رایزنی سران پاکستان و افغانستان پس از درگیری‌های اخیر مرزبانان دو کشور

۱۳۹۹/۰۵/۱۳ - ۲۱:۲۶:۵۶
کد خبر: ۱۰۳۹۱۴۹
رایزنی سران پاکستان و افغانستان پس از درگیری‌های اخیر مرزبانان دو کشور
رییس جمهوری افغانستان و نخست وزیر پاکستان تنها چند روز پس از درگیری‌های شدید میان مرزبانان دو کشور که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است، به صورت تلفنی درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، "اشرف غنی" رییس جمهوری افغانستان امروز در تماس تلفنی با "عمران‌خان" نخست وزیر پاکستان فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک گفت و درباره وضعیت حاکم ناشی از شیوع ویروس کرونا تبادل نظر انجام داد.

در این بیانیه آمده است: نخست وزیر پاکستان نیز ضمن تبریک متقابل به مناسبت عید قربان، تازه ترین تحولات مربوط به روند صلح افغانستان را بررسی کرد.

عمران‌خان با اشاره به سهم مثبت پاکستان در کمک به پیشبرد روند صلح افغانستان، تاکید کرد که صلح در افغانستان برای پاکستان بسیار حائز اهمیت است.

رایزنی تلفنی سران پاکستان و افغانستان درحالی صورت‌ گرفت که تنش‌های مرزی میان دو کشور طی روزهای اخیر درپی ماجرای تحصن مردم عادی در گذرگاه مشترک مرزی در منطقه "چمن"، تبادل آتش میان مرزبانان و اعتراض کابل به تداوم راکت پراکنی نیروهای پاکستانی به خاک افغانستان، تشدید شده است.

منابع رسمی در پاکستان اعلام کردند: تبادل آتش مرزبانان این کشور در پاسخ به تیراندازی نیروهای افغانستان چند کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. برخی از معترضان غیر نظامی نیز در گذرگاه مشترک مرزی قربانی تنش‌های مرزی دو کشور شده‌اند.

وزارت دفاع ملی افغانستان نیز شنبه گذشته اعلام کرد که در پی حملات راکتی پاکستان به خاک این کشور که ۹ کشته و ۵۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند، نیروهای هوایی و زمینی به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

براساس این گزارش؛ نخست وزیر پاکستان با اشاره به سازوکارهای مختلف میان این کشور و افغانستان برای توسعه روابط، بر اهمیت همکاری مشترک جهت تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.

عمران‌خان همچنین خواستار برگزاری نشست آتی برنامه اقدام پاکستان و افغانستان برای صلح و همبستگی در اسرع وقت شد.

وی افزود: پاکستان امیدوار است تا حرکت پیمان صلح میان آمریکا و طالبان برای اجرای مفاد آن جهت آغاز گفت‌وگوها میان گروه‌های داخلی افغانستان ادامه پیدا کند.

نظر شما