به گفته کاپیتان این پرواز هواپیماهای متخاصم، آمریکایی بوده‌اند.

بلافاصله پس از انتشار این خبر «سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد. در عین حال در تماس مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آنتونیو گوترش، دبیرکل آن سازمان، صراحتا تاکید شده که چنانچه هر حادثه‌ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را مسئول آن خواهد دانست. این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است.

همچنین موسوی ادعای سخنگوی سنتکام مبنی بر اینکه جنگنده‌های آمریکایی در ماموریت هوایی روتین خود در مجاورت پایگاه التنف در سوریه اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان از فاصله‌ای ایمن کرده‌اند را مضحک دانسته و چنین اقدامی را واجد خلاف‌های پیاپی توصیف کرد.

در حالی که برخی منابع خبری از تکذیب اسرائیلی‌ بودن جنگنده‌ها توسط رژیم اسرائیل خبر می‌دادند و همزمان گمانه‌زنی‌هایی درباره انگیزه آمریکایی‌ها از این ایجاد مزاحمت در فضای عمومی منتشر می‌شد، خبرگزاری رویترز توضیحات یک مقام امریکایی را در این ‌باره منتشر کرد. «بیل اوربان»، سخنگوی سازمان فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، به این خبرگزاری گفت که یک جنگنده آمریکایی از نوع اف- ۱۵ در حوزه دید یک هواپیمای مسافربری ایرانی قرار گرفت اما این موضوع در فاصله امن صورت گرفته است. براساس ادعای «بیل اوربان»، یک جنگنده آمریکایی اقدام به پرواز قانونی و همیشگی خود در حریم پایگاه نظامی التنف (در خاک سوریه) همزمان با عبور هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز منطقه کرد.

پس از پیگیری حقوقی توسط وزارت امور خارجه، در نهایت هواپیمای ایرباس A310 خطوط هوایی ماهان از بیروت به تهران پس از تخلیه مسافرانش، به سلامت به کشور بازگشت.

در ادامه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، نیز در واکنش به رویارویی جنگنده آمریکایی با هواپیمای مسافربری ایران نوشت: ایالات‌متحده آمریکا به‌طور غیرقانونی سرزمین یک کشور دیگر را تصرف می‌کند و سپس به یک پرواز مسافربری برنامه‌ریزی شده تعرض می‌کند -جان مسافران غیرنظامی بی‌گناه را به خطر می‌اندازد- آن‌هم به این بهانه که می‌خواهد از نیروهای اشغالگر خود محافظت کند. آنها با پررویی یک بی‌قانونی را پشت بی‌قانونی دیگر انجام می‌دهند. باید قبل از وقوع فاجعه، جلوی قلدری را گرفت‌.

در ادامه ایجاد مزاحمت جنگنده اف- 15 آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی در آسمان سوریه منجر به باز شدن یک پرونده حقوقی جدید توسط جمهوری اسلامی ایران علیه اقدام‌های غیرقانونی ایالات متحده شد.

دروغ هفته؛ بازداشت معاون هماهنگ‌ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران

طی روزهای گذشته شایعه گسترده‌ای مبنی بر دستگیری امیر سیاری، معاون هماهنگ‌ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، در فضای مجازی منتشر شد. علاوه بر اینکه شایعه در روزهای گذشته تکذیب شد، صبح روز شنبه نیز او در مراسم رونمایی از چند طرح ضد کرونایی ارتش، حضور پیدا کرد تا عملا این شایعه‌ را تکذیب کند.

خبر هفته؛ جعبه سیاه هواپیمای ۷۵۲ اوکراین و سمت جدید کدخدایی

محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت خارجه، خبر داد که مسئولان سازمان هواپیمایی جمعه ۲۷ تیرجعبه سیاه هواپیمای ۷۵۲ اوکراین را به پاریس فرستاده‌اند و روز دوشنبه ۳۰ تیر خواندن جعبه سیاه آغاز شد. در فاصله زمانی اندکی پس از ارسال جعبه سیاه گفته شد که مکالمات کابین هواپیما از جعبه سیاه استخراج شده و دفتر تحقیقات و بررسی امنیت ترابری غیرنظامی فرانسه نیز اعلام کرد که نوار ضبط شده از صدای داخل کابین خلبان بررسی شده است. 

روز سه شنبه نیز یک مقام کانادایی از پایان یافتن استخراج اطلاعات از جعبه سیاه و ادامه تحقیقات خبر داد.

***

عباسعلی کدخدایی از قائم‌مقامی دبیر شورای نگهبان کنار رفت و به‌جای او سیامک ره‌پیک از سوی دبیر شورای نگهبان به این مقام منصوب شد. کدخدایی همچنین بار دیگر و با رای 6 فقیه و 5 حقوقدان شورای نگهبان موفق شد به عنوان سخنگوی این نهاد به ادامه فعالیت بپردازد اما مهم‌ترین پست برای کدخدایی به‌ویژه از اینجای کار به بعد که ظاهرا قرار است شورای نگهبان و پژوهشکده‌اش، بازوی مشورتی پارلمان باشد و دست‌کم بخشی از وظایف مرکز پژوهش‌های مجلس را انجام دهد، همان ریاست پژوهشکده شورای نگهبان باشد. پژوهشکده‌ای که تا پیش از این زیر‌نظر ره‌پیک اداره می‌شد.

نظر شما