سخنگوی شورای نگهبان:

دوستانی که رد صلاحیت شوند در انتخابات بعدی شرکت نکنند/ انتخابات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود/ هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کارایی لازم را ندارد

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۱۰:۳۳:۲۱
کد خبر: ۱۰۴۱۸۳۱
دوستانی که رد صلاحیت شوند در انتخابات بعدی شرکت نکنند/ انتخابات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود/ هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کارایی لازم را ندارد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظر من، موضع شورای نگهبان نیست اما دوستانی که ادوار گذشته ثبت نام کردند و احراز هویت نشدند، دیگر به انتخابات ریاست جمهوری ورود نکنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران  در رابطه با "اساسنامه فدراسیون ورزش های آماتوری" گفت: ایرادات متعدد به اساسنامه فدراسیون ورزش های آماتوری وارد شد. یک ایراد این است که در این اساسنامه، به منشور المپیک اشاره شده است اما معلوم نیست که این منشور مصوب کجاست و چه محتوایی دارد. همچنین آقایان اعتقاد دارند که منشور و مفاد منشور برای ما ارسال شود. در این اساسنامه بحث منشور المپیک و قوانین مقررات داخلی است که هم عرض هم ذکر شده که در صورت تعارض، مشخص نیست که کدام باید مدنظر قرار گیرد. همچنین در این اساسنامه زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی ذکر شده که مغایر با اصل ۱۵ قانون اساسی است.

کدخدایی درباره دریافت مالیات از خانه های خالی گفت: نسبت به طرح ها و لوایح تا بررسی نشود نظر نمی دهیم. اینکه مجلس در حوزه معیشت و اقتصاد تلاش می کند، این قابل احترام هست اما میزان و معیار شرع و قانون اساسی است. همه طرح های معیشتی و اقتصادی نیاید مغایر با شرع و قانون اساسی باشد.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: انشاالله مجلس این مصوبه را آماده کند. وجود احزاب می تواند در توسعه بحث های انتخاباتی موثر باشد اما الزاما بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی شود. این موضع گیری شخصی من است که باید همه دستگاه ها برای حل مشکلات و ارتقا فرهنگ سیاسی تلاش کنند تا مباحث انتخاباتی را حل کنیم. 
 
کدخدایی درباره اعلام اسامی برخی افراد برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: هنوز شورای نگهبان درگیر انتخابات ریاست جمهوری نشده است. اما این نظر من، موضع شورای نگهبان نیست اما دوستانی که ادوار گذشته ثبت نام کردند و احراز هویت نشدند، دیگر به انتخابات ریاست جمهوری ورود نکنند.
 
او درباره اینکه آیا شورای نگهبان می تواند به شفاف سازی آمار کرونا ورود کند یا خیر، گفت: تا مصوبه ای نباشد شورای نگهبان نمی تواند ورود کند ما باید تابع نظرات مسیولین باشیم. اگر در ارایه امار تردید ایجاد شود سنگ روی سنگ بند نمی شود. نظرات مسیولین اتمام حجت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان دور دوم انتخابات گفت: شب گذشته با معاون وزیر کشور صحبت کردم و ظاهرا ستاد کرونا گفته انتخابات دور دوم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود. همچنان همان تاریخ قبلی، تاریخ برگزاری انتخابات است. آقایان مخالفتی با برگزاری دور دوم انتخابات مخالفت ندارند شاید در شیوه تبلیغات، تدابیری در نظر گرفته شود.
 
او تاکید کرد: دولت نباید در مباحث اقتصادی با شورای نگهبان مشورت کند، فقط مصوبه ای باشد ما بر اساس قانون اظهار نظر می‌کنیم.درباره اف ای تی اف مباحث و ایرادات ما براساس قانون اساسی و شرع بوده است. زمان مصوبه برای ما مهم نیست.  

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: تحول خاصی در بحث الکترونیکی شدن انتخابات رخ نداده است. دوستان در وزارت کشور کارهای خوبی انجام دادند و با کارشناسان جلسه داشتند، انشاالله به نتیجه برسد. هر مرحله در وزارت کشور به نتیجه برسد و مغایر با مباحث امنیتی نباشد، ما استقبال می کنیم.

کدخدایی درباره اصلاحات مدنظر شورای نگهبان درباره قانون انتخابات گفت: آنچه که ما اعلام کردیم، دوستان در مجلس قبل توجهی نکردند و ایرادات رفع نشد. دوستان در مجلس به مباحث دیگر پرداختند.

او درباره اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه همکاری پژوهشکده و مجلس به استقلال مجلس ضربه می زند، گفت: اگر کسی از دانشگاه گفت می خواهیم نظر کارشناسی درباره شورای نگهبان بدهیم یعنی استقلال ما، زیر سوال می رود. حرف و استدلال آقای مطهری درست نیست. ما در پژوهشکده با دولت و قوه قضاییه هم همکاری داریم اما استقلال کدام قوه زیر سوال رفته است.

کدخدایی در ادامه اظهار کرد: ما به لایحه حذف ۴ صفر ایراد گرفتیم و‌ به مجلس رفته اما برنگشته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری رد صلاحیت می‌شود، گفت: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای گیری می‌شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند.

او تصریح کرد: موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کردیم و ای کاش قانون این اجازه را می داد که نسبت به افرادی که ادعاهایی را مطرح می کنند، به صورت شفاف مواردشان را اعلام کنیم.

کدخدایی درباره نظارت بر اعضای شورای شهر توسط شورای نگهبان، گفت: نسبت به بحث اول دوستان مجلس پیشنهاد دادند و چون مجلس سازوکار نظارت ندارد به شورای نگهبان واگذار شود البته این موضوع در مجالس قبل هم، مطرح بود. قبلا آقایان ایراد اصل ۹۹ را گرفتند از این جهت این ایراد را گرفتیم الان نمی دانم طرح مجلس چیست و بعدا نظر می دهیم. اگر طرح مثل قبل باشد قبول نمی کنیم. نظارت امر عقلانی است و در سیاست ابلاغی رهبری هم آمده ‌و مجلس هم پیگیر است. در گذشته هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شده اما کارایی لازم را ندارد. ما هر ۴ سال یک بار نظارت داریم اما بهتر است نظارت در طول ۴ سال هم داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز