بانک‌های چینی برای فاصله گرفتن از سوئیفت آماده می‌شوند

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۱۳:۳۵:۳۱
کد خبر: ۱۰۳۷۰۵۸
بانک‌های چینی برای فاصله گرفتن از سوئیفت آماده می‌شوند
بانک دولتی چین خواستار آمادگی سیستم مالی و بانکی این کشور برای مقابله با تحریم‌های احتمالی آمریکا شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به گزارش رویترز، واحد سرمایه گذاری بانک دولتی چین اعلام کرد: با توجه به تحریم‌های احتمالی آمریکا، پکن باید استفاده از سیستم پیام رسان داخلی بانکی خود را برای توسعه تراکنش‌های مالی در چین، هنگ کنگ و ماکائو افزایش دهد. در حالی که قانون تحریم بانک‌های چینی که با مقام‌های این کشور در خصوص مسائل امنیتی هنگ کنگ همکاری دارند، در آمریکا تصویب شده است، این احتمال وجود دارد که تعدادی از بانک‌های چینی به زودی از سوی واشنگتن تحریم شوند.

بر اساس این گزارش، بانک دولتی چین به مقام‌های این کشور توصیه کرده است تا در صورت قطع دسترسی به سوئیفت از سوی آمریکا، این کشور استفاده از دلار را به عنوان ارز اصلی در مبادلات بین‌المللی اش، متوقف کند.

استفاده بیشتر از سیستم پرداخت بین بانکی چین موسوم به "سی آی پی اس" به جای سیستم سوئیفت که در بلژیک مستقر است، خطر دسترسی آمریکا به اطلاعات پرداخت‌های جهانی چین را کاهش خواهد داد.

بانک دولتی چین خواستار توسعه یک سیستم مشابه اینستکس اتحادیه اروپا شده است که با هدف تجارت با ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها ایجاد شده است.

این گزارش به بررسی اقدامات احتمالی آمریکا علیه بانک‌های چینی پرداخته است، از جمله قطع دسترسی آنها به خدمات پیام رسان مالی سوئیفت، سامانه‌ای که توسط بانک‌های جهان برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود.

این گزارش با اشاره به ضرب المثل معروف چینی "زدن یک مشت به صورت دشمن، شما را از صدها مشت او مصون می‌دارد"، افزود: ما باید برای رویارویی با آمریکا به طور کامل آماده باشیم، هم روی کاغذ هم در عمل.

چین سیستم پیام رسان بین بانکی خود را در سال 2015 میلادی راه اندازی کرده و در سال 2019 میلادی به طور متوسط روزانه 135 میلیارد یوان تراکنش توسط این سیستم انجام شده و 96 کشور و نهاد بین‌المللی از آن استفاده کرده‌اند.

این در شرایطی است که هم اکنون مدیر مالی شرکت هواوی بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان، به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در کانادا بازداشت شده و خطر استرداد وی به آمریکا وجود دارد. با توجه به ارتباط بانک اچ اس بی سی با این پرونده، شاید این بانک از سوی آمریکا با مجازات و جریمه سنگینی روبرو شود.

 

نظر شما