وزیر ورزش و جوانان:

تلاش کنیم تحریف‌ها را تبدیل به رفاقت و همدلی کنیم/ ان‌شاءالله مردم لبنان این دوره سخت را پشت سر بگذارند/ درآمد ارزی کشور یک دهم شده است

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۱۸:۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۰۴۰۲۵۴
تلاش کنیم تحریف‌ها را تبدیل به رفاقت و همدلی کنیم/ ان‌شاءالله مردم لبنان این دوره سخت را پشت سر بگذارند/ درآمد ارزی کشور یک دهم شده است
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به فاجعه روز گذشته در بیروت گفت: شرایط سختی برای مردم بیروت به وجود آمده که انشالله همه مردم و مسلمانان جهان و کشورهای مختلف اسلامی کمک کنند تا مردم لبنان، این دوره سخت را تحمل کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ دکتر مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان امروز (چهارشنبه) در دیدار با مدیر روابط عمومی و پرسنل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان و همچنین مدیرمسئول، دبیران و سردبیر خبرگزاری برنا به مناسبت روز خبرنگار ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: از حضور همکارانم در روابط عمومی و همچنین خبرگزاری برنا تشکر می‌کنم. فرا رسیدن روز خبرنگار را به همه عزیزان، رزمندگان و مدافعان عرصه رسانه و خبررسانی و اطلاع‌رسانی تبریک می‌گویم. اولین رسالت و نقشی که خبرنگاران دارند، ارتقای آگاهی‌های مردم در راستای انتخاب زندگی بهتر است، به این ترتیب که با آگاهی، مسیر را تشخیص دهند و بتوانند رسالت و نقش خود را در فرآیند توسعه جامعه و کشور، ایفا کنند.

وزیر ورزش و جوانان ضمن تبریک  میلاد با سعادت امام جواد (ع) و همچنین ایام دهه ولایت افزود: دو عید بزرگ قربان و عید بسیار مبارک سعید غدیر خم را به همه مومنین، مسلمین، هموطنانم، جمع حاضر و همه شیعیان جهان تبریک و تهنیت می‌گویم. امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که این سختی‌ها، فشارها، تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا خاتمه یابد و بتوانیم در شرایطی طبیعی و منطقی و عادی در کنار همه مردم جهان، زندگی کنیم و ملتی شاد و شاداب باشیم که در ازای آن بتوانیم، مسائل را حل کنیم و با کمک دولت و مسئولین مسائل معیشتی‌ حل شود.

دکتر سلطانی‌فر ادامه داد: برای اینکه این بحران‌های فعلی را با همدلی، هم افزایی و هماهنگی  پشت سر  بگذاریم، تلاش کنیم و پرخاشگری‌ها و تحریف‌ها را تبدیل به رفاقت و  همدلی کنیم. همان طور که بارها گفته شده است، هیچ نیرویی در مقابله با اراده ملت‌ها نمی‌تواند بایستد امیدواریم این بار هم اراده ملت، مثل 41 سال گذشته بتواند در مقابله با تهدیدات، فشارها و مشکلات پیروز شود.

وزیر ورزش و جوانان ضمن اشاره به حادثه بیروت تصریح کرد: مراتب تأسف و تأثر خود را از حادثه انفجار در بندر بیروت، پایتخت لبنان که منجر به کشته شدن جمع زیادی از مردم شریف و  مسلمان و همه کسانی که در آن شهر زندگی‌ می‌کنند شد، اعلام می‌کنیم و  کشته شدن این جمع را به ملت شریف لبنان تسلیت می‌گوییم. امیدواریم علی‌رغم ابعاد وسیع حادثه و تخریب گسترده‌ای که در بخشی از شهر بیروت انجام گرفته به خصوص قسمت اقتصادی‌ که در حقیقت کانون واردات و صادرات کشور بود، مشکلات سریع تر حل شود. آن طور که در اخبار مشاهده شده است به این زودی امکان بازسازی و بهره‌برداری از این بندر  که کانون اقتصادی برای مردم لبنان است، فراهم نیست ضمن اینکه مسمومیت‌هایی به وجود آمده که مسئولین شهر اعلام کردند،  ساکنین باید شهر را برای چند روز و چند هفته تخلیه کنند. در  هر صورت شرایط سختی برای مردم بیروت به وجود آمده که انشاالله همه مردم و مسلمانان جهان و کشورهای مختلف اسلامی کمک کنند تا مردم لبنان، این دوره سخت را تحمل کنند و پشت سر بگذارند.

دکتر سلطانی‌فر در ادامه ضمن اشاره به بیانات رهبری گفت: نکته‌ای که روز عید قربان مقام معظم رهبری اشاره کردند، بحث تحریف‌ها است. ایشان در یک جمله طلایی و کلیدی عنوان کردند که اگر با تحریف‌ها مقابله شود و شکست بخورد، تحریم‌ها هم  حتما  شکست خواهد خورد. این واقعا یک جمله کلیدی و طلایی بود و شما تأثیرات تبلیغات سو و مخرب را در ایجاد یأس و ناامیدی و شکستن روحیه مردم، خیلی بیشتر از اقشار دیگر و مردم لمس می‌کنید.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه اظهار کرد: مردم باید امیدوار شوند و هم اعتقاد و اعتماد به مسئولین، نظام، دولت و حکومت داشته باشند که بتوانند مسیر زندگی‌ و توسعه کشور  را با قوت و قدرت طی کنند و نقش‌آفرینی کنند.

دکتر سلطانی‌فر با اشاره به دستاوردهای برجام بیان کرد: در حقیقت منافقین بخشی از اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای کشور را آن هم با تحریف و دروغ منعکس کرده بودند و دنیا روی فعالیت‌های هسته‌ای ما و تحریم ها کار کرد. سال‌های 95 و 96 و با تصویب برجام، طلایی‌ترین، مهم‌ترین و موثرترین اقدام در خلال چند دهه اخیر انجام گرفت. ایران طی 30 ماه مذاکره با صدها کارشناس، حقوقدانان و متخصصان بخش‌های مختلف هسته‌ای، سیاسی، حقوقی و اقتصادی دنیا و ما نیز با یک تیم حدوداَ 30 نفره توانستیم به توافق‌نامه مهمی با جهان برسیم. این توافق با آمریکا نبود بلکه توافق با جامعه بین‌الملل بود. در راستای این توافق به حقوق هسته‌ای مان رسیدیم و امتیازات اقتصادی کسب کردیم و هم گشایش‌های زیادی ایجاد شد. در این دو سال  ملت ما نفس کشیدند و آثار و عوارض تعامل با دنیا را ضمن حفظ منافع ملی‌، درک کردند و چشیدند.

او افزود: یادم هست، زمانیکه آقای ظریف گزارش نهایی مذاکرات را در مراحل مختلف به دولت می‌دادند، آمریکایی‌ها و اروپایی ها با حدود 500 کارشناس اقتصادی، سیاسی، حقوقی و فنی و هسته‌ای در مذاکرات حضور داشتند در مقابل حدود 30 کارشناس در تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران، بود. اظهارات تیم ترامپ در نقد برجام موید این بود که ما آنجا به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کردیم. ترامپ و وزیر خارجه آن زمان چندین بار این جمله را گفتند که وزیر امور خارجه ایران، کلاه سر جان کری گذاشته و ایران در این توافق، دستاوردهای زیادی داشته که در تعارض و تقابل با منافع ایالات متحده آمریکا است. به هر حال امتیازاتی که ایران به دست آورده غیر قابل تحمل است. در نهایت آمریکایی ها، اقدام به خروج از توافق هسته ای کردند و داستان‌هایی که بعدا به وجود آمد و اروپایی‌ها خواستند، جبران کنند ولی طبیعتا با اقتداری که آمریکا دارد، آنها خیلی نتوانستند حتی با فعال کردن جریانی به نام اینستکس، نقش خود را در این توافق، ایفا کنند. ما هم طبیعی بود که واکنش نشان دهیم و مرحله به مرحله با خارج شدن آنها از انجام تعهداتشان، از تعهدات خود بکاهیم. خیلی مطلوب ما و دنیا نیست اما آمریکایی‌ها با ابزارهایی که دارند، فشارهای مختلف را روز به روز بر علیه ملت ایران اعمال می‌کنند و افزایش می‌دهند. مسائل و پیشنهاداتی مطرح می‌کنند که در هر صورت به خاطر اینکه این تیم نامطمئن و عهدشکن است، خیلی صحبت‌ها، قول و قرار‌ها و پیغام های آنها، مورد استفاده قرار نمی گیرد. تا زمانی که منافع ملی‌ و منافع مردم حفظ نشود، طبیعتا باید به این شکل از رویارویی‌ ادامه بدهیم تا انشاالله به یک نقطه مشخصی، برسیم.

او با اشاره به سخنان امروز رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: رئیس جمهور امروز در جلسه هیات دولت اشاره کردند، سال 97 یکی از روسای جمهور کشورهای اروپایی در مذاکره با آقای روحانی گفته بود که ترامپ به ما گفته، شما 3 ماه صبر  کنید دیگر چیزی از جمهوری اسلامی باقی نخواهد ماند. همچنین سفره جمهوری اسلامی جمع می‌شود و وزیر امور خارجه‌شان گفت که ایران چهلمین  سالگرد تأسیس خود را نخواهد دید. آمریکایی ها به دنبال این بودند که تحریم‌ها ظرف چند ماه باعث فروپاشی نظام شود و ما چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب‌ را در بهمن 1397 نبینیم. آقای روحانی در ادامه گفتند، 1 سال دیگر که آن رئیس جمهور را ملاقات کردم، گفتم که ما که قرار بود 1 سال قبل نظاممان بپاشد و این تحریم‌ها اثر کند و آمریکا پیروز شود، خوب چه شد.

سلطانی‌فر بیان کرد: علیرغم فراز و نشیب‌هایی که در برخی از انتخابات داشتیم، شاهد مشارکت گسترده مردم بودیم، همچنین مشارکت‌ بالای 55 درصد، 60 درصد، تا 70 درصد هم در طول دو دهه گذشته داشتیم که این، معنا و مفهومش این است که مردم زمانی که انتخابات هست، صندوق رأی هست و انتخاب و حق انتخاب است پای نظام و حکومتشان و دولتشان و کیان نظام و حاکمیت ملی‌شان و تمامیت عرضی‌شان، با قدرت و قوت می ایستند.

او با اشاره به اقدامات دولت اظهار کرد: در بحث عمران و آبادی، تولید و انرژی و رساندن خدمات و گسترش زیربناها به نقاط مختلف کشور تلاش های زیادی صورت گرفت. فضاهای آموزشی در این سال ها گسترش یافت. همچنین تولید گاز کمتر از 30/40 میلیون متر مکعب بود اما امروز بالای هزار میلیون متر مکعب در روز تولید گاز در کشور انجام می گیرد. تولید برق به همین شکل 7/8 برابر شده است. در همین دولت از سال 1392 به این طرف، اتفاقات بزرگی افتاده است؛ مثلا تولید فولاد ما دو برابر شده است. محصولات پتروشیمی دو برابر شده، سایر محصولات استراتژیک به همین شکل در تولید گندم خودکفا شدیم. ما باید یک سری واقعیات را به صورت منصفانه به مردم بگوییم اگر ایراد و ضعفی هم وجود دارد و مشکلی هست، این ایراد و ضعف و مشکلات را هم، با انتقاد سازنده به شیوه سازنده و از زبان تحلیل‌گران و مسئولینی که واقعا دلسوز کشور هستند، منتقل کنیم. به این باور برسیم که همه ما در یک کشتی نشستیم و این کشتی اگر سوراخ شود همه با هم غرق می‌شویم. ایران عزیز ما در طول 40 سال گذشته علیرغم همه تهدیدات، توانسته تمامیت ارضی خود را حفظ کند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به شرایط سخت تحریمی بیان کرد: شرایط تحریمی بسیار سخت است. سال 91 مجموعه درآمدهای حاصل از نفت، گاز و میعانات گازی‌ کشور، حدود 120 میلیارد دلار بوده است. این رقم در سال 98 به 12 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده همین یعنی پاسخ به بسیاری از سوالات و انتقادات؛ یعنی سال 98 به نسبت 91، درآمد ارزی کشور یک دهم شده است در مقابل هزینه‌ها و تورم بالا رفته و مشکلات بیشتر شده است. پیش بینی ها برای درآمد امسال، حدود 9 میلیارد دلار است.

دکتر سلطانی‌فر با اشاره به عوارض کرونا بیان کرد: کرونا عرصه های مختلف را متاثر کرده است و باعث می شود که شرایط سخت و مشکلات مردم بیشتر نمود پیدا کند و تاثیرگذاری آن، بیشتر شود. جمعی از هموطنان ما نزدیک به 18 و 19 هزار نفر تا الان جان خودشان را از دست داده اند که فوق العاده تأسف بار است. امیدوار هستیم، مدافعان عرصه سلامت در کشور بتوانند به گونه ای عمل کنند که ما شاهد کاهش تلفات و ضایعات انسانی باشیم اگرچه این مهم، مستلزم این است که ما یک همکاری و در حقیقت عزم عمومی داشته باشیم.

وزیر ورزش و جوانان تلاش‌های مردم برای مقابله با کرونا را در کنار تحریم‌ها خوب توصیف کرد و توضیح داد: مردم تلاش خیلی خوبی دارند و اینکه فاصله اجتماعی رعایت شود و از ماسک استفاده کنند، این ها تاثیرگذار خواهد بود ولی تحریم ها در کنار کرونا، شرایط سخت تری برای ملت ما فراهم کرده است که کمتر کشوری در دنیا با این شرایط مواجه است. حالا برخی از کشورهای دیگر هم تحریم هستند ولی در هر صورت ما بایستی این را بگوییم که شرایط ما شرایط ویژه تر و خاص تری، است.

او در ادامه به ارائه پاره‌ای از آمارها در حوزه ورزش و جوانان پرداخت و گفت: در یک نگاه کلی می بینیم که در این 7-8 ساله گذشته در بخش ورزش و جوانان اتفاقات خوبی افتاده است. در دولت قبل باوری داشتند و همه خانه های جوان را جمع کردند و آنها را تحویل، نهادهای دیگر دادند. دولت یازدهم که شروع شد ما یک خانه جوان در کشور نداشتیم و امروز که خدمت شما هستیم آخرین آماری که گرفتند ما الان 113 خانه جوان فعال داریم و تعدادی ملکی و تعدادی اجاره ای است. تعداد 113 خانه جوان فعال است و پیش بینی ما این است که انشالله تا پایان این دولت بتوانیم، حداقل حدود 80 تا 100 خانه جوان دیگر اضافه کنیم.

وزیر ورزش و جوانان ضمن ارائه آماری از سمن‌ها اظهار کرد: تعداد خانه های جوان کمتر از 100 عدد بوده در سال 1392، الان سه هزار و 128 است و یک رشد 30 تا 40 برابری داشته است که تقریبا می شود گفت که 4 هزار درصد رشد داشتیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: امروز ما مجمع ملی جوانان را داریم که بسیار فعال است و همچنین مجامع استانی را داریم. ستادهای ساماندهی جوانان در استان ها و شهرستان ها تشکیل می شود، همچنین مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده که ما خیلی به فعالیت این مراکز مشاوره ازدواج اعتقاد داریم نیز فعال هستند. 

وزیر ورزش و جوانان در ادامه به ارائه آمار مراکز مشاوره ازدواج پرداخت و مطرح کرد: در شروع دولت یازدهم 19 مرکز مشاوره و راهنمایی ازدواج داشتیم و الان 315 مرکز داریم و تا پایان دولت انشالله، بین 100 تا 120 مرکز دیگر راه اندازی خواهیم کرد. اگرچه اعتقاد داریم این رقم بایستی خیلی بیشتر از این ها باشد که بتواند موثر واقع شود و تاثیرات ملموس تری، را بگذارد.

دکتر سلطانی‌فر با درباره وام قرض‌الحسنه ازدواج گفت: درباره قرض الحسنه ازدواج یک اتفاق خوبی در کشور افتاده است. با اراده دولت و همکاری سیستم بانکی کشور در سال 92، دو هزار و 900 میلیارد تومان بیشتر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ندادیم و سقف آن هم، 3 میلیون بیشتر نبود. سال گذشته با سقف 30 میلیون تومان 30 هزار میلیارد  تومان وام دادیم یعنی 2 هزار و 900 میلیارد تومان، که نسبت به سال گذشته 10 برابر شده است. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج که ما بتوانیم به زوجین بدهیم و سال گذشته به هر کدام از زوج ها 30 میلیون دادیم یعنی زوجین 60 میلیون تومان و امسال رقم روی 50 میلیون تومان رفته و بهره آن 4 درصد است و بازپرداخت آن هم، 7 ساله است، این اتفاق خوبی است.

او درباره پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: در پروژه های عمرانی، علیرغم محدودیت های درآمدی دولت با تلاشی که همکاران ما انجام دادند، طی سال های 97 و 98 اتفاقات خوبی افتاده است. من تقریبا در هر هفته یک تا دو سفر استانی داشتم و در هر سفر استانی هم حداقل 4-5 و 6 پروژه افتتاح کردیم. سال 97 قرار بود 500 پروژه افتتاح کنیم و 700 پروژه افتتاح کردیم. سال 98، 700 پروژه را هدف گذاری کردیم اگرچه یکی دو ماه آخر گرفتار کرونا شدیم و سقف نزدیک به 800 رسید. سالن 6 هزار نفری سنندج و چندین استادیوم دیگر مثل نیشابور و ملایر را داریم و سالن سرپوشیده دوومیدانی اردبیل و انشالله سالن سرپوشیده 6 هزار نفری شیراز و سالن سرپوشیده 6 هزار نفری مشهد و ساری این ها مواردی است که تا پایان سال دنبال می کنیم تا به بهره برداری برسد.

وزیر ورزش و جوانان درباره ورزش همگانی بیان کرد: در ورزش همگانی ما چند برنامه خوب ایجاد کردیم یکی المپیک استعدادهای برتر بود که به هر حال سال ها، تعطیل شده بود. ما مقطع سنی را پایین بردیم بین 12 تا 15 سال و جمع کثیری در کشور، به این المپیک استعدادهای برتر یک رونق ویژه ای بخشیدند و تلاش خوبی انجام شد. ما آنجا استعدادیابی خوبی داشتیم توسط مسئولان استان های مختلف و همچنین در حقیقت المپیاد روستاییان به نام جام خوشه چین که این کار از قبل از انقلاب تعطیل شده بود. چنین رقابتی در روستاها نبود که با حضور بیش از 700-800 هزار روستایی در 6 رشته برگزار شد. در آغاز دولت یازدهم 700 خانه ورزش روستایی داشتیم امروز 4 هزار و 650 خانه ورزشی روستایی داریم و پیش بینی می کنیم تا پایان دولت، این عدد به 7 هزار تا برسد. 

دکتر سلطانی‌فر در ادامه درباره ورزش‌های قهرمانی گفت: در 5 دوره حضورمان در جام جهانی، بهترین نتایج تاریخ جام جهانی را در گروه مرگ گرفتیم و چیزی نمانده بود که صعود کنیم. همه فکر می کردند که ما در این مسابقات زنگ تفریح برای قهرمان جهان و قهرمان اروپا خواهیم بود ولی ما صعود متقدرانه داشتیم. در بدترین قرعه کشی بهترین نتیجه را گرفتیم. 

او با بیان اینکه ما بعد از بیست و چند سال مجددا به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدیم، عنوان کرد: برای اولین بار دو تیم باشگاهی استقلال و پرسپولیس با هم دیگر به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیدند و این دو باشگاه که ما مالک آن هستیم و می گویند مسئولیت داریم ما مسئولیت ها را به عهده می گیریم. این دو باشگاه ساماندهی شده اند و مشکلات مالیاتی آنها در حال حل شدن است. هر دو باشگاه در آستانه ورود به فرابورس و خصوصی سازی هستند و انشاالله سال آینده می توانند، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را بگیرند.

وزیر ورزش و جوانان افزود: ما در یک رویداد بزرگ ورزشی در بازی های آسیایی جاکارتا از جهت تعداد مدال، با 62 مدال بهترین نتیجه را بعد از بازی های آسیایی گرفتیم، نتایجی هم که برخی از رشته هایمان گرفتند تاریخی بود. والیبال ما یک ست به حریفانش نباخت و کبدی برای اولین بار در بین زنان و مردان قهرمان جهان شد. سطح کبدی آسیا، سطح کبدی دنیاست و واترپلو بعد از بازی های آسیایی 1974 که در آنجا با دو مساوی با ژاپن و چین و شرایط خاص مدال گرفته بود، دیگر مدال نگرفته بود و در این بازی ها مدال برنز گرفتند. در تنیس روی میز مدال گرفت. در رشته کشتی و ووشو و وزنه برداری و تکواندو و شمشیربازی نتایج بسیار درخشانی در طول سال های اخیر گرفته شد که این ها را باید بگوییم. ما باید از زحمات و تلاش های قهرمانان و پیشکسوتان و مربیان و همکارانمان و مدیران مان دفاع کنیم به خاطر اینکه کارنامه آنها روشن و قابل قبول است. 

نظر شما