کارشناس مسائل خاورمیانه:

اسرائیل در محیط مرزی خود با سه نقطه تهدید جدی مواجه است/ یک تنش نفس‌گیرِ داخلی در خیابان‌های اسرائیل وجود دارد/ حزب‌الله به موشک‌های حساسِ نقطه‌زن به صورت انبوه دست پیدا کرد

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۲۳:۴۵:۵۶
کد خبر: ۱۰۳۷۱۱۰
اسرائیل در محیط مرزی خود با سه نقطه تهدید جدی مواجه است/  یک تنش نفس‌گیرِ داخلی در خیابان‌های اسرائیل وجود دارد/ حزب‌الله به موشک‌های حساسِ نقطه‌زن به صورت انبوه دست پیدا کرد
کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه اسرائیل در شرایطی شکننده قرار دارد، گفت: اساسا اسرائیل امکان اینکه وارد جنگی با لبنان یا هر جای دیگری شود ندارد.

«سعدالله زارعی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره دلایل تنش آفرینی‌های رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و علیه حزب الله به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اگر ما وضعیت رژیم صهیونیستی را به دقت مورد بررسی قرار دهیم این رژیم در یک وضعیت تقریبا کم سابقه از نظر بحران‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است. از لحاظ داخلی، رژیم اسرائیل در سال ناگزیر شد 3 بار انتخابات انجام دهد و در عین حال انتخابات‌ها گره‌ای از کار ِاسرائیل و نتانیاهو باز نکرد و عملا اسرائیلی‌ها، ناگزیر شدند برای اولین بار تن به یک ترکیب نامأنوس و نامفهوم بدهند که دو گروه رقیب یعنی حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و حزب آبی و سفید به رهبری گانتز ائتلاف کنند و توافق کنند که یک دولت ترکیبی تشکیل دهند و دوره نخست‌وزیری را بین خودشان تقسیم کنند یعنی 18 ماه نتانیاهو رئیس دولت باشد و گانتز رئیس مجلس باشد و بعد هم یک دوره حدودا 20 ماهه گانتز رئیس دولت باشد و  حزب لیکود، ریاست مجلس را در دست داشته باشد. 

او افزود: این‌ها بدین معناست که اسرائیل به تشکیل یک دولت ضعیف تن داده، دولتی که از رقبا تشکیل می‌شود و این دولت ضعیف است و چنین دولتی بیشترین تنش‌های داخلی را دارد و توانش را باید صرف حل و فصل مسائل داخلی، خودش کند. از این رو دیگر توانی برای قدرت‌نمایی در  مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ندارد. این یک جنبه از ضعف اسرائیل است. جنبه دومِ ضعف اسرائیل درگیری با بیماری کووید 19 یعنی کرونا است و شدت این بیماری و گسترش آن دولت را ناتوان کرده به شکلی که امروز، شاهد تظاهرات‌های گسترده علیه دولت اسرائیل در شهرهای مرکزی از جمله پایتخت یعنی تل آویو هستیم. ارتش اسرائیل که همیشه با محیط منطقه‌ای درگیر بوده در حال حاضر درگیر مسائل داخلی است یعنی با مردم و شهروندان اسرائیل، مواجه است و یک تنش نفس گیرِ داخلی در خیابان‌ها دارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه اشاره کرد: خبرهای بسیاری منتشر می‌شود مبنی بر اینکه بسیاری از خیابان‌های تل آویو از سوی مردم معترض پُر شده و ورودِ نیروهای دولتی در خیابان‌ها ممکن نیست. جنبه دوم، جنبه امنیتی است که اسرائیلی‌ها با آن مواجه هستند و تاکنون هم سابقه نداشته است. در حال حاضر اسرائیل در محیط مرزی خود با سه نقطه تهدید جدی مواجه است. یک نقطه تهدید از سوی فلسطینی‌ها مخصوصا ساکنان غزه است و وضعیت کرانه باختری است که اسرائیلی‌ها وضعیت آن را شبیه انبار باروت آماده اشتعال، ارزیابی می‌کنند و معتقدند هر لحظه ممکن است یک انفجار اجتماعی رخ دهد و ساکنان کرانه باختری که بیش از  2 میلیون نفر می‌شوند علیه یگان‌ها و مراکز اسرائیلی در  کرانه دست به اقدام بزنند. این در حالی است که اسرائیلی‌ها در حال حاضر هیچ راهی به درون فلسطینی‌ها ندارند.

سعدالله زارعی ادامه داد: یعنی در گذشته اسرائیلی‌ها با دولت خودگردان، تشکیلات سازمان آزادی بخش فلسطین به رهبری محمودعباس ارتباط داشتند و تحرکات فلسطینی را توسط خود فلسطینی‌ها کنترل می‌کردند اما رابطه اسرائیل با دولت محمودعباس عملا قطع است و ظرفیت محمودعباس، امروز در حمایت از اسرائیل به صفر رسیده است. باز هم این در حالی است که زمزمه وحدت و اتحاد بین گروه‌های جهادی  مثل حماس، جهاد اسلامی و ارگان‌های فلسطینی به گوش می‌رسد و یک اتحاد بی سابقه‌ای بین طیف‌های مختلف فلسطینی علیه اقدامات مختلف اسرائیل، به وجود آمده است.

او اضافه کرد: یک نقطه امنیتی دیگر علیه اسرائیل، حزب الله لبنان در شمال است که امروز قوی‌تر از همیشه در لبنان حضور دارد و دولت حسن دیاب برخلاف دولت‌های قبلی که با حزب‌الله، تنش داشت، در حال حاضر در یک وضعیت نسبتا یکپارچه به سر می‌برند یعنی سید حسن نصرالله امروز از حمایت دولت برخوردار است کما اینکه میشل عون، رئیس جمهور لبنان، اخیرا اعلام کرد که در برابر هرگونه تهدید اسرائیل علیه حزب الله در کنار حزب‌الله قرار دارد. این در حالی است که حزب الله طی 1 تا 2 سال گذشته به موشک‌های حساسِ نقطه‌زن به صورت انبوه دست پیدا کرده و  اساسا  خود حزب الله در حال تولید موشک‌های نقطه‌زن است یعنی ظرفیتِ حزب‌الله برای واکنش به اسرائیل بسیار بالا رفته و از لحاظ داخلی هم حزب‌الله وضعیت سامان یافته‌تری پیدا کرده، این هم یک نقطه امنیتی و مخاطره‌آمیز برای اسرائیلی‌ها است.

زارعی با اشاره به اینکه اسرائیل هر لحظه منتظر یک وضعیتی از سوی لبنانی‌هاست، ادامه داد: یک نقطه امنیتی سختِ دیگر برای دولتِ اسرائیل، وضعیت سوریه است. اسرائیلی‌ها توقع داشتند که سوریه زیر فشارِ گروه‌های تروریستی تکفیری نظیر داعش و النصره و ده‌ها گروه تروریستی دیگر از هم بپاشد و عملا سوریه از نظر توانایی نظامی ساقط شود و با خارج شدن سوریه از مدار مقاومت، عملا دستِ جمهوری اسلامی ایران از منطقه کوتاه شود و حزب‌الله هم در یک وضعیت ایزوله قرار بگیرد. چون حزب‌الله بخش زیادی از پشتیبانی‌هایش از مسیر سوریه تأمین می‌شده، از این رو اسرائیلی‌ها معتقد بودند تروریسم تکفیری با سوریه، کاری می‌کند که عملا پای حزب‌الله از سوریه بریده می‌شود و جمهوری اسلامی هم امکان حضور قطعی را در سوریه ندارد و بنابراین سوریه از مدار خارج می‌شود و اسرائیل می‌تواند، با خیال راحت فرصت‌های امنیتی خود را در منطقه پیش ببرد.

او افزود: اما به قول معروف که می‌گویند «از قضا سرکنگبین صفرا فزود/ روغن بادام خشکی می‌نمود»، سوریه با افتخار و سربلندی از توطئه گروه‌های تکفیری خارج شد و امروز در یک وضعیت باثبات قرار گرفته است. همه به دولتِ سوریه اعتراف کردند و وضعیت دولت در محیط منطقه‌ای تثبیت شد و این امر سبب شد که حزب‌اللهِ لبنان امروز از گسترده محدود جنوب لبنان یعنی در یک جغرافیای حدود 3 هزار کیلومتر مربعی در جغرافیای بزرگ سوریه که بیش از 168 هزار کیلومتر مربع است، گسترش پیدا کند و دست حزب‌الله به بلندی‌های جولان و منطقه قنیطره هم برسد. از طرفی جمهوری اسلامی هم حضور گسترده‌تر از قبل در سوریه پیدا کرده و توافقاتی که در سفر 18 تیرماه بین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران یعنی سرلشگر باقری و وزارت دفاع سوریه انجام شد که توافقات بسیار مهم و تاریخی و طولانی مدتی بود، وضعیت سوریه را برای اسرائیلی‌ها سخت‌تر و نگران‌کننده‌تر کرده است.

زارعی بیان کرد: بنابراین از  لحاظ محیط منطقه‌ای و در حوزه امنیتی اسرائیلی‌ها در یک وضعیت پریشانی قرار گرفتند از طرف دیگر اسرائیل در محیط بین‌المللی هم با دو مشکل و معضل مواجه شده است. معضل اول به موضع اروپایی‌ها برمی‌گردد که به خاطر تک روی آمریکا و اسرائیل در پرونده‌های امنیتی منطقه و اینکه اسرائیلی‌ها نه تنها به توافقات اسلو مادرید تن ندادند بلکه یک جانبه مسئله الحاق بخش‌هایی‌ از  کرانه باختری به اراضی اشغالی اسرائیل رو آوردند. آمریکایی‌ها هم این را در چارچوب معامله قرن دنبال و تأیید کردند و اروپایی‌ها در واکنش به این اقدامات یک جانبه، اعلام کردند که دولت فلسطینی را با مرکزیت قدس شرقی به رسمیت می‌شناسند، یعنی اروپا در این صحنه به اسرائیل واکنش نشان داد، این در حالی است که اساسا موجودیت اسرائیل و اعلان کشوری تحت عنوان اسرائیل مرهون کمک ویژه انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها، است. 

او به وضعیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر  و تاثیر آن بر اسرائیل نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه بین‌المللی هم وضعیت ترامپ برای اسرائیل مطرح است. او بزرگترین پشتیبان اسرائیل طی 4 سال گذشته بوده است. رئیس جمهوری گستاخ که 3 اقدام را در رابطه با فلسطین انجام داد. یکی انتقال پایتخت سفارت آمریکا از تل آویو به قدس بود. اقدام دوم بحث الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین اشغالی اسرائیل است و اقدام سوم الحاق جولان به اسرائیل بود. اما همین ترامپ امروز درگیر مشکلات زیادی در داخل آمریکا شده و اساسا انتخاب دوباره او در نوامبر، یعنی انتخابات 2020 زیر سوال رفته است، به خاطر همین هم آمریکا‌یی‌ها تاحدود زیادی از حرف‌های قبلی‌شان فاصله گرفتند و اجرای معامله قرن را به تأخیر انداختند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه اسرائیل در شرایطی شکننده قرار دارد، گفت: اساسا اسرائیل امکان اینکه وارد جنگی با لبنان یا هر جای دیگری شود ندارد. این در حالی است که به شدت از سوی سوریه و لبنان و فلسطینی‌ها  احساس ناامنی می‌کنند. برای اینکه اسرائیلی‌ها این ترس را به شکلی از خودشان دور کنند دست به سلسله اقدامات کم ارزش ایضایی زدند مثل اینکه هر از گاهی به نقطه‌ای در سوریه حمله کردند و این در حالی است که هزینه این حملات برای اسرائیلی‌ها بیش از منافع‌اش بوده است. به هر حال وقتی اسرائیل به یک کشوری حمله می‌کند در افکار عمومی و بعد حقوقی بین‌المللی، محکوم محسوب می‌شود کما اینکه چندین نوبت هم با محکومیت از سوی مجمع عمومی سازمان ملل مواجه شده است.

زارعی اظهار کرد: بنابراین اقدامات اسرائیل هم معادله را تغییر نداده یعنی حملاتی که گاه و بی گاه به سوریه می‌کند در موضع سوریه در اینکه در محور مقاومت باشد و ائتلاف داشته باشد با حزب‌الله و ایران، تزلزلی ایجاد نکرده بنابراین صحنه به نفع اسرائیل تغییری نکرده و باید اقدامات اسرائیل را در چارچوب ضعف‌های اسرائیل تجزیه و تحلیل کنیم نه در چارچوب ابتکارات اسرائیل و نباید توقع داشته باشیم با توجه به اینکه، این اقدامات فاقدِ ارزش عملیاتی است هر اقدام آن، بلافاصله با واکنش طرف مقابل مواجه شود. اینها کلیاتی است که می‌توان درباره وضعیت اسرائیل ذکر کرد. 2/5

نظر شما