اجرایی شدن قانون تسهیل تابعیت روسیه

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۸:۵۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۵۰۷۳
اجرایی شدن قانون تسهیل تابعیت روسیه
قانون تسهیل اخذ تابعیت روسیه که بر اساس آن شرایط برای گرفتن تابعیت این کشور برای اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت آسانتر شده است به اجرا درآمد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اینترنتی «پراوا رو» منتشر کننده اخبار حقوقی روسیه، قانون تسهیل اخذ تابعیت خارجی را رئیس جمهوری روسیه پس از تایید آن در دومای روسیه و شورای فدراسیون، امضا کرده بود. 

در قانون جدید، سکونت سه سال در روسیه و داشتن منابع درآمد قانونی به عنوان شرط لازم برای اخذ تابعیت درصورتی که متقاضیان تابعیت شوروی داشته یا در جمهوریهای شوروی سابق زندگی کرده باشند، لغو شده است. 

مطابق قانون جدید، اتباع خارجی یا افراد بدون تابعیت می توانند هنگام پذیرش تابعیت روسیه، تابعیت نخست خود را حفظ کنند. 

اتباع خارجی یا افراد بدون تابعیت که با فرد تبعه روسیه ازدواج کرده و فرزند دارند نیز مشمول تسهیل اخذ تابعیت می شوند. 

در این قانون همچنین اتباع خارجی و بدون تابعیت درصورتی که یکی از والدین آنها تابعیت روسیه داشته باشد می توانند تابعیت این کشور را آسانتر بگیرند.

اتباع کشورهای مولداوی، اوکراین، بلاروس و قزاقستان در صورتی که اقامت پنج ساله روسیه موسوم به «وید نا ژیتلستوا» داشته باشد می توانند از تسهیل اخذ تابعیت روسیه استفاده کنند.  

چرا روسها به دنبال تسهیل شرایط مهاجرتی هستند؟

پیشتر «ولادیمیر ولوخ» معاون اول انستیتو مهاجرت و روابط بین دولتی در مورد قانون جدید تابعیت روسیه گفت: مهاجرت یکی از منابع اضافی بهبودی وضعیت اقتصادی و جمعیتی کشور محسوب می شود.

ولوخ که استاد دانشگاه دولتی مدیریت است، در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد که روسیه به مهاجران نیاز دارد و برای همین می خواهد با دادن تابعیت به آنها، اوضاع جمعیتی و اقتصادی خود را بهبود بخشد.

«ولادیمیر لپخین» مدیر کل انستیتو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روسیه نیز در خصوص تمهیدات جدید روسیه گفته است: در زمان حاضر سالانه حدود ۱۳ میلیون مهاجر خارجی بطور موقت وارد روسیه می شوند این در حالی است که فقط ۳ میلیون نفر بطور قانونی در این کشور اشتغال بکار دارند و در این شرایط آنها نیروی کار خارجی به حساب می آیند که هزینه آنها برای کارفرمایان روس گران تمام می شود.

گفتنی است هر مهاجر خارجی برای کار در روسیه تا چندی پیش ماهیانه مبلغی در حدود چهار هزار روبل معادل ۶۳ دلار به عنوان «پاتنت» یا مجوز کار باید می پرداخت که امسال رقم آن به ۹۵.۲ دلار افزایش یافته است.

خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه نیز اخیرا در گزارشی عنوان کرده است که دلیل آسانتر شدن تابعیت روسیه، جذب روس‌های مقیم کشورهای همسایه و جمهوری‌های شوروی سابق بوده است.

علاوه بر این دولت روسیه امیدوار است که از این راه متخصصان بیشتر و صاحبان پیشه های مورد نیاز این کشور را از کشورهای همسایه و نیز کشورهای دیگر جذب کند.

به نوشته این خبرگزاری، افراد زیادی به روسیه سفر نمی کنند و سیستم جدید به دنبال ایجاد جذابیت بیشتر برای سفر به روسیه تدارک دیده شده است.

روسیه که به صورت سنتی کشوری بسته به حساب می‌آمد در سالیان اخیر به سرعت در حال باز کردن مرزهای خود در برابر مردم دیگر کشورها است و علاوه بر دعوت از اتباع دیگر کشورها برای بازدید از این کشور، شرایط تابعیت و سرمایه گذاری را روزبروز بهبود می بخشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز