در نامه‌ای به ظریف؛

حجت الاسلام منتظری خواستار پیگیری حقوقی تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی شد

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۱۶:۰۶:۲۵
کد خبر: ۱۰۳۴۴۴۸
حجت الاسلام منتظری خواستار پیگیری حقوقی تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی شد
دادستان کل کشور در نامه‌ای به وزیر خامور خارجه، خواستار"پیگیری حقوقی و قضایی تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران" شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، متن نامه حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور، به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر ظریف

وزیر محترم امور خارجه

با سلام و تحیت

آمریکا مجددا برگ ننگین دیگری بر کارنامه سیاه خود علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزود و در روز پنج شنبه مورخ دوم مرداد ۹۹ پرواز شماره ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان که از تهران به مقصد بیروت در حرکت بود، در فضای سوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی با حرکات خطرناک و تهدید آمیز با مشکل مواجه شده و مسافران و خدمه این پرواز بدلیل کاهش شدید ناگهانی ارتفاع آسیب دیده‌اند.

با توجه به بیانیه‌های سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ماهان، پروازهای این مسیر بیش از یک دهه بر اساس برنامه ریزی قبلی انجام شده و تابع قوانین و مقررات هوانوردی است. اقدام خطرناک و تروریستی آمریکا برخلاف قواعد حقوق بین الملل و کنوانسیون‌های شیکاگو و مونترال صورت پذیرفته که می‌بایست بمنظور برخورد قاطع و عبرت آموز با دولتمردان آمریکا و مقابله با آن در سطح ملی و بین المللی از طرق مختلف حقوقی، قضایی و سیاسی بصورت جدی پیگیری شود.

به همین منظور ضروری است دستگاه‌های مجری از جمله سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمای ماهان بصورت فعال در اجرای ضمائم ۱۳ و ۱۷ پیمان شیکاگو با دولت سوریه و شورای ایکائو همکاری و گزارش بررسی حادثه و اختلال در امنیت پرواز شماره ۱۱۵۲ تهران بیروت را هرچه سریعتر دریافت و بر طبق مواد ۳ مکرر، ۴۴، ۵۴، ۵۵، ۸۴ وو ۸۵ کنوانسیون شیکاگو اقدامات حقوقی لازم را بعمل آورند.

مستندا به قانون وظایف وزارت امور خارجه و قانون الزام دولت به پیگیری و استیفاء حقوق اتباع ایرانی از اقدامات دولت‌های خارجی به ویژه دولت اشغالگر آمریکا مصوب ۱۳۸۹ و در راستای ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری دستور فرمایید بمنظور کمک و مساعدت به مسافرین هواپیمای مذکور که از این حادثه تروریستی دچار مصدومیت و تالمات جسمی و روحی شده و برای جبران خسارت مادی و معنوی آنان و نیز سایر خسارات وارده و پیشگیری از تکرار حوادث مشابه، طرح شکایت صورت گیرد و اقدامات لازم انجام و موضوع تا حصول نتیجه پیگیری شود.

در این رابطه دادستانی کل کشور پیگیر موضوع بوده و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می‌دارد.

محمد جعفر منتظری

دادستان کل کشور

نظر شما