رئیس ادوار خانه احزاب:

گردش نخبگان در رده‌های مختلفِ سیاسی به شیوه مسالمت‌آمیز صورت نمی‌گیرد

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۰۵:۵۰:۱۳
کد خبر: ۱۰۳۸۵۳۴
گردش نخبگان در رده‌های مختلفِ سیاسی به شیوه مسالمت‌آمیز صورت نمی‌گیرد
رئیس ادوار خانه احزاب گفت: گردش نخبگان در رده‌های مختلفِ سیاسی به شیوه مناسب و مسالمت‌آمیز صورت نمی‌گیرد و اکثراً با قهر، دلخوری و ناراحتی و برخی از اوقات با خشونت همراه است و گاهی برای گردش نخبگان، بازنشستگی‌های اجباری اتفاق می ‌افتد.

«حسین کمالی»، رئیس ادوار خانه احزاب و دبیرکل حزب اسلامی کار، در مورد وضعیت احزاب در کشور در دولت‌های مختلف به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: ابتدا باید گفت فعالیت حزبی در کشور ما در هیچ مقطع زمانی به شکل مناسب و مشابه آن چیزی که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد، پذیرفته نشده و به رسمیت شناخته نشده است. در حقیقت نوع نگاه به احزاب در کشور ما، مانند نگاه ما به مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی با نگرش متداول بین‌المللی متفاوت است و با استانداردهایی که در سطح بین‌الملل بیان می‌شود، فاصله دارد.

او افزود: از سوی دیگر نوع نگاهی که به انتخابات داریم نیز نسبت به کشورهای دیگر متفاوت است، نگرشی که به تشکل‌های سیاسی و حزبی وجود دارد و داریم با کشورهای دیگر متفاوت است. در حقیقت آنچه که در رابطه با فعالیت حزبی بیشتر مورد توجه واقع می‌شود این نیست که اظهارنظر احزاب را را برآیندِ اندیشه اعضاء آن تلقی کنند و اینکه احزاب حق دارند تلاش کنند تا جامعه را به پذیرش برنامه و نظریات خود متقاعد کنند و با حضور در قوه مقننه و مجریه، مقدمات اجرای برنامه‌ها و رشد و پیشرفت جامعه را فراهم کنند. اگر جامعه اندیشه را پذیرفت در جهت قانونمند کردن اندیشه مذکور و اجرایی کردن قوانین ناشی از آن گام بر دارند از این رو می‌توان امیدوار شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در مورد انتخابات و گردش نخبگان، نیز از وضع خوبی برخوردار شدیم. برای تغییر باید سختی‌های زیادی را متحمل شد کمتر مسئول و مدیری است که حاضر باشد به سادگی جای خود را به دیگری واگذار کند. گردش نخبگان در رده های مختلفِ سیاسی به شیوه مناسب و مسالمت‌آمیز صورت نمی‌گیرد و اکثراً با قهر، دلخوری و ناراحتی و برخی از اوقات با خشونت همراه است و گاهی برای گردش نخبگان، بازنشستگی‌های اجباری اتفاق می‌افتد.

کمالی عنوان کرد: اینکه کسانی که در مسند قدرت هستند بپذیرند بر اثر انتخابات مسالمت‌آمیز و بدون مداخله‌های غیرمنطقی، کار را به گروه بعدی بسپارند و اتفاق خاصی نیفتد پذیرفته شده نیست و در حقیقت اکثر قریب به اتفاق اشخاص، سعی می‌کنند قدرت و منصبی را که به دست آورده‌اند نگه دارند.

او با اشاره به فعالیت احزاب سیاسی در کشور نیز گفت: در رابطه با بحثِ احزاب سیاسی، بزرگترین کارکرد احزاب و مهمترین نقشی که افراد عضو آن می‌توانند داشته باشند این است که برنامه‌ریزی کنند و بعد از پذیرش آن توسط مردم و قانونمند شدن آن، قوه مجریه را شکل می‌دهند و در حقیقت این برنامه‌‌ها را به مرحله اجرا بگذارند. 2/5

نظر شما