گزارش روز؛

از فراکسیون سیر و عدس تا طب سنتی!/ در مجلس یازدهم چه می‌گذرد؟

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۰۵:۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۰۴۲۱۰۲
از فراکسیون سیر و عدس تا طب سنتی!/ در مجلس یازدهم چه می‌گذرد؟
در ابتدای شکل‌گیری مجلس یازدهم بر اساس شعارهای نمایندگان تازه‌وارد به نظر می‌رسید که این مجلس ضروریات کشور نظیر اقتصاد، اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی، مسئله ازدواج و... را در صدر جدول برنامه‌های خود در پیش داشته باشد اما امروز با گذشت چند ماه از تشکیل مجلس یازدهم و شکل‌گیری کمیسیون‌‌های تخصصی، شاهد شکل‌گیری فراکسیون‌هایی هستیم که محتوایشان از جنس ضروریات کشور و دغدغه‌های مردمی نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ روز یکشنبه انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون طب سنتی برگزار و ترکیب اعضای هیئت رئیسه این فراکسیون مشخص شد. علیرضا زاکانی نماینده مردم قم به عنوان رئیس فراکسیون، زهره الهیان نماینده مردم تهران به عنوان نایب رئیس اول، زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان دبیر و فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین به عنوان سخنگوی این فراکسیون انتخاب شدند.

ماه گذشته «علیرضا سلیمی»، عضو هیات رئیسه مجلس گفته بود که "تاکنون حدود ۱۰۰ درخواست تشکیل فراکسیون به هیات رئیسه رسیده که تعداد آنها همچنان رو به افزایش است."

براساس مصوبه سال ۹۰ مجلس، حداقل هشت تن از نمایندگان می‌توانند جهت توجه و پیگیری امور مهم سیاسی، تخصصی و صنفی فراکسیون تشکیل دهند و هر نماینده می‌تواند، حداکثر عضو سه فراکسیون باشد، آیین‌نامه تعداد فراکسیون‌ها، نحوه تشکیل، فعالیت و تامین امکانات مورد نیاز توسط هیات رییسه مجلس تهیه می‌شود‎.

با اینحال علیرضا سلیمی بر لزوم در نظر گرفتن سازوکاری مناسب برای تشکیل فراکسیون‌ها تاکید کرده و تشکیل فراکسیون‌هایی نظیر سیر و عدس را موجب «پایین آمدنن» شان مجلس دانسته بود.

در ابتدای شکل‌گیری مجلس یازدهم بر اساس شعارهای نمایندگان تازه‌وارد به نظر می‌رسید که این مجلس ضروریات کشور نظیر اقتصاد، اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی، مسئله ازدواج و... را در صدر جدول برنامه‌های خود در پیش، داشته باشد اما امروز با گذشت چند ماه از تشکیل مجلس یازدهم و شکل‌گیری کمیسیون‌‌های تخصصی، شاهد شکل‌گیری فراکسیون‌هایی هستیم که محتوایشان از جنس ضروریات کشور و دغدغه‌های مردمی نیست. از سویی دیگر تجربه تعدد فراکسیون‌ها در مجلس دهم نشان داد که خروجی این فراکسیون‌ها نمی‌تواند، محل اعتنا باشد و تنها نمایندگان را از وظایف اصلی خود باز می‌دارد.

مجلس دهم بالغ بر ۶۰ فراکسیون سیاسی و غیرسیاسی داشت که از جمله آنها می‌توان به فراکسیون‌های محیط زیست، گردشگری و صنایع‌دستی، ورزش و جوانان، تولید و اشتغال، ایثارگران، غذا و دارو، زیتون و دانه‌های روغنی، احزاب و تشکل‌های مدنی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقتصاد دیجیتال، فضای مجازی، پاسخگو، حمایت از کودک و نوجوان، حقوق شهروندی، احیا و حفاظت از دریاچه‌ها و تالاب‌ها، حقوق بشر، زنان، دیپلماسی و منافع ملی، روحانیت، فرش و صنایع دستی، روابط عمومی و رسانه، اهل سنت، دفاع مقدس و فرزندان شاهد، کارگری، صنایع غذایی، خانواده، کار و کارآفرینی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و حج و زیارت اشاره کرد. نام برخی از این فراکسیون‌ها حتی در اخبار نیز شنیده نشد.

موضوع دیگر که منتقدان شکل‌گیری فراکسیون طب سنتی آن را یادآور شده‌اند مبحث تخصص است. تحصیلات علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم که به عنوان رئیس فراکسیون طب سنتی برگزیده شده، در حوزه‌ی پزشکی هسته‌ای است و به گفته‌ی منتقدان مشخص نیست که پزشکی هسته‌ای با طب سنتی در کدام کجا به نقطه‌ی اشتراک می‌رسند.

«مهدی آیتی»، نماینده مجلس ششم در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه که تجربه‌ تشکیل فراکسیون‌ها در مجالس همواره مثبت و منفی بوده است، گفت: «اینکه فراکسیون‌هایی به صورت هیجانی، سیاسی و خارج از عرف و مصالح عمومی تشکیل شوند، قطعا شکست خواهند خورد. این فراکسیون‌ها در وهله اول نباید تشکیل شوند چرا که وقتی تشکیل می‌شوند اعتبار و حیثیت مجلس را پایین می‌آورند و قضاوت عمومی مردم این می‌شود که نمایندگان مردم به جای پرداختن به مسائل اساسی و اصولی کشور به مسائل فرعی ورود می‌کنند.»

آیتی خاطرنشان کرد: «در وهله‌ی دوم تجربه‌ی فراکسیون‌های ناموفق در مجالس دیگر نشان داده که فراکسیون اگر هیجانی تشکیل شود پا نخواهد گرفت، جایگاه و پایگاهی در داخل مجلس نخواهد داشت و از بیرون هم حمایت نمی‌شود در نتیجه مثل یک شمع به مرور خاموش می‌شود و مفید هم نیست.»

این نماینده مجلس ششم با بیان اینکه فراکسیون‌ها حتما باید به دور از احساسات، عاقلانه و با کار کارشناسی و مطالعه تشکیل شود، اظهار کرد: «همچنین این فراکسیون‌ها باید حمایت‌های خارج از مجلس و حمایت مردم را داشته باشند. امروز با تشکیل فراکسیون‌هایی مواجه هستیم که احساسی و هیحانی و بدون مطالعه هستند و تشکیل آنها ضرورت ندارد و فقط وقت مجلس را می‌گیرد.»

«عادل نجف‌زاده»، منتخب مردم خوی، نیز در گفتگو با خبرنگار برنا با انتقاد از تعدد تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس یازدهم عنوان کرد: «تعدد تشکیل فراکسیون‌ها و عدم نظارت جدی بر این فرایند در مجلس یازدهم تبدیل به یک آفت جدی شده و خواهد شد. ما با تعدد تشکیل فراکسیون‌هایی با ماموریت نزدیک به هم مواجه هستیم. بیشتر از اینکه فراکسیون‌ها تخصصی و ماموریت‌محور باشند، بر محور لابی می‌چرخند و خارج از بُعد تخصصی‌نگری هستند.»

نجف‌زاده افزود: «کسانی‌که علاوه بر ماموریت در کمیسیون‌های تخصصی به عنوان نماینده علاقه‌مند پیگیری امورات تخصصی مملکت در حوزه‌های مختلف هستند، می‌توانند تشکیل فراکسیون دهند اما وقتی که فراکسیون‌سازی تبدیل به یک ابزار غیرتخصصی شود، عملا از انتظاری که باید از تشکیل فراکسیون‌ها داشته باشیم دور می‌مانیم. »

او درباره امکان جلوگیری از تشکیل فراکسیون‌های غیرضروری اظهار داشت: «در وضعیت فعلی تنها راه گذار از وضع بد تشکیل فراکسیون‌های موازی، دستور هیات رئیسه‌ی مجلس و اصلاح آیین‌نامه‌ی داخلی و قاعده‌مند کردن فراکسیون‌ها بر اساس تخصص شخصی افراد است.»

نماینده مردم خوی در مجلس با بیان اینکه مخالف تعدد تشکیل فراکسیون‌ها هستم، تاکید کرد: «ترسم از این است که در مجلس یازدهم بواسطه این فراکسیون‌ها به جای اینکه مجلس به سمت نگرش جزئی‌تر به روند توسعه در کشور برود، تبدیل به ابزار دستیابی عده‌ای به یکسری تمایلات شخصی باشد.»

علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس گفته بود که با توجه به مواردی نظیر درخواست تشکیل فراکسیون سیر و عدس و موازی بودن برخی از فراکسیون‌ها با یکدیگر، "هیأت رئیسه تصمیم گرفته تا فعلا جلوی تشکیل فراکسیون‌ها گرفته شود تا سازوکار مناسبی برای تشکیل آنها در نظر گرفته شود."

با این حال هیات رئیسه با تشکیل فراکسیون طب سنتی مخالفتی نکرده و اعضای هیات رئیسه‌ی این فراکسیون نیز مشخص شده‌اند. 5

نظر شما