دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به برنا:

نمایندگان به فکر چوب لای چرخ دولت گذاشتن هستند/چالش انتخابات پیش رو مربوط به مشارکت مردم است

۱۳۹۹/۰۵/۱۹ - ۱۳:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۴۶۳
نمایندگان به فکر چوب لای چرخ دولت گذاشتن هستند/چالش انتخابات پیش رو مربوط به مشارکت مردم است
دبیر کل حزب اتحاد ملت با اشاره به کاهش مشارکت مردم در انتخابات گفت:اکثر نمایندگان پشتوانه حزبی ندارند و بیش از آنکه به فکر انجام وظایف باشند به فکر چوب لای چرخ دولت گذاشتن هستند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «علی شکوری راد»، دبیرکل حزب اتحاد ملت، امروز (یکشنبه) در نشست خبری خود ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: از خبرنگاران انتظار داریم که رساننده صدای ما باشند. بسیاری از خبرنگاران برای رساندن صدای مردم هزینه‌های زیادی پرداخت کردند که از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی  در خصوص عملکرد حزب در انتخابات شوراها افزود: انتخابات شوراها اگر چه بسیار مهم است اما به نوعی تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌گیرد اما از الان با طرح هایی که در مجلس ارائه شده است، با تهدید مواجه هستیم که براساس آن تایید صلاحیت ها به شورای نگهبان و کمیته انتخابات داده شود. فکر می کنم در انتخابات شوراها به علت گستردگی آن عملا امکان ردصلاحیت به شدتی که در انتخابات مجلس صورت گرفت، وجود ندارد.

شکوری راد با اشاره به کاهش مشارکت مردم در انتخابات تصریح کرد: چالش انتخابات پیش رو مربوط به مشارکت مردم است. چون انتخابات شوراها در هر حوزه به صورت مستقل می شود ما به عنوان حزب کمترین دخالت را داریم لذا رویکرد ما واگذاری آن به شعب حزب در استان ها است و هر جا شعب حزبی ما تشکیل شده باشد، انتخابات را به آنها می سپاریم و آنها براساس شرایط نامزدها را معرفی می کنند.

دبیر کل حزب اتحاد ملت در خصوص راهبرد جریان اصلاحات  برای ورود به انتخابات 1400  ادامه داد: در مورد انتخابات در تعامل با مردم تصمیم می‌گیریم بخشی اعظمی از مردم در انتخابات گذشته نشان دادند که از صندوق رأی روی گردندان هستند.

شکوری راد در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر فشار سنگینی بر روی نمایندگان است به عنوان مثال بسیاری از نمایندگان مجلس دهم بعد از دوره نمایندگی دچار مشکل شدند.

او  در خصوص برجام ادامه داد: عده‌ای در داخل تلاش کردند بعد از به ثمر نشستن برجام آن را به برد- باخت تبدیل کنند و در خارج هم ترامپ سرکار آمد، که این دو عامل باعث ناکامی برجام شد. در حال حاضر دولت درگیر تحریم‌ها است؛ دولت در مورد برجام خوب عمل کرد اما به علت تعامل بخشی از داخل با خارج برای ناکامی برجام، این معاهده بین‌المللی نتواست به ثمر برسد. شرایط امروز تحت تاثیر تحریم‌های سنگین است که به دلیل آن دولت نمی‌تواند برنامه های خود در مورد توسعه را پیش ببرد.

شکوری‌راد خاطرنشان کرد: مجلس تا حد زیادی محدود شده است و از خاصیت افتاده است. لذا عامل اصلی روی گردانی مردم از انتخابات بی اثر بودن رأی آنها است. هر گاه مردم رغبتی برای حضور نداشته باشند، فضا کمتر رقابتی خواهد بود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در خصوص جایگاه ریاست جمهوری گفت: تا قبل از انتخابات مجلس یازدهم دو جناح اصلی در ایران کنشگری می کردند. تنها راه پیش پای ملت ایران اصلاح طلبی است. تعدادی از وضعیت موجود راضی هستند اما بخشی هم از وضعیت موجود ناراضی هستند که تعیین کننده هستند. اگر رفاه، آسایش و عدالت برای مردم می‌خواهیم راهش اصلاح‌طلبی است و توصیه ما این است که راه اصلاح‌طلبی را مسدود نکنند. ما همچنان اصلا‌ح‌طلب باقی خواهیم ماند. اساس کار اصلاحات استفاده از انتخابات برای اصلاحات است و بر همین اساس در آن شرکت می‌کنیم. در حال حاضر افراد بسیاری هستند که برای ریاست جمهوری مناسب هستند. رویکرد ما به سمت دعوت از افراد برای حضور در انتخابات است، لذا به دنبال معرفی فرد حزبی هستیم.

وی در مورد تعامل حزب اتحاد ملت با حزب کارگزاران سازندگی افزود: کارگزاران سازندگی حزب اصلاح طلب معتبر است که رفتارهای پیش‌بینی پذیر دارد، شخص محور نیست و در چارچوب همفکری می‌کنند، نیاز است که با این حزب تعامل کنیم البته اختلاف نظرها هم طبیعی است اما با برخی از احزاب نمی‌شود تعامل کرد و بیشتر مجموعه افرادی است که دور هم جمع شدند. بنابراین علی رغم اختلاف نظرهایی که وجود دارد، راه همکاری و تعامل با کارگزارن برایمان باز است.

شکوری راد در پاسخ به اینکه به عنوان دبیر کل این حزب در انتخابات 1400 کاندیدا می‌شوید؟ اظهار کرد: حزب اتحاد حتما کاندیدای حزبی معرفی خواهد کرد اما برای انتخابات ریاست جمهوری باید بحث و گفتگو صورت بگیرد.

او ادامه داد: تبار حزب اتحاد به جناح چپ در ابتدای انقلاب برمی‌گردد که مانیفست آن حمایت از طبقات مستضعف و محروم بوده است.

دبیر کل حزب اتحاد ملت افزود: اصلاحاتی که خاتمی در سال 76 آغاز کرد، اصلاح در رویکردها نسبت به اجرای قانون، کرامت انسانها و سیاست خارجی بود. وقتی امکان اصلاح فراهم نمی شود دو رویکرد صورت می گیرد عده ای به سمت اصلاح ساختار می روند و عده ای منفعل می شوند. اصلاحات هیچ گاه به بن بست نمی رسد و از پا نمی افتد. وقتی اصلاحات با مشکل مواجه می شود چالش هایی بوجود می‌آید که برخی تصور می کنند، عضویت در حزب ثمر بخش نیست و علت استعفای برخی افراد از حزب اتحاد هم همین بوده است.

شکوری‌راد در خصوص کاندیداتوری لاریجانی و محسن هاشمی در انتخابات 1400 تصریح کرد: از اینکه احزاب مختلف کاندیدای حزبی خود را معرفی کنند استقبال می‌کنیم و این را مغایر با روند ائتلاف نمی‌دانیم. در مورد افراد مذکور برای کارگزاران محسن هاشمی کاندیدای مطلوب و مناسبی است و بسیار پسندیده است که او را معرفی کنند. لاریجانی در طیف اصلاح طلب برآورد نمی‌شود کمااینکه مجموعه اصلاح طلبان از انتخاب کاندیدای نیابتی، عبور کرده است.

وی در خصوص شرایط برگزاری انتخابات با توجه به شیوع کرونا ادامه داد: کرونا ممکن است در شکل انتخابات تاثیر بگذارد. البته قبل از ما در کشورهای دیگر شکل برگزاری کمپین های انتخاباتی تغییر کرده است لذا نقش فضای مجازی گسترده‌تر می‌شود همچنان که در حال حاضر نشست‌ها و جلسات را به صوت آنلاین برگزار می‌کنیم.

این چهره اصلاح‌طلب در واکنش به اینکه اجماع در میان اصلا‌ح‌طلبان محدود به زمان انتخابات است؟ اظهار کرد: اینکه برخی از افراد از نوسازی اصلاحات صحبت می‌کنند، تعابیری است که به کار می‌برند اما اصلاحات به نوبه خود حضور دارد. اصلاحات جایی برای عوض کردن ندارد.

شکوری ‌راد در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا مبنی بر اینکه تا این اندازه هجمه به یک رئیس جمهور سابقه دارد؟ خاطرنشان کرد: وضعیت کشور ما آشفته است. در حقیقت ساختار سیاسی در کشور ما سیال و قوام نیافته است. مجلسی شکل گرفته که از همان اول علیه دولت حمله می کند. اگر هر نماینده مجلس با هر مقدار رأی که دارد، حرفی می زند، موجی ایجاد می کند. اکثر نمایندگان پشتوانه حزبی ندارند و بیش از آنکه به فکر انجام وظایف باشند به فکر چوب لای چرخ دولت گذاشتن هستند، این رفتارها را از نمایندگان تازه کاری می بینیم که دولت را هم دست به عصا می کنند. در واقع ساختار سیاسی کشور نظام مند نیست که براساس آن انتقادها بیان شوند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در پایان افزود: وقتی اختلاف نظر پیش می‌آید به عنوان مثال در آبان 98 مخالفان دولت ناگهانی به این فکر افتادند که از این اعتراضات بر علیه دولت استفاده و آن را ساقط کنند که سخنرانی رهبری در 26 آبان در مورد کسانی بود که به دنبال ساقط کردن دولت بودند. 

نظر شما