رئیس کارگروه اصلاح قانون انتخابات شوراها:

کمیسیون ملی انتخابات عهده‌دار تائید صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها می‌شود/ هیاتی که توسط خود نماینده‌ها انتخاب می‌شوند، چگونه می‌توانند بر نمایندگان نظارت کنند؟

۱۳۹۹/۰۵/۱۰ - ۰۵:۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۰۳۶۸۰۴
کمیسیون ملی انتخابات عهده‌دار تائید صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها می‌شود/ هیاتی که توسط خود نماینده‌ها انتخاب می‌شوند، چگونه می‌توانند بر نمایندگان نظارت کنند؟
رئیس کارگروه اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت: در حال حاضر قانون اینگونه است که هر 7 نماینده عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان توسط صحن و مجلس تعیین می‌شوند؛ نمایندگانی که توسط خود نماینده‌ها انتخاب می‌شوند، چگونه می‌توانند بر نمایندگان نظارت کنند؟

«ابوالفضل ابوترابی»، رئیس کارگروه اصلاح قانون انتخابات شوراها، در رابطه با نتیجه عملکرد این کارگروه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: هفته آینده پیشنهادات اصلاح قانون انتخابات شوراها به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می‌آید. براساس این اصلاحیه کمیسیون ملی انتخابات مرکب از شورای نگهبان، قوه مقننه، قوه اجراییه و قوه قضاییه تشکیل می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملکرد این این کمیسیون افزود: کمیسیون ملی انتخابات به صورت مستقل کار نظارت بر صلاحیت اعضا و کاندیداها شوراها را بر عهده دارد.

ابوترابی در توضیح جزئیات اصلاحیه قانون انتخابات شوراها تصریح کرد: ایجاد آزمون یکی از جزئیات این اصلاحیه است. به این صورت که یکی از شروط تأیید صلاحیت قبولی در آزمون است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص زمان طرح این اصلاحیه در صحن و تصویب آن اظهار کرد: بعد از آنکه اصلاحیه قانون انتخابات شوراها از کمیته به کمیسیون رفت، حدود 3 هفته دیگر کمیسیون آن را به صحن علنی ارائه می‌کند.

ابوترابی در رابطه با اصلاح ساز وکار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و حضور یک قاضی و یک حقوقدان در این هیئت ادامه داد: در مورد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پیشنهاد بنده به این صورت بود که اکثریت اعضای این هیئت از بیرون  باشند به این ترتیب که یک کارشناس از دیوان عالی، یک حقوقدان شورای نگهبان، که نظارت بر مجلس همچنان بر عهده شورای نگهبان است، و یک عضو از کمیسیون قضایی مجلس اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را تشکیل دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: نحوه چینش و ساز و کار هیات فعلی تعارض با منافع دارد. در حال حاضر قانون اینگونه است که هر 7 نماینده عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، توسط صحن و مجلس تعیین می‌شوند. نمایندگانی که توسط خود نماینده‌ها انتخاب می‌شوند، چگونه می‌توانند بر نمایندگان نظارت کنند لذا این تعارض منافع محسوب می‌شود.

ابوترابی در پاسخ به اینکه فضای حاکم بر مجلس با این پیشنهاد موافق است؟ یادآور شد: باید در مجلس رأی‌‎گیری شود، هنوز به مرحله رأی‌گیری نرسیده است.2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز