چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

درخواست مذاکره مجدد ترامپ با ایران و واکنش روحانی/ جزییات قتل دو لبنانی در تهران

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۰۵:۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۴۱۳۲۲
درخواست مذاکره مجدد ترامپ با ایران و واکنش روحانی/ جزییات قتل دو لبنانی در تهران
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ مدرس خیابانی

جلسه رای اعتماد به نامزد پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صبح روز چهارشنبه با سخنرانی موافقان و مخالفان برگزار شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از سخنرانی مخالفان و موافقان و صحبت‌های حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت، به این نامزد وزارت رای اعتماد ندادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۰ رای منفی در مقابل ۱۰۴ رای مثبت و ۱۰ رای ممتنع، به مدرس خیابانی سرپرست کنونی وزارتخانه رای اعتماد ندادند.

حسین مدرس خیابانی، بعد از کنار گذاشته‌شدن رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان سرپرست این وزارت خانه منصوب شد و هفته گذشته به عنوان نامزد دولت برای این مقام به مجلس معرفی شد.

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، بعد از اعلام رای عدم اعتماد مجلس به حسین مدرس خیابانی از دولت خواست تا هر چه سریعتر نامزد جدیدی برای در اختیار گرفتن این مقام به مجلس معرفی کند.

«حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی رئیس جمهور، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره تصمیم رئیس جمهور برای اداره وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس اختیاری که قانون اساسی به رییس جمهوری داده است اگر به هر دلیلی وزارتخانه ای فاقد وزیر باشد، رییس جمهوری می تواند آن وزراتخانه را با سرپرست اداره کند که به مدت سه ماه «حسین مدرس خیابانی» مسوولیت سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشت.

وی افزود: مهلت سرپرستی ایشان از روز چهارشنبه منقضی می شود و راهکار باقی مانده این است که رییس جمهوری باید با استجازه از مقام معظم رهبری کسی را تا معرفی وزیر جدید به عنوان سرپرست منصوب کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اینکه نفر معرفی شده چه کسی خواهد بود هنوز معلوم نیست و باید از رهبری برای انتصاب اجازه بگیرند.

چهره هفته؛ پرویز فتاح

«پرویز فتاح»، رئیس بنیاد مستضعفان، شنبه‌ شب در برنامه «نگاه یک» سخنانی گفت که به‌ سرعت به تیتر یک اخبار ایران تبدیل شد. پرویز فتاح درباره املاک و ساختمان‌هایی گفت که در دست افراد سرشناس است و باید هرچه سریع‌تر آنها را تخلیه کنند. این سخنان با واکنش‌های زیادی هم از طرف افرادی که این اموال را در دست دارند و هم از طرف افرادی که فتاح مدعی است این اموال را در دست دارند، مواجه شد.

فتاح ابتدا از وضعیت تملک ساختمان ایرنا و دانشکده خبر گفت که البته پس از آغاز به کار او در راس بنیاد مستضعفان و اعلام مشی جدید و نیز عزم راسخ این بنیاد در بازپس‌گیری املاک تحت تصرف، «به‌صورت خودجوش» املاک تحت‌اختیارشان را تحویل داده و رفته‌اند. او در ادامه درباره ملک کاخ مرمر، ساختمان 12 طبقه مرکز پژوهش‌های مجلس و ساختمان 9 طبقه جنب آن‌که متعلق به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است، املاکی که سال‌ها در اختیار روسای جمهوری اسبق و سابق، سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد بوده و هست، ساختمان مرمر مطالعات و تحقیقات زنان که به نام شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار گره خورده و مدرسه فرهنگ که نام فریدالدین و البته غلامعلی حدادعادل را به عنوان مدیر و موسس کنار خود دارد، از ملکی چشم‌گیر در منطقه کوهک و در اختیار نیروی دریایی ارتش تا ملکی واقع در جماران و تحت اختیار سپاه ولی‌امر که 200 میلیارد تومانی می‌ارزد، سخن گفت.

واکنش فتاح اما به این ادعا اخیر، در نوع خود جالب بود: «برخی مرا به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ متهم می‌کنند. اینها را بگویند اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند!» البته به همه این ادعاهای فتاح، در قالب بیانیه، توییتر و مصاحبه پاسخ داده شد.

سوژه هفته؛ عفو فعالان محیط زیست

در آخرین عفو زندانیان که به مناسبت اعیاد قربان و غدیر اجرا شده است، به گفته سخنگوی قوه قضائیه محکومان امنیتی به‌خصوص محکومان پرونده محیط زیست هم مشمول بخشش خواهند شد.

اسماعیلی در ارتباط با تقاضای برخی در ارتباط با مورد عفو قرار‌گرفتن محکومان محیط‌زیستی به مناسبت عید غدیر، یادآور شد: این امکان برای همه مجرمان و محکومان است و بستگی به نحوه رفتار محکومان در حبس دارد. در عفو گذشته یک نفر از آنها مورد عفو قرار گرفت و در دوره‌های گذشته محکومان امنیتی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند و معمولا برای آنها پیشنهاد عفو نمی‌شد اما در دوره جدید به محکومان امنیتی مانند سایر محکومان نگاه می‌شود. 

جنجال هفته؛ کشته شدن دو لبنانی در تهران

ساعات پایانی جمعه‌شب بود که خبر کشته شدن یک پدر و دختر در خیابان پاسداران تهران در فضای مجازی منتشر شد. برخی کاربران فضای مجازی نوشتند که این پدر و دختر از اتباع لبنان هستند

یک مقام آگاه در پلیس پیشگیری پایتخت با ارایه جزییاتی از حادثه قتل در خیابان گلستان یکم تهران گفت: «بر اساس گفته شاهدان عینی گویا مقتول ۵۸ ساله به نام حبیب داوود استاد تاریخ بوده است و همراه دخترش مریم داوود ۲۷ ساله در خودرو ال ۹۰ سفید در حال حرکت بودند.» بر اساس توضیحات این مقام انتظامی، شیوه قتل یا ترور این افراد به این صورت بوده که از سمت راننده ۴ تیر شلیک شده و شلیک پنجم هم به یک ماشین دیگر که در حال عبور بوده اصابت می‌کند. به دلیل اینکه کوچه از یک طرف راه برای ماشین دارد و از طرف دیگر فقط عابر پیاده یا موتورسوار می‌تواند حرکت کند، موتورسوار از طرف پیاده‌رو شلیک و بلافاصله نیز فرار کرده است. این مقام آگاه در پلیس پیشگیری با تایید اینکه این حادثه ساعت ۲۱ جمعه هفدهم مردادماه رخ داده، از ادامه تحقیقات در این باره خبر داده و اکنون جز اظهارات این منبع آگاه توضیحات بیشتری درباره این قتل و حواشی پیرامون آن، اعلام نشده و برای آگاهی از جزییات بیشتر، علت آن و عوامل وقوع این قتل یا ترور باید منتظر تحقیقات بیشتر و اظهارنظرهای مسئولان باشیم.

خبر مهم هفته؛ نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه

نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که قرار بود محل گفت‌وگو و تصمیم‌گیری درباره موضوعی باشد که با تعبیر «وعده گشایش اقتصادی» مطرح است، روز دوشنبه برگزار شد. پس از برگزاری این نشست اعلام شد که «در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیشنهاد مطرح شده از سوی ستاد اقتصادی دولت برای مقابله با تحریم نفتی و هدایت نقدینگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن استقبال از این طرح، تصمیمات لازم جهت نهایی شدن آن اتخاذ شد» تا مشخص شود «مقابله با تحریم نفتی» و البته «هدایت نقدینگی» وعده‌ای بود که 6 روز گذشته ارائه شد.

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت گفت: این ایده ابتدا در وزارت نفت مطرح شد، پس از آن کمیته ای با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و وزیر اقتصاد و امور دارایی تشکیل شد تا ابعاد این طرح را بررسی کنند و بعد در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد. این طرح را در دو جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا مفصل بحث کردیم و کلیات طرح تصویب شد و آن را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم میکنیم و پس از آن که ایشان تایید و نظرات اصلاحی را ابلاغ کنند، آن را علنی می‌کنیم. چیزهایی که همه جا گفته می‌شود براساس شنیده هایی هست که دوستان می‌گویند.

رییس دفتر رئیس جمهور، نفت را کالا و ابزاری برای تقویت اقتصادی کشور دانست و با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری مقداری محدودیت ایجاد شده است، گفت: در بودجه هم روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت برآورد شده است، الان هدف‌گذاری کرده ایم تا روش‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ کنیم که در جلسه شورای هماهنگی درباره کلیات طرح به توافق رسیدیم که بعد از تایید و تصویب کلیات، آیین نامه آن تدوین می‌شود. رئیس جمهور دستور داده کمیته سازمان برنامه و بودجه و وزیران نفت و اقتصاد به همراه دبیر شورای عالی هماهنگی تا پایان این هفته آیین نامه را آماده کنند تا به محض دریافت تاییدیه یک گام پیش باشیم و آن را عملیاتی کنیم.

واعظی اظهار کرد: بر اساس اهداف این طرح این امکان برای مردم ایجاد می‌شود که بتوانند از یک بشکه تا صدهزار بشکه نفت بخرند. با سازو کاری که برای این طرح آماده می‌شود به مردم اطمینان داده می شود سود آنها در این طرح از سود سالانه بانکی کمتر نشود و تضمین داده شود اگر کسی تعدادی بشکه نفت خریداری کرد، سال آینده در زمان فروش اگر قیمت نفت بین المللی که اکنون ۳۸ دلار است به ۵۰ تا ۶۰ دلار رسید، بتواند نفت را به قیمت روز بفروشد.

خبر هفته؛ مذاکره ایران و آمریکا

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: اگر ما در انتخابات پیروز شویم، پس از پایان انتخابات، ظرف یک ماه ایران با ما به توافق می‌رسد.

او افزود: اما بزرگترین رویای آن‌ها در جهان این است که جو بایدن پیروز شود، چراکه [در آن صورت] آن‌ها صاحب این کشور (آمریکا) می‌شود. چین... کره شمالی صاحب این کشور می‌شوند.

ترامپ تاکید کرد: در صورت پیروزی (من) در انتخابات، ایران ظرف یک ماه با واشنگتن به توافق می‌رود اما معلوم نیست که بخواهیم با چین توافق داشته باشیم؛ صادقانه بگویم.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، در جلسه هیات دولت و در پاسخ به ترامپ گفت: اگر شما واقعا می‌خواهید با ملت ایران توافق کنید و مشکلات را حل کنید پس چرا امروز این کار را نمی‌کنید؟ چرا امروز دشمنی می‌کنید؟ چرا توافق را به فردای انتخابات موکول می‌کنید؟ این نشان می‌دهد شما راست نمی‌گویید. نشان می‌دهد که شما به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیستید و این ماجرای ما با دولتی است که در آمریکا مستقر است. از روزی که آمده است مدام شکست خورده و مدام با ایران دشمنی کرده است.

حاشیه هفته؛ دادگاه مرتضوی

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر موافقت دیوان عالی کشور با درخواست سعید مرتضوی برای اعاده دادرسی شنیده شد. صبح سه‌شنبه، ۲۱ مرداد، ساعت ۱۰ صبح در شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران اولین جلسه رسیدگی مجدد به پرونده سعید مرتضوی برگزار شد.

وکیل خانواده روح‌الامینی پس از پایان دادگاه در این مورد به باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داد. میرمجید طاهری، ‌وکیل خانواده روح‌الامینی، گفت که صبح سه‌شنبه دادگاه موکلش و سعید مرتضوی در شعبه ۸ دادگاه کیفری یک به‌دلیل اعاده دادرسی مرتضوی برگزار شد. طاهری اذعان کرد که او و موکلش در جریان این جلسه نبوده‌اند و گویا مرتضوی به‌دلیل پرونده بازداشت غیرقانونی که منجر به صدور حکم انفصال از خدمت برای او شده‌، درخواست اعاده دادرسی داشته که اولین جلسه آن سه‌شنبه برگزار شد. چنانکه وکیل خانواده روح‌الامینی گفته در این جلسه همان مطالبی که قبلا گفته شده‌بود، مطرح شده و عبدالحسین روح‌الامینی و سعید مرتضوی نیز به دفاع از خود پرداختند.

نظر شما
پرونده ویژه