سخنگوی قوه قضاییه:

هیچ رسانه‌ای از سوی قوه قضاییه توبیخ و تعطیل نشده است/ چند متهم امتیتی در میان عفو شدگان/ درباره رشوه ۶۵ میلیاردی یک نماینده بازداشت شد/ حکم ۲ جاسوس صادر شد

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ - ۱۰:۳۹:۴۷
کد خبر: ۱۰۴۲۳۳۶
هیچ رسانه‌ای از سوی قوه قضاییه توبیخ و تعطیل نشده است/ چند متهم امتیتی در میان عفو شدگان/ درباره رشوه ۶۵ میلیاردی یک نماینده بازداشت شد/ حکم ۲ جاسوس صادر شد
سخنگوی قوه قضاییه گفت: برگزاری جلسات توجیهی و تعاملی از ناحیه همکاران ما با مدیران مسئول، صدور بخشنامه رییس قوه قضاییه درباره دادگاه سیاسی و ترویج آن، در یک سال اخیر هیچ رسانه‌ای از سوی قوه قضاییه توبیخ و تعطیل نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری امروز( ۲۱ مردادماه) با تبریک روز خبرنگار گفت: این روز را به همه اصحاب رسانه تبریک می‌گویم، یاد و خاطره خبرنگار شهید را گرامی می‌داریم. مجددا از خدمات و زحمات جامعه رسانه‌ای کشور به ویژه خبرنگاران حوزه حقوقی و قضایی تشکر می‌کنم و از همکاری شایسته‌ای که با قوه قضاییه داشتند، قدردانی می‌کنم.

اسماعیلی افزود: امروز کشور با دوگانه‌ی تحریم و تحریف مواجه است. ما شاهد جنگ تمام عیار امپراتوری رسانه ای کشور با استفاده از ابزار تحریف مواجهیم. اهمیت خبرنگاری در مواجهه با جنگ رسانه‌ای بیش از پیش بر ما روشن می‌شود. آنجا که خبرنگاران با رعایت صداقت و حقیقت، خنثی کننده توطئه رسانه ای هستند.

او درباره رویکرد قوه قضاییه در حوزه رسانه و مطبوعات اظهار کرد: به این نکته توجه داریم که دشمن تلاش می‌کند تا عامل نفوذی داشته باشد لذا رسیدگی قضایی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اسماعیلی درباره نحوه رسیدگی به جرایم حوزه رسانه گفت: در دوره تحول سعی شده رویکرد اصلاحی و اقناعی سرلوحه قرار بگیرد و رسیدگی قضایی به جرایم رسانه‌ای با این رویکرد صورت بگیرد. خبرنگاران محترم خودشان باید قوانین را رعایت کنند و بعد با نظارت‌های صنفی اگر تخلفی صورت گرفت، در هیات‌های صنفی رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: دستگاه‌های متولی وظایف خود را انجام دهند که نیاز به ورود قوه قضاییه نباشد. برگزاری جلسات توجیهی و تعاملی از ناحیه همکاران ما با مدیران مسئول، صدور بخشنامه رییس قوه قضاییه درباره دادگاه سیاسی و ترویج آن، در یک سال اخیر هیچ رسانه‌ای از سوی قوه قضاییه توبیخ و تعطیل نشده است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها خطوط قرمز را رعایت کنند، اظهار کرد: اگر در حوزه امنیت و رعایت خطوط قرمز تخلفی صورت بگیرد، ورود قوه قضاییه ناگزیر است.

او گفت: همه تلاش قوه قصاییه در یک سال اخیر این بوده است که به هیچ عنوان کارگاه، کارخانه و واحد تولیدی تعطیل نشود و هیج کارگری بیکار نماند. در سال گذشته هیج واحد تولیدی با حکم دستکاه قضایی تعطیل نشده است. تعطیلی کارخانه را به هیج عنوان از ناحیه‌ هیچکس نمی‌پذیریم خواه کارگر، کارفرما، بانک یا طلبکاران باشند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه کرونا هنوز مسئله ایران و جهان است، بیان کرد: ما دادگاه‌های الکترونیک و به صورت آنلاین برگزار کردیم این کار برای حفظ سلامت اصحاب پرونده و همکارانمان بوده است. در استان خراسان جنوبی در سه ماهه اول سال ۵۸۹۸ مورد دادگاه انلاین برگزار شده است و ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان وضعیت این دادگاه‌ها را خوب قلمداد کرده‌اند. کرونا ضمن اینکه، تهدید است یک فرصت هم هست و ما از این فرصت برای ترویج دادگاه‌های الکترونیکی استفاده کرده‌ایم.

اسماعیلی درباره بدهکاران بانکی بیان کرد: وضعیت اقتصادی ما ایجاب می‌کند که یقه بدهکاران بزرگ بانکی و بدهکاران عمده مالیاتی را بگیریم. در یک سال گذشته در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شده است و حدود ۶ هزار میلیارد تومان هم در دیگر شهرها وصول شده است. درباره وصول مطالبات بانکی هفته اخیر در گروه فرزانه راد ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی آنها به یک بانک و ۲۳۰ میلیارد تومان بدهی آنها به بانک رفاه وصول شده است.

او درخصوص آخرین اقدامات قوه قضاییه درباره پرونده جنگل های هیرکانی بیان کرد: با مطرح شدن این موضوع رییس کل دادگستری مازندران از نزدیک از محل بازدید کردند و گزارشی دادند که حکم آن باید تغییر کند و رسیدگی مجدد خواهد شد. منشا صدور این حکم اظهارنظرهای کارشناسی بود.

اسماعیلی درباره پرونده مربی سابق تیم ملی بیان کرد: قوه ورود پیدا کرده و اشکالات متعددی را به این قرارداد گرفته‌اند. هم درباره مبلغ و هم پرداخت مبلغ قرار داد. در حال رسیدگی به این پرونده هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره متواریان پرونده پتروشیمی گفت: ۳ نفر از این افراد قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بوده اند. نیک نفس در مراحل مقدماتی پرونده ممنوع الخروج نبوده و از کشور خارج شده، آقای ریاحی ممنوع الخروج بوده اما با مدارک جعلی از کشور خارج شده است. ما از طریق پلیس اینترپل اقدامات لازم برای تعقیب آنها را انجام داده‌ایم. عدم حضور آنها مانع رسیدگی به پرونده نیست.

او در خصوص آخرین وضعیت پرونده طبری توضیح داد: امروز آخرین جلسه دادگاه او بود. آخرین دفاع او هفته گذشته اخذ شد. امروز دادگاه ختم رسیدگی را اعلام خواهد کرد. در اولین فرصت احتمالا یک یا دو هفته آینده رای صادر خواهد شد.

اسماعیلی درباره اخذ رشوه ۶۵ میلیاردی از سوی یک رئیس کمیسیون طبق گفته میرسلیم بیان کرد: این ادعا از حیث ادعا مطرح شده و گزارشی به قوه قصاییه ارسال شد. در این ارتباط یک نماینده سابق مجلس بازداشت شده و ما در حال بررسی پرونده هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره خبرنگاران زندانی و بازداشت چند خبرنگار در روز خبرنگار گفت: ما در روز خبرنگار هیچ خبرنگاری را بازداشت نکردیم. جامعه رسانه‌ای ما مانند جامعه کارگری، باید مواظبت کنند تا افرادی به ناحق بر سر سفره خبرنگاری ننشینند.

او درباره عفو محکومان محیط زیستی بیان کرد: جمعی از محکومان با نظر مقام معظم رهبری عفو شدند. در لیست پیشنهادی همیشه افرادی که استحقاق عفو دارند بوده است چند متهم امنیتی نیز در لیست پیشنهادی اخیر حضور داشتند.

او همچنین گفت: روزهای گذشته تعدادی جاسوس توسط سربازان گمنام امام زمان در وزارت امور خارجه و صنایع تامین کننده قطعات و حوزه انرژی و وزارت دفاع و انرژی هسته ای دستگیر شدند. یکی از کسانی که دستگیر شد شارمهد از گروه تندر بود کسی که عزاداران امام حسین را در حسینیه شیراز به شهادت رسانده بود دستگیر شد و عجیب این است که کشورهای مدعی حقوق بشر مامن تروریست ها شده اند و حتی امکانات و رسانه به این تروریست ها می‌دهند و موجبات انحرافات عمومی را به وجود می آورند.

او ادامه داد: دو نفر به نام‌های شهرام شیرخوانی جاسوسی انگلیس بود و اطلاعات پروژه های حساس را می داد و به دنبال آن و آلوده سازی برخی از مدیران بود که به ۱۰ سال حبس محکوم شد و همچنین مسعود صاحب که دبیرکل انجمن دولتی اتریش در ایران بود و وابسته به سرویس آلمان و اسرائیل بود اطلاعات حوزه پزشکی را به دیگران می دهد هم به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره پرونده تسهیل ازدواج اظهار کرد: از هرکسی که شرایط ازدواج را تسهیل کند قدردانی میکنیم تا یکایک جوانان به زندگی خود سروسامان دهند تاکنون شکایتی از مجلس به ما واصل نشده است و دریافتی از این بابت نداشته ایم.

او در پاسخ به سوالی درباره استعفای یکی از روسای فدراسیون‌های مهم ورزشی و موضوعاتی پیرامون بدهکاری او و فرزندش گفت: اگر همان فردی باشد که در ذهن من است موضوع ابر بدهکار بودن برای وی نداریم و پرونده ای برای پسر یکی از روسای فدراسیون ها تشکیل شده است اما نه به خاطر ابر بدهکاری و باید بگویم استعفا و عدم استعفا تاثیری در رسیدگی ما ندارد.

اسماعیلی درباره تشکیل پرونده برای یکی از مدیران تعزیرات البرز گفت: پرونده ثبت شده و تحقیقات تکمیلی انجام شده است و منتظر ارائه مستندات هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دادگاه رسیدگی به پرونده کروز گفت: این پرونده هنوز در دادسرا است و منتظر تکمیل تحقیقات هستیم و از بیان اطلاعات بیشتر معذورم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع آرای کمیسیون ماده ١٠٠ گفت: صراحتا اعلام کردیم که با تبصره های ماده ١٠٠ که به گونه ای اجازه بروز تخلف و خرید تخلف را می دهد از ابتدا مخالفیم و در حال پیگیری این موضوع هستیم که این ماده و تبصره های آن اصلاح شود.

او ادامه داد: نباید به افراد اجازه ارتکاب تخلف بدهیم، بعد آنها را جریمه کنیم و از آنها پول بگیریم این چنین نباید باشد و پیگیری هایی هم در این زمینه در حال انجام داریم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده هفت تپه و پرداخت حقوق کارگران گفت: چند نکته درباره پرونده هفت تپه مطرح است؛ نکته اول تداوم فعالیت این شرکت است زیرا معتقدیم که فعالیت شرکت تحت هیچ شرایطی نباید متوقف شود. موضوع دوم رسیدگی به اتهامات مدیران این شرکت است که قوه قضاییه با جدیت پرونده اتهامی این افراد را رسیدگی می کند. اخیرا برای تکمیل بخشی از پرونده به کارشناسی رفته است  و برابر ضوابط و مقررات قانونی در جریان رسیدگی قرار دارد.

اسماعیلی اظهار کرد: بخشی دیگر درباره اعتراض به خصوصی‌سازی هفت تپه است که این موضوع هم در دولت در حال پیگیری است و ما هم تقاضا کردیم سریع تر پیگیری و تعیین تکلیف کنند ضمن آنکه با دستور ریاست قوه قضاییه دو هفته قبل در جلسه ای که با حضور مقامات ذیربط استانی و تهران در محضر رییس قوه قضاییه تشکیل شد ایشان به دادستان کل کشور مأموریت ویژه دادند تا این موضوع به صورت تخصصی بررسی و تحقیق کنند و دادستان کل کل کشور جلسات متعددی را برگزار کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز