دلیل استعفای وزیر خارجه لبنان چه بود؟

۱۳۹۹/۰۵/۱۳ - ۲۱:۵۵:۴۵
کد خبر: ۱۰۳۹۱۵۵
دلیل استعفای وزیر خارجه لبنان چه بود؟
ناظران و فعالان سیاسی در پی استعفای وزیرامورخارجه لبنان می گویند : شواهد نشان می دهد ، برخلاف ادعای برخی گروه‌های سیاسی نزدیک به جریان مخالف دولت بیروت مبنی بر نقش «جبران باسیل» وزیر خارجه پیشین و داماد «میشل عون» رییس جمهوری فعلی، فشارهای دولت‌های آمریکا و فرانسه علت اصلی استعفای «ناصیف حتی» بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان امروز ( دوشنبه )  بطور رسمی استعفای خود را تقدیم «حسان دیاب» نخست وزیر این کشور کرد.

کارشناسان سیاسی معتقدند که پس از برخورد قاطع «دیاب» در مقابل سخنان غیر دپلماتیک و خارج از عرف وزیر خارجه فرانسه علیه لبنان که در سفر اخیر به بیروت بیان کرد، «حتی» که به داشتن گرایش‌های خارجی بویژه به پاریس مشهور است، از قاطعیت نخست وزیر ناراحت شده و استعفا کرده است.  

در سفر اخیر وزیر خارجه فرانسه به لبنان دیاب به قدری از برخورد تحقیرآمیز وزیر فرانسوی و هتاکی او علیه مقاومت عصبانی شده که به او می‌گوید: «ما در لبنان از کسی دستور نمی‌گیریم. من هم سعد الحریری نیستم که هرچه امر از خارج آمد انجام دهم.»

ناظران سیاسی معتقدند که آمریکا و فرانسه تلاش می کنند با ایجاد موانع اقتصادی و سیاسی دولت لبنان را ناکارآمد جلوه دهند.

آمریکایی‌ها به بهانه فعالیت حزب‌الله در فرآیندهای سیاسی، لبنان را زیر فشارهای اقتصادی قرار داده‌اند و  در یک برنامه‌ریزی هدفمند، وزیران هم‌سو با غرب در کابینه حسان دیاب را به سمت استعفا کشانده تا در نهایت جریان مقاومت را مسئول شرایط لبنان معرفی کنند.

اما «حتی» در بیانیه‌ای دلیل استعفای خود را چنین اعلام کرد : عدم توانایی در انجام وظایف در برهه تاریخی و سرنوشت‌ساز کنونی لبنان علت استعفا بوده است.

وی در ادامه این بیانیه خود تصریح کرد: دیدگاهی که در آن لبنان یک کشور آزاد، مستقل،‌ تاثیرگذار و پویا در محیط عربی و جهان شمرده شود،‌ وجود ندارد. همچنین اراده و خواست واقعی برای انجام اصلاحات ساختاری و فراگیر، آن گونه که مردم لبنان و جامعه جهانی خواسته‌اند،‌ به چشم نمی‌خورد؛ بنابرین تصمیم گرفتم از سِمت خود استعفا دهم.

او در بیانیه‌اش خواستار تجدیدنظر در بسیاری از سیاست‌ها و اقدامات و اولویت دادن به مردم و کشور بر سایر ملاحظات،‌ اختلافات و مسائل شد.

میشل عون رئیس‌جمهوری و حسان دیاب نخست‌ویر لبنان هم امروز با صدور حکمی ضمن پذیرفتن نامه استعفای "حتی"  وزیر خارجه سابق این کشور،‌ «شربل وهبه» را به‌عنوان وزیر خارجه جدید منصوب کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز