هر روز با خاطرات مقام معظم رهبری؛

پاسخ رهبری به ساده‌لوحىِ برخی افراد

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۰۹:۵۹:۳۱
کد خبر: ۱۰۳۶۴۳۴
پاسخ رهبری به ساده‌لوحىِ برخی افراد
"بعضی ها خیال می کنند دنیای لیبرال - دموکراسی به معنای واقعی کلمه باز است و هرکس هرچه می خواهد، میت واند بگوید؛ نه، آنها حتّی پژوهش علمی را هم با میزان کار می کنند!"

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از روسای دانشگاه ها در سال 83 فرمودند:

"من اطلاع دارم - بخصوص در زمینه‌ی علوم انسانی - که بعضی از مجلات I.S.I اصلاً مقاله‌ی محقق ما را چاپ نمی کنند؛ چرا؟ به‌خاطر این‌که با مبانی آنها سازگار نیست. بله، ممکن است ما درباره‌ی فلسفه، روان‌شناسی، تربیت و دیگر مباحث حرفهایی داشته باشیم؛ پژوهشگر ما تحقیقی کرده و به نقطه‌یی رسیده - همان چیزی که ما می خواهیم - و مرزی را باز کرده که با خاستگاه این دانش - که غرب است و با ارزش های آن هماهنگ است - سازگار نیست؛ لذا مقاله را چاپ نمی کنند! این هم پاسخ ساده‌لوحىِ بعضی ها که خیال می کنند دنیای لیبرال - دموکراسی به معنای واقعی کلمه باز است و هرکس هرچه می خواهد، میت واند بگوید؛ نه، آنها حتّی پژوهش علمی را هم با میزان کار می کنند! این، از جمله‌ی چیزهای هشداردهنده و عبرت‌انگیز است. اگر شما اطلاع ندارید، تحقیق کنید؛ خواهید رسید به آنچه من عرض می کنم.

ما شنیده بودیم که زمان استالین می گفتند حکومت استالین به پژوهشگاه‌های علمىِ خود میگوید من این نتیجه را میخواهم دربیاورید! علم، آزاد نبود. البته این قضیه را هم امریکایی ها و غربی ها می گفتند. آن‌وقت‌ها ما یقین می کردیم که همین‌طور است، ولی الان بنده شک می کنم. از بس می بینم حرف های خلاف می زنند، میگویم شاید این هم تهمتِ به استالین بوده! می گفتند - راست یا دروغ - اگر یک کاوش علمی، نتیجه‌اش برخلاف اصول دیالکتیک درمیآمد، استالین این را قبول نمیکرد؛ می گفت باید طوری تحقیق کنید که به این نتیجه برسد! الان ما در دنیای لیبرال - دموکراسی این را به چشمِ خودمان داریم می بینیم؛ منتها به شکل مدرن و منظم و با نزاکت و اتوکشیده و کراوات بسته‌اش! تحقیق علمىِ پژوهشگر مسلمانی که در فلان موضوع برخلاف چارچوب‌های داوران I.S.I حرفی زده، قابل درج در آن مجله نیست!

بیایید روی ایجاد یک مرکز I.S.I اسلامی فکر کنید و در این خصوص با کشورهای اسلامی وارد مذاکره شوید. ما خوشبختانه در بین کشورهای اسلامی، پیشرفته هستیم. البته ایجاد این مرکز اسلامی معنایش این نیست که رابطه‌ی خود را با مجلات I.S.I در دنیا قطع کنیم؛ نه، این مرکز را هم به‌وجود بیاوریم تا متعلق به خودمان باشد؛ این هم بشود یک مرجع معتبر. از این کارها هرچه بیشتر بکنید، ان‌شاءاللَّه به پیشرفت کشور بیشتر کمک خواهید کرد."

بیانات در دیدار جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها ۱۳۸۳/۱۰/۱۷

نظر شما