استاد"الجامعه البنانیه" در گفت و گو با برنا:

پشت پرده سفر مکرون به لبنان آمریکا بود/ خلع سلاح حزب‌الله، خودکشی لبنان و منطقه است/ تلاش ترکیه برای نفوذ در لبنان و به صدا درآمدن زنگ خطر برای عربستان

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۰۵:۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۴۱۸۱۸
پشت پرده سفر مکرون به لبنان آمریکا بود/ خلع سلاح حزب‌الله، خودکشی لبنان و منطقه است/ تلاش ترکیه برای نفوذ در لبنان و به صدا درآمدن زنگ خطر برای عربستان
استاد"الجامعه البنانیه" گفت: همه می‌دانیم فرانسه بدون اجازه امریکا در بازی شرکت نخواهد کرد. حادثه لبنان و واکنش فرانسوی ها و عدم موضع گیری سفیر امریکا در لبنان خود گویای اتفاقات و تغییرات سریع پیشروی لبنان است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، با انفجار مهیب بندر بیروت پایتخت کشور لبنان این کشور وارد بحران تازه ای شده و چند روزی است که بازیگران جهانی و منطقه ای در حال انجام اقداماتی در این کشور هستند، از طرفی مردم ناراضی از سیاست های داخلی هم دست به تجمعاتی زده اند، در همین راستا به سراغ دکتر "لینه بلاغی" استاد دانشگاه "الجامعه اللبنانیه" و "مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی" واقع در بیروت رفتیم و  در گفت و گویی این مساله را مورد بررسی قرار دادیم.

در ذیل این گفت و گو را می خوانید:

به نظر شما حادثه انفجار بیروت اتفاقی عمدی است؟

سناریوهای مختلفی وجود دارد و همچنین علت حادثه در دست بررسی است و تاکنون مسوولان فرضیه فساد و رانت خواری را قوی تر از همه چیز دانسته و علت حادثه را اهمال کاری برخی از مسوولان می دانند.

تبعات این حادثه را چگونه ارزیابی می کنید؟

تبعات این حادثه از چند منظر مورد بررسی قرار می گیرد اول اینکه حجم تخریب بالا بوده و منازل مسکونی زیادی آسیب دیده که این امر بر اقتصاد و معیشت مردم تاثیر گذاشته و فشار روی مردم را افزایش می‌دهد و از طرفی این حادثه و نارسایی های موجود ممکن است علتی باشد در جهت رفع تحریم ها و به مرحله سیاسی جدیدی در لبنان برسیم.

آیا لبنان به سمت تغییرات سیاسی کشیده خواهد شد؟

همان‌طورکه گفته شد با توجه به صحبت های مسوولان لبنانی مانند رییس‌جمهور و سید حسن نصرالله و حضور مکرون و واکنش دیگر کشورها و استعفای دولت احتمالاً پنجره جدیدی به روی لبنان باز شده و ممکن است موجبات تغییراتی در نظام سیاسی کشور شود و این یک سوال بزرگ است، شرایط لبنان دیگر به مرحله ای رسیده که قابل تحمل نیست و این امر لبنان را به سوی تغییر خواهد برد.

سفر مکرون رییس جمهور فرانسه را به لبنان چگونه ارزیابی می کنید، آیا این سفر و صحبت های مکرون دخالت در امور داخلی لبنان بود؟

بازدید مکرون آنگونه که در رسانه‌ها بازتاب داده شد، نبود. مکرون صحبت‌هایی در خصوص اینکه خود تغییرات سیاسی لبنان را بر عهده می گیرد، انجام نداد و بیشتر تلاش کرد نقش میانجیگری را بازی کند. اهمیت این موضوع حرف های مکرون نیست بلکه آن چیزی است که پشت مکرون و فرانسه است و آن امریکاست. همه می‌دانیم فرانسه بدون اجازه امریکا در بازی شرکت نخواهد کرد. این حادثه و واکنش فرانسوی ها و عدم موضع گیری سفیر امریکا در لبنان خود گویای اتفاقات و تغییرات سریع پیشروی لبنان است.

بازدید مکرون در جامعه لبنان چگونه ارزیابی شده و واکنش جامعه لبنان به این سفر چه بوده است؟

 از نظر جامعه لبنان حضور مکرون در آنجا خیلی مساله بحث بر انگیزی نبوده است، برخی از گروه ها که جمعیت خیلی اندکی هم هستند از حضور مکرون استقبال کردند و این یک اقدام سیاسی غیر عاقلانه بود. مساله اصلی جامعه و گروه های لبنان با حضور مکرون نیست بلکه اینها یک انشقاق و یک تقسیم بندی بین خود دارند و درگیری‌های درونی موجب شده که این انشقاق پر رنگ‌تر شود و به گونه ای احزاب و گروه های لبنانی در مقابل هم قرار گیرند.

در صورت ایجاد تغییرات در لبنان حزب الله به حاشیه رانده خواهد شد و امکان دارد این حرب خلع سلاح شود؟

 به نظر بنده حزب الله هیچ گاه به حاشیه رانده نخواهد شد و همچنان در لبنان  و در عرصه سیاسی منطقه نقش ایفا خواهد کرد، در لبنان یک نظام سیاسی نسبتا دموکراتیک وجود دارد و نمی شود یک گروه و یا حزبی که طرفداران زیادی در جامعه دارد را به حاشیه راند. در خصوص سلاح هم باید عرض کنم این اتفاق نخواهد افتاد و با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی لبنان و منطقه اگر روزی هم چنین اتفاقی رخ دهد این یک خودکشی برای لبنان  و منطقه خواهد بود.

با توجه به حضور سریع مکرون و موضع گیری امریکا و اسراییل و مسوول دانستن حزب الله در انفجار توسط رسانه های مخالف آیا این احتمال وجود دارد که سناریویی از پیش طراحی شده باشد؟

یک بازی جدید در منطقه در حال شکل گیری است. بیشترین شباهت این مرحله و صحنه آرایی های بازیگران درونی و بیرونی، با سال ۲۰۰۵ است و این یک تحلیل است از نتایج نشانه هایی که می بینیم. صحنه های فجیع معادل تغییر سریع و بزرگ است، در صورت وجود شهروندان و تاثیر گذاری آن ها شاید به سمت یک نظم جدید کمتر مذهبی حرکت کنیم و سیناریوی دوم هم این است که احتمالا به سمت نظام سیاسی شبیه به یک نوع فدراسیون برویم.

پس از انفجار هیچ واکنشی از عربستان سعودی ندیدیم، علت چیست؟

به نظر می رسد عربستان منتظر عکس العمل امریکایی ها بود و پس از آن کمک هایی ارسال کرد، و این نشانه ای از گشایش و آن پنجره های باز به سوی لبنان است، عربستان سعودی در حال حاضر در لبنان فقط در مقابله و رقابت با گروه ۸ مارس نیست، بلکه یک آرایش ترکی در لبنان در حال شکل‌گیری است و این با منافع عربستان همخوانی ندارد ارسال کمک های عربستان به لبنان هم با چراغ سبز آمریکا و ترس از ترکیه صورت گرفت.

تجمعاتی در روز های اخیر در لبنان شکل گرفته و بعضا برخی از افراد شعارهایی ضد حزب الله و ایران هم سر داده اند این تجمعات را چگونه ارزیابی می کنید؟

بیشتر فعالان در این تجمعات حضور داشتند مانند جعجع(قوات اللبنانی)، کتائب اللبنانی و دیگر گروه هایی که بیشتر از شمال آمده اند، برخی از این گروه‌ها به ترکیه نزدیک هستند، گروه المستقبل هم در این تجمعات شرکت کرد اما خیلی فعال نیستند و آن به این دلیل است که قصدی برای تخریب رابطه با حزب الله و گروه امل ندارند و خوب می دانند این امکان در ساختار سیاسی لبنان وجود ندارد.

به ترکیه اشاره کردید، آیا ترکیه در حال نقش آفرینی در صحنه سیاسی لبنان است؟

ترکیه در حال تلاش برای نفوذ در گروه‌های لبنانی است اما تاکنون نتوانسته به آن قدرت لازم برسد که تاثیر گذار باشد و اکنون عربستان خطر را نه از طرف شیعیان بلکه از جانب ترکیه می داند، یعنی ورود ترکیه به عنوان یک بازیگر در لبنان، زنگ خطر را برای عربستان به صدا در آورده است، در تجمعات هم گروهای نزدیک به ترکیه فعال تر بودند و گروه های طرفدار عربستان کم رنگ تر، اما رسانه های این ها با قدرت از این تجمعات حمایت کردند به دلیل اینکه فعلا منافع مشترکی دارند ولی منافع ترکیه و عربستان استراتژیک نیست و در مجموع در تضاد با هم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز