نماینده مردم ایلام در مجلس دهم:

تند صحبت کردن، دولت روحانی را تحت فشار قرار داده/ تحریم‌ها چند برابر تشدید شده و درآمدها کاهش یافته است

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۰۵:۰۰:۳۲
کد خبر: ۱۰۳۷۸۱۰
تند صحبت کردن، دولت روحانی را تحت فشار قرار داده/ تحریم‌ها چند برابر تشدید شده و درآمدها کاهش یافته است
نماینده مردم ایلام در مجلس دهم گفت: اکنون تحریم ها چند برابر آن دوره تشدید شده و درآمدها کاهش یافته، انتظارات و تقاضا افزایش یافته و دولت از هر سو تحت فشار است.

«جلال میرزایی»، نماینده مردم ایلام در مجلس دهم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با "رویکرد دولت حسن روحانی در سیاست خارجی" گفت: تعامل یا تقابل پیچیدگی های خاصی دارد و بخشی از آن به ماهیت سیاست خارجی برمی گردد سیاست و جوگیری دیگر بازیگران خارجی از جمله کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه ای از جمله آن است، یعنی سیاست و موضع ایران بر روی دیگران تاثیر می گذارد و رویکرد آنها هم بر سیاست خارجی ایران تاثیرگذار است. اینها را باید در یک مجموعه ای از کنش ها و واکنش های متقابل مورد بررسی قرار داد. 

او ادامه داد: در ارتباط با رفتار ایران به عنوان یک بازیگر منطقه ای که در عرصه جهانی، مدعی است باید رویکرد و دستاوردها در سیاست خارجی را بررسی و آسیب شناسی کنیم. باید به صورت نظری بحث کنیم یعنی بگوییم، سیاست تقابلی چه ارمغانی برای ما دارد و سیاست تعامل چه دستاوردهایی دارد. قطعا همه کشورها دنبال این هستند از طریق تعامل بتوانند منافع خود را حفظ و از طریق تعامل، دستاوردهایی داشته باشند، کسی از تقابل دفاع نمی کند. معدود کشورهایی هستند که برخی جناح ها یا خود دولت حاکم در آنها دنبال تقابل بین المللی هستند.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به اقدامات دولت حسن روحانی بیان کرد: روحانی در سال 92 با جریانی که از او حمایت کرد موضع اش را اعلام کرد که بدنبال تنش زدایی در روابط خارجی است. او براساس این موضع، رویکرد خود را تنظیم کرد که‌ نتیجه آن توافق برجام و حل برخی مسائل با کشورها بخصوص کشورهای اروپایی و کاهش تنش در روابط بین المللی شد که پیامد آن کاهش ریسک سرمایه گذاری در ایران، فعالیت بانک ها و حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران بود. پس از روی کار آمدن ترامپ همه چیز به هم ریخت؛ ترامپ برای منافع جمهوری اسلامی خیلی مضر بوده و هست. دولت همچنان رویکردش حفظ کانال های گفتگو است و نمی خواهد، باب گفتگو بسته شود و این یک رویکرد، منطقی و به نفع مردم و کشور است. 

او اضافه کرد: در کنار رویکرد دولت یک رویکرد تقابلی هم وجود دارد که با عناوین و توجیهات مختلف، معتقد است موضع گیری تند در روابط خارجی بهتر جواب می دهد. این رویکرد را در دوره اول احمدی نژاد شاهد بودیم که چقدر خسران به دنبال داشت. باید صبر کرد تا پیامد این رویکردی که برخی در داخل دنبال می کنند را دید که چگونه منافع ملی را به خطر می اندازند. متاسفانه این رویکرد اتکا به قدرت و تند صحبت کردن که گمان می کنند منافع ملی را تامین می کند تقویت شده است و تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ادامه دارد؛ این دیدگاه، دولت روحانی و رویکردی که دارد را تحت فشار می گذارد. باید ببینیم تکلیف این رقابت در داخل چه می شود.

او در رابطه با تغییر وجهه ایران از دیدگاه جهان در طی این سال ها بیان کرد: رویکرد دولت روحانی در سیاست خارجی در تغییر نگاه جهان به ایران موثر بوده و به خنثی کردن پدیده ایران هراسی در جهان و منطقه کمک کرده است. در کنار تلاش های روحانی شاهد هستیم بعضی از دشمنان ایران و کسانی که دنبال تضعیف ایران هستند، بیکار ننشستند و در کنار موفقیت های دولت روحانی در خنثی کردن بحث ایران هراسی در منطقه، از زوایای دیگری ورود کردند و همه اینها مشکلاتی به بار آورد.  موفقیت دولت روحانی در تغییر وجهه جمهوری اسلامی در منطقه به معنای این نیست که دیگران دست از کار کشیده اند و کلا تسلیم راهبرد دولت روحانی شده اند.

او در رابطه با بحران های متعهد در دولت روحانی گفت: یک وضعیت مشابه این سالها را داشتیم البته نه با این میزان فشار خارجی و داخلی. در سال های 89، 90 و 91 بخشی از این تحریم های فعلی را داشتیم در آن زمان دولت ایران قادر بود که یک میلیون نفت در روز صادر کند، چند سال پشت سر هم نفت بشکه ای 100 دلار فروخته شد. وضعیت امروز دولت در این زمینه در مقایسه با آن دوره بغرنج تر است. میزان صادرات ما کمتر شده و از فروش نفت صد دلاری خبری نیست ضمن اینکه در آن دوره سیل، زلزله و ... کمتر داشتیم. اکنون تحریم ها چند برابر آن دوره تشدید شده و درآمدها کاهش یافته، انتظارات و تقاضا افزایش یافته و دولت از هر سو تحت فشار است.

نماینده مردم ایلام در مجلس دهم در پایان افزود: جالب است که در آن دوره با فشار کمتری خیلی از کسانی که موقعیت داشتند صحبت کنند و تریبون هایی در اختیار داشتند و بعضی از نمایندگان که خودشان را خودی تر نسبت به نظام و دلسوزتر از بقیه می دانستند و مسایل که به وجود آمده را منتسب به دشمنان و آمریکا می دانستند، انتظار داشتند که همه گروه ها  پای کار برای مقابله با دشمن بیایند. اما در دولت روحانی همه چیز عیان است و اینها خودشان می دانند که مشکلات زیاد شده و به اندازه ای که نفت در آن زمان صادر می شد دیگر به آن اندازه نیست. ویروس کرونا مثل همه کشورها، دولت ما را برای تامین برخی از اقلام مورد نیاز جامعه که خیلی هم ضروری است، تحت فشار گذاشته است. دولت در هر بٌعدی چه داخلی و چه خارجی تحت فشار است و نیاز به کمک دارد اما در داخل کسانی هستند که دنبال، تضعیف دولت هستند. امیدوارم به خاطر منافع دولت و کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، نسبت به اقدامات خود تجدیدنظر کنند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز