سوئیس: از طریق کانال بشردوستانه داروی ضدسرطان تحویل ایران شد

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۱۹:۳۶:۲۷
کد خبر: ۱۰۳۷۱۶۰
سوئیس: از طریق کانال بشردوستانه داروی ضدسرطان تحویل ایران شد
دولت سوئیس امروز پنجشنبه جزئیات اولین مبادله از طریق کانال بشردوستانه با ایران را تشریح کرد.

به گزارش گروه سیاسی برنا، دولت سوئیس امروز پنجشنبه اعلام کرد یک شرکت دارویی در سوئیس از طریق کانال تجاری بشردوستانه با ایران یک داروی ضد سرطان را برای این کشور ارسال کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد دولت سوئیس امروز پنجشنبه اعلام کرد یک شرکت دارویی در این کشور از طریق ساز و کار موسوم به «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» (SHTA) یک داروی ضدسرطان را به ایران تحویل داده است.

«نادین ماتیس»، سخنگوی وزارت امور اقتصادی سوئیس در یک مصاحبه ایمیلی با خبرگزاری فرانسه گفت: «داروی مورد نظر، دارویی است که برای درمان تجمع بیش از اندازه آهن در اثر فرایند مکرر انتقال خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

سخنگوی وزارت اقتصاد سوئیس اشاره‌ای به نام شرکت انتقال‌دهنده این دارو نکرده و توضیح بیشتری درباره حجم مبادله انجام شده نداده است.

آمریکا و سوئیس روز ۱۰ بهمن‌ماه سال گذشته مدعی اجرایی شدن ساز و کار مالی جدیدی برای ارسال اقلام‌ انسان‌دوستانه به ایران شدند.

در بیانیه‌ای که سفارت سوئیس در تهران منتشر کرد آمده بود: «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس (SHTA)، ساز و کاری مالی با هدف ممکن ساختن تحویل کالاهای انسان‌دوستانه به ایران، در آستانه اجرایی شدن است.»

سوئیس هدف از اجرایی شدن این ساز و کار را اطمینان از برخوردار شدن تأمین‌کنندگان محصولات غذایی و دارویی از وجود یک «کانال پرداخت مطمئن» برای انجام مبادلات مالی مرتبط با صادرات این اقلام توصیف کرده است.

سوئیس همچنین ادعا کرده این ساز و کار با همکاری نزدیک «مقامات مربوطه در ایالات متحده آمریکا و ایران و نیز بانک‌ها و شرکت‌های برگزیده سوئیسی» ایجاد شده است.

راه‌اندازی این کانال در شرایطی صورت گرفت که تحریم‌های دولت آمریکا انتقال اقلام بشردوستانه از جمله دارو و مواد غذایی به ایران را با دشواری روبرو کرده است.

دولت آمریکا سنت دیرینه‌ای در کارشکنی در مبادلات کالاهای بشردوستانه با ایران دارد. واشنگتن آبان‌ماه سال گذشته به دلیل صدور دستورالعملی جدید که عملاً مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران را غیرممکن می‌کرد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

خزانه‌داری آمریکا، آبان‌ماه با اعمال دستورالعمل‌هایی موسوم به «تمهیدات خاص نوع ۵» تهران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران، از جمله در مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران ملزم کرد.

خزانه‌داری آمریکا در آن بیانیه که همزمان با راه‌اندازی ساز و کار SHTA برای مبادلات انسان‌دوستانه با ایران صادر کرده بود اشاره کرد که «شبکه اجرایی جرائم مالی خزانه‌داری آمریکا» (FinCEN) همزمان با راه‌اندازی مکانیسم جدید برای تسهیل مبادلات انسان‌دوستانه با ایران، با استناد به بند ۳۱۱ «قانون میهن‌پرستی»، مصوب سال ۲۰۰۱ قواعد جدیدی «برای محافظت از نظام مالی آمریکا در برابر فعالیت‌های مالی مخرب ایران» به کار گرفته است.

تدبیر خاص نوع ۵ به شبکه اجرایی جرائم مالی اجازه می‌دهد در صورتی که تشخیص دهد حساب کارگزاری یا حساب payable-through که قرار است برای یک بانک خارجی یا به نیابت از آن افتتاح شود به نحوی با یک قلمرو «موجد نگرانی‌های پولشویی» مرتبط است، برای افتتاح آن حساب‌ها در داخل آمریکا محدودیت‌هایی اعمال کند

 

نظر شما