تصویربرداری ماهواره نور در صدمین روز ماموریت/ نسل جدید پرتابگر موشک‌های فاتح

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۲۰:۳۰:۳۴
کد خبر: ۱۰۳۶۲۶۳
تصویربرداری ماهواره نور در صدمین روز ماموریت/ نسل جدید پرتابگر موشک‌های فاتح
مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیام اعظم (ص) ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از صبح امروز (سه‌شنبه) در منطقه خلیج فارس و غرب تنگه هرمز آغاز شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیام اعظم (ص) ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از صبح امروز (سه‌شنبه) در منطقه خلیج فارس و غرب تنگه هرمز آغاز شده است.

آنگونه که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است، در این رزمایش یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپادی و راداری نیروی هوافضای سپاه، سناریوهای مختلف را تمرین خواهند کرد و عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا را اجرا می‌کنند.

** تصویربرداری ماهواره نور؛ صد روز پس از پرتاب

اما از جمله نکات قابل توجه رزمایش پیام اعظم (ص) ۱۴، رصد منطقه عمومی رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی توسط ماهواره نور بود که حاکی از فعالیت مستمر و مداوم این ماهواره در حدود یکصدمین روز از پرتاب و قرار گرفتن آن در مدار زمین است.

ماهواره نور که نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران است و مراحل طراحی و ساخت آن در نیروی هوافضای سپاه انجام شده است، سوم اردیبهشت ماه سال جاری توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب شد و پس از تزریق موفق در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین، در حال انجام ماموریت‌های خود است.

** از تمرین دفاع ضد موشکی تا تست بالستیک دریایی برد بلند

سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه در حاشیه این رزمایش طرح‌ریزی مدرن بر اساس جنگ های ترکیبی و شبکه محور متناسب با دکترین تهاجمی سپاه ، استفاده حداکثری از توان و تجهیزات مختلف سیگنالی، اپتیکی و با سرنشین و بدون سرنشین برای اشراف اطلاعاتی و اجرای رزمایش در شرایط جنگ بیولوژیک را ویژگی‌های رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ عنوان کرد و گفت: در این رزمایش دفاع ضد موشکی بالستیک و کروز انجام شده و از برخی تجهیزات و سلاح های غافلگیر کننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک با قابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز در دور دست استفاده می شود.

** تمرین انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی

تمرین مقابله و انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی از دیگر اقداماتی بود که در این رزمایش توسط یگان‌های مختلف سطحی، زیرسطحی، تکاوری و پروازی و موشکی انجام شد. طی روزهای گذشته انتشار تصاویر ماهواره‌ای از جابجایی ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی از سواحل ایران به سمت آب‌های خلیج فارس، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر اجرای یک رزمایش دریایی-موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده بود.

بر مبنای فیلم منتشر شده از مراحل مقابله و انهدام این ناوهواپیمابر، در مرحله نخست شناور آمریکایی آماج حملات موشک‌های بالستیک و کروز دریایی از ساحل، دریا و هوا قرار می‌گیرد. علاوه بر حملات موشکی، راکت‌اندازهای دریایی نیروی دریایی سپاه نیز به اجرای آتش دقیق علیه هدف شناور پرداختند. در ادامه این سناریو همچنین بالگرد بل-۲۰۶ نیروی دریایی سپاه یک فروند موشک کروز ضدکشتی را (احتمالا از نوع نصر هواپایه با برد ۳۵ کیلومتر) به سمت ناو آمریکایی شلیک کرد.

پس از اصابت موشک‌ها به ناو، یگان های غواصی با انهدام پل فرماندهی و یگان‌های تکاوری با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه ناو، آن را به تصرف خود در آوردند.

** هشداری از تنگه هرمز؛ هزینه اقدامات خود را خواهید پرداخت

سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) در رزمایش گسترده و مشترک سپاه در خلیج فارس، تنگه هرمز و جزایر، در جمع فرماندهان نیروهای مسلح، اظهار داشت: کسانی که به دنبال بی‌ثبات نشان دادن ایران در دوره مبارزه همه‌جانبه ملت ایران با ویروس کرونا و مقاومت در برابر زورگویی‌های آمریکا هستند، حتماً هزینه اقدامات خود علیه ملت ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهند پرداخت.

وی با تأکید بر این که نیروهای مسلح ما از همه ظرفیت‌های خود برای دفاع و تهاجم و پاسخ قوی به تهدیدات و اقدامات بی‌ثبات ساز، در زمان و مکان مناسب استفاده خواهند کرد، هشدار داد:‌ دولت‌های غاصب و فاسدی که طعم تلخ قدرت تهاجمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در واکنش به تهدیدات و زورگویی‌ها چشیده‌اند، باید منتظر پرداخت هزینه بیشتر گستاخی‌ها و رفتار ریسک‌پذیر خود بر علیه ملت شریف ایران باشند.

** توسعه تسلیحات سپاه منطبق بر شناخت نقاط ضعف و قوت دشمن

سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص)۱۴ با تاکید بر اینکه فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است، اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم، اظهار کرد: آنچه امروز در این رزمایش در سطح نیروهای هوافضا و دریایی به نمایش درآمد سراسر تهاجمی بود.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه در سطح عملیات و تاکتیک هجومی هستیم و ابتکار عمل را به دست می‌گیریم،گفت: تهاجم به واحدهای شناوری دشمن در صورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم‌ موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناورهای هجومی در این رزمایش به نمایش درآمد.

فرمانده کل سپاه در پایان سطح رزمایش‌های سپاه را وسیع، نزدیک به واقعیت و با سناریو پردازی بر اساس دشمنان واقعی عنوان و اظهار کرد: توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است؛ دکترین دفاعی ما بر پایه تولید تجهیزات بومی بوده و در هر رزمایش نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات به روز شده و تجهیزات تولید جدید را در معرض آزمایش قرار میدهیم و آن را در میدان واقعی به کار می‌گیریم.

فردا و در روز دوم مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، یگان‌های نیروی هوافضای سپاه اقدامات عملیاتی و دستاوردهای جدید در حوزه‌های مختلف را به نمایش خواهد گذاشت.

 

نظر شما