سرپرست وزارت صمت:

رئیس جمهور پنج طرح صنعتی و معدنی را افتتاح می‌کند/ ۳۸۰ واحد غیر فعال احیا شدند

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۱۲:۳۰:۱۰
کد خبر: ۱۰۳۶۵۶۴
رئیس جمهور پنج طرح صنعتی و معدنی را افتتاح می‌کند/ ۳۸۰ واحد غیر فعال احیا شدند
سرپرست وزارت صمت تاکید کرد که فردا 5 طرح بزرگ صنعتی معدنی با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود که حجم سرمایه گذاری آن، 5600 میلیارد تومان است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «حسین مدرس خیابانی»، سرپرست وزارت صمت، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: ما از چهار مسیر جهش تولید را پیگیری می کنیم. اولین هدف و اولین مسیرمان بحث استفاده از ظرفیت های خالی است. اینکه الان شما می بینید آمارهای تولیدی در اکثر رسته های همانطور که امروز رئیس جمهور اعلام کردند که تولید آلومینیوم 49 درصد، تلویزیون 44 درصد و فولاد 10 درصد، ماشین لباسشویی 44 درصد یا اکثر کالاها افزایشی است، بدلیل استفاده از ظرفیت های خالی است که در حوزه صنعت و معدن صورت گرفته است. طبیعی است که اگر از این ظرفیت های خالی استفاده کنیم بالطبع افزایش تولید و جهش تولید ایجاد می شود. 

سرپرست وزارت صمت اظهار کرد: دومین مسیر بحث اتمام طرح های نیمه تمام است. ما حدود 13 هزار طرح بالای 60 درصد داریم و مشخصا حدود 4 هزار از این طرح های صنعتی بالای 80 درصد است. فردا 5 طرح بزرگ صنعتی معدنی با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود که حجم سرمایه گذاری آن، 5600 میلیارد تومان است که یک طرح فولادی در استان خوزستان و یک طرح کربنات سدیم در استان فارس دو سیلوی گندم ما در استان فارس شهرستان اقلید و داراب و یک طرح تولید تخته های ام دی اف در استان مازندران که مجموع آنها 5600 میلیار تومان است و بالغ بر 1700 نفر به صورت مستقیم و حدود 5 برابر این به صورت غیر مستقیم، اشتغال زایی خواهند داشت.

او افزود: مسیر سوم راه اندازی واحدهای غیرفعال است همین چیزی که شاید مدنظر باشد. ما امسال در دو حوزه تمرکز شدیم، یکی اینکه از میان 45000 واحد صنعتی که داریم حدود 9500 تا از آنها تعطیل هستند که امسال در برنامه سال 99، خودمان 1500 احیا داریم که جالب است بگویم بالغ بر 380 واحد غیر فعال و تعطیلی که در شهرک ها بوده در این چهار ماه سرپا شدند و به چرخه تولید برگشتند. در حوزه معدن هم همین طور ما حدود 11 هزار واحد معدنی داریم و تقریبا حدود 4400 تای آنها تعطیل است، البته بخش از این معادن ما معدن فصلی هستند یعنی تعطیلی آنها تقریبا طبیعی است یا با کاهش ظرفیت در حال کار هستند. 20 معدن کوچک را هم احیا می کینم. برای سرعت دادن به راه اندازی معادن، بخش عمده ای از اختیار شورای معادن را به شورای معادن استان ها واگذار کرده ایم.

خیابانی با اشاره به مسیر آخر بیان کرد: مسیر چهارم تحت عنوان دستیابی به فناوری های نوین است. یعنی وقتی که تولید با فناوری عجین شود، طبیعی است که مقیاس های تولید را به هم می ریزد و باعث جهش تولید و ارتقا توان تولید می شود. این چهار مسیر را که عرض کردیم یعنی استفاده از ظرفیت های خالی، تکمیل طرح های نیمه تمام، راه اندازی واحدهای تعطیل و غیرفعال صنعتی و معدنی و دستیابی به فناوری ها که همگی آنها باعث جهش تولید می شود.

مدرس خیابانی درباره علل افزایش قیمت کالاها اظهار کرد: در بازار کمبود کالا نبوده بلکه وفور کالاست اما افزایش قیمت ها متاثر از شاخص های  کلان اقتصادی مثل افزایش نرخ ارز، تورم، دستمزد و عوامل تولید است. اگر بخواهیم به صورت دستوری جلو افزایش طبیعی قیمت ها را بگیریم، مانع تولید شده ایم. البته عده ای هم در حال سو استفاده هستند ولی ما باید بین گران شدن همه کالاها که متاثر از شاخص های کلان اقتصادی است با گران فروشی، احتکار و سواستفاده تفاوت قایل شویم و با گران فروشی واحتکار به شدت برخورد کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز