رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد، بگوید ایرادش چیست/ با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت، مشکلی از کشور حل نمی‌شود/ سلاح و قدرت ما به نفع منطقه است/ اگر قطعنامه‌ای علیه بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ تصویب شود، عواقب آن برعهده بانیان است

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۱۰:۳۲:۴۷
کد خبر: ۱۰۴۲۸۷۰
کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد، بگوید ایرادش چیست/ با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت، مشکلی از کشور حل نمی‌شود/ سلاح و قدرت ما به نفع منطقه است/ اگر قطعنامه‌ای علیه بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ تصویب شود، عواقب آن برعهده بانیان است
رئیس جمهور طرح بحث این دولت و آن دولت از سوی برخی افراد در روزهای اخیر را از حرف های زشت، بی منطق و کودکانه دانست و تاکید کرد: این دولت و آن دولت معنا ندارد، ما یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده ایم، این حرف ها چیست؟ برخی به مردم می گویند دولت طرحی دارد که ممکن است زحمتی برای دولت آینده درست کند. کسی که به طرح دولت ایراد می گیرد بگوید ایرادش چیست؟ با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت، مشکلی از کشور حل نمی شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: دولت در حال تلاش برای کنترل نقدینگی، مقابله شدید با تحریم نفتی، ایجاد تعادل بودجه ای بین درآمدها و هزینه ها و ایجاد سرمایه مطمئن برای مردم است و  این مجموع مفاد طرحی است که دولت به دنبال آن است و به تصویب رسانده و در جلسه سران قوا نیز کلیات آن تصویب شده است.

 

رئیس جمهور افزود: اگر این طرحها اجرایی شوند حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود. ما می خواهیم بگوییم سکه و دلار جای سرمایه گذاری نیست اما بورس و خرید نفت، جای سرمایه گذاری مطمئن است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سخت ترین شرایط تاریخ کشور و تحت فشار اقتصادی تروریستی دشمنان، در حال اداره کشور هستیم، اظهارداشت: مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح، خطا است. در زمین دشمن بازی نکنید چرا که دشمن می خواهد القا کند  از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیده و ما در عمل می خواهیم اثبات کنیم دشمن شکست خورده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال ایجاد بحران های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در کشور بودند اما ناکام ماندند، خطاب به آنانی که صحبت از "این دولت و آن دولت" می کنند، گفت: ما یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده ایم.

دکتر روحانی با تشریح اقدامات گسترده دولت در حوزه های زیربنایی و عمرانی کشور اظهارداشت: همین فردا 23 هزار هکتار زمین کشاورزی که با شیوه های نوین آبیاری تجهیز شده است، به بهره برداری می رسد و تمام اقدامات این دولت به معنای آن است که دولت جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای اقتصادی آمریکا شکست نخواهد خورد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت مصمم است کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کند، اظهار داشت: دولت در بخش اقتصادی همه توان خود را به کار گرفته تا نقدینگی را کنترل کرده و با مقابله با تحریم نفتی ، نفت را در چارچوبی که نهایی خواهد شد به فروش رسانده و تعادلی بین منابع و مخارج ایجاد نماید.

دکتر روحانی با بیان اینکه دشمنان در تبلیغات خود می‌خواهند ما را از یک موضوع مهم غافل کنند و متاسفانه در داخل هم بعضاً به آن بی‌توجهی می‌شود،گفت: ما کشور را در شرایط سخت‌ترین تحریم‌ های اقتصادی تاریخ اداره می‌کنیم و شرایط ما عادی و معمولی نیست. تصور دشمنان این بود که ما برای چند ماه قدرت تاب‌آوری در برابر تحریم ها را نخواهیم داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز حدود دو سال و نیم است که در برابر این فشار اقتصادی تروریستی، پابرجا ایستاده‌ایم و مسیر خود را ادامه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: امروز در میدان جنگ هستیم و البته حضور در این میدان مشکلاتی هم دارد و در این میدان زخمی شدن و شهادت هم وجود دارد.

دکتر روحانی گفت: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه تصور می‌کردند با تحریم سال 97 می‌توانند ما را از لحاظ اقتصادی دچار بحران کنند و این بحران اقتصادی به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود و بحران اجتماعی هم به بحران امنیتی تبدیل خواهد شد اما آنان در هر سه مرحله ناموفق بودند البته در شرایط تحریم زندگی مردم با سختی و فشار توام خواهد بود که مردم این واقعیت را درک کرده و به خوبی در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح، اقدام خطا و اشتباهی است اظهار داشت: رشد اقتصادی با نفت در طی سالهای 93 تا 96 به طور متوسط 5درصد بوده است و در یکی از سالها هم رشد اقتصادی 14 درصد را تجربه کردیم. بی تردید وقتی از رشد اقتصادی با نفت حرف می‌زنیم و نفت تحریم می‌شود، رشد اقتصادی به رشد منفی تبدیل می شود و اگر کسی اینها را با هم مخلوط کرده و این سالها را کنار هم قرار دهد و سپس چنین برداشت کند که این دولت رشد مثبت اقتصادی نداشته، برداشت درستی نیست.

دکتر روحانی با بیان اینکه این دولت کشور را در شرایط رشد منفی 7.4 درصدی تحویل گرفته است،گفت: تا سال 97 که این تحریم شدید نبوده با رشد متوسط 5 درصد کشور را اداره کردیم و اگر نفت را که تحریم به طور عمده روی آن بوده را کنار بگذاریم، وقتی رشد اقتصادی بدون نفت را حساب می‌کنیم برغم فشارها در همین سال 98 نیز، رشد اقتصادی مثبت 1.1 بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید کاملا توجه داشته باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم، اظهار داشت:  دشمن می‌خواهد به مردم القا کند که از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیده است و ما هم در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم که دشمن دچار شکست شده است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه دولت در بخش اقتصادی برای مقابله با تحریم ها همه توان خود را به کار گرفته است، گفت: دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای خود بین منابع و مخارج تعادل ایجاد کند و برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، سرمایه مطمئن به وجود بیاورد و جان تازه‌ای هم به بورس بدهد.

رئیس جمهور افزود: این مجموعه طرحی است که ستاد اقتصادی دولت در طول هفته‌های گذشته بررسی کرده و به تصویب رسانده است. این موضوع را در جلسه سران قوا نیز مورد بحث قرار داده و کلیات آن را به تصویب رسانده ایم و بعد از طی مراحل نهایی این مصوبه، دولت هم آیین‌نامه‌های اجرایی آن را خواهد نوشت که حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: درمورد کاری که دولت هفته‌ها و ماهها برای آن زحمت کشیده، یک سری افراد که معلوم نیست مبانی آنها برای اینکه مردم را دلسرد کنند، چیست؟ به مردم می‌گویند طرح دولت ممکن است زحمتی برای پرداخت به دولت آینده ایجاد کند و دولت می‌خواهد خود را از فشار خلاص کرده و این فشار را به دولت آینده منتقل کند که این یک حرف کاملا دروغ و بی‌اساس است.

رئیس جمهور افزود: اگر امروز کسی برای اقدامات دولت در افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی و تکمیل فازهای پارس جنوبی بگوید که این دولت به نفع دولت بعدی کار می‌کند اینگونه حرفها اساسا حرفهای کودکانه است. این دولت و آن دولت معنا ندارد و همه خادم مردم هستیم، ما باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم و در این مسیر با کسی شوخی نداریم.

دکتر روحانی گفت: کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد لطفا بگوید چه طرحی دارد با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت که مشکلی حل نمی‌شود. ما به مردم قول دادیم که در شرایط تحریم تسلیم نمی شویم و قول دادیم که آمریکا در طرح شکست ملت در بخش اقتصادی ناموفق خواهد بود. ما در این مسیر حرکت می‌کنیم و با برنامه‌ریز‌ی‌هایی که انجام دادیم حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان، همچنین یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی را به موقع پرداخت کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما همه یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده و مقاومت می‌کنیم، اینکه برای افتتاح‌هایی که به صورت هفتگی انجام می‌شود بگویند، این افتتاح به نفع دولت بعدی می‌شود؟ این حرف کودکانه‌‌ای است، حتما به نفع دولت بعدی می‌شود و باید به نفع باشد مگر دولت بعدی دولت خارجی است؟ دولت بعدی هم از آنِ همین ملت است و فرقی نمی کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در پنجشنبه همین هفته طرحی با ظرفیت 23هزار هکتار زمین کشاورزی با آبیاری مدرن به افتتاح می‌رسد که برای آن حدود 37 کیلومتر تونل و 500 کیلومتر کانال لوله‌کشی ایجاد شده است، همچنین در زمینه آب در مناطق مرزی 8 میلیارد دلار با اذن مقام معظم رهبری از صندوق سرمایه‌گذاری شده است و طرح‌هایی که افتتاح می‌کنیم چه بسا از دهها سال گذشته اقدامات آن آغاز شده است.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه مسکن، گفت: علیرغم انتقاداتی که از دولت در زمینه مسکن انجام می‌شود تا پایان این دولت 2 میلیون واحد مسکونی تحویل داده می‌شود، یک میلیون و 300 هزار مسکن ناقص را تکمیل و تحویل داده‌ایم، 500 هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی تا پایان دولت تحویل داده خواهد شد و تاکنون 170هزار واحد مسکونی هم که در سیل و زلزله خسارت دیده بودند تکمیل و تحویل داده شده است. لذا سخن گفتن از این دولت و آن دولت از حرفهای بسیار زشت، بی‌منطق و کودکانه است.

رئیس جمهور گفت: دولت کشور را در چارچوب قانون و در قالب بودجه‌ای که مجلس تصویب کرده اداره می‌کند ضمن اینکه در سال پایانی تلاش مضاعفی را آغاز کرده ایم که طرح‌های عمرانی تحرک فوق‌العاده‌ای بیابند لذا در طول سال جاری تا امروز 40 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص یافته است که در شرایط کنونی کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

دکتر روحانی گفت: دولت برای اینکه در این شرایط بتواند به مردم کمک کند طرحی که در ستاد ملی کرونا به عنوان ودیعه مسکن تصویب شد را به اجرا درآورد که حدود 70 هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: تمام اقداماتی که دولت انجام می‌دهد به معنای آن  است که جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشار آمریکا در بخش اقتصادی شکست نخواهد خورد.

دکتر روحانی با اشاره به طرح اقتصادی دولت برای فروش نفت به مردم، گفت: مردم می‌توانند در بازار بورس خریدهایی بکنند که برای دارایی‌شان اطمینان داشته باشند، هدف از اینکه سهام ای.تی.اف در اوایل شهریور ماه با تخفیف فروخته می‌شود، این است که مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه گذاری نیست بلکه بورس و خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است و می‌خواهیم از طریق مطمئن به مردم کمک کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمریکا در طول دو سال و نیم گذشته در بخش سیاسی نیز همواره در طرح‌های خود علیه ملت ایران، ناموفق بوده است، گفت: آمریکا تا در این مدت هر طرحی که ارائه کرده با شکست مواجه شده است، اینکه در شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه می‌دهد و ریاست آن را رئیس جمهور آمریکا بر عهده دارد و هر 14 عضو با آن مخالفت می‌کنند از جمله شکست‌های تاریخی است که آمریکا در تاریخ خود چنین شکستی را ندیده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: آمریکا روز گذشته قطعنامه‌ای را برای ضربه زدن به برجام و قطعنامه 2231 مطرح کرده است چرا که بر اساس برجام و این قطعنامه از اواخر مهرماه تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ایران می‌تواند سلاح خرید و فروش کند، لذا آمریکا قطعنامه‌ای را علیه این بخش از قطعنامه 2231 طرح کرده تا آن را نقض کند البته امید فراوان داریم که آمریکا در این طرح نیز دچار شکست خواهد شد و یک بار دیگر شکست و انزوای خود را خواهد دید.

رئیس جمهور تصریح کرد: موضع ما در قبال این قطعنامه روشن است اگر قطعنامه‌ای علیه بخشی از قطعنامه 2231 تصویب شود به معنای نقض فاحش برجام بوده و عواقب آن بر عهده بانیان آن است.

دکتر روحانی با بیان اینکه به اعتقاد من آمریکا در تمام کارهایش ناموفق خواهد بود، گفت: اینکه اخیرا رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده اگر باردیگر انتخاب شود بلافاصله با ایران مصالحه خواهد کرد، اگر راست می‌گوید و به دنبال حل و فصل مسائل است چرا در چند سال گذشته این همه طرح علیه ملت ایران و منطقه انجام داده است و چرا همین امروز علیه ملت ایران اقدام کرده و قطعنامه‌ای را علیه بخشی از برجام ارائه می‌کند؟ معلوم است که راست نمی‌گوید و بر عهد خود پایبند نیستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکا نتوانسته افکار عمومی جهان را با خود همسو کند و در مقابل امروز همه جهانیان احساس می‌کنند که ایران کشوری قانونمند، اخلاقی، سیاسی و پایبند به تعهداتش است.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آمریکا با تحریکات و عواملی که دارد به دنبال اعمال فشار داخلی بر ملت ایران و ایجاد شکاف در جامعه است، گفت: آمریکایی‌ها تا امروز در این طرح خود نیز ناموفق بوده و تا پایان نیز ناموفق خواهند بود .

رئیس جمهور تاکید کرد: آمریکایی ها اگر می‌خواهند بین ملت ایران شکاف و فاصله ایجاد کنند و بین قوای سه‌گانه و حاکمیت و در داخل جامعه ایران اختلاف و فاصله بیندازند بی‌تردید ناموفق خواهند بود چراکه امروز وحدت و همدلی میان ملت ایران و میان مردم و قوای سه گانه حاکم است و همه تحت رهبری رهبر فرهیخته حرکت می‌کنیم.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به جلسه روز گذشته خود با محققان، اساتید و مدیران شرکت‌های دولتی، عمومی و دانش‌بنیان که در زمینه درمان و تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید دارو و واکسن کرونا گام‌های بسیار موفقی برداشته‌اند و در این زمینه همپای دنیا حرکت می‌کنیم و چنین اقداماتی نشان‌دهنده آن است که منزوی نیستیم و تحت فشار عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود کشورهای همسایه را به هوشیاری در مقابل اینکه مبادا آمریکا بخواهد از آنها سوءاستفاده کند، فراخواند و گفت: این را برادرانه و دوستانه به چند کشور همسایه جنوبی می‌گویم که به خوبی بدانند قدرت دفاعی و تسلیحاتی ایران به نفع کل منطقه است، از سلاح برای دفاع از خودمان استفاده می‌کنیم و قدرت ما علیه شما نیست باید مراقب آنهایی باشید که منابع شما را غارت می‌کنند و در مقابل به شما سلاح می‌فروشند تا همسایه خود را بمباران کنید.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: زمانی که صدام به کویت حمله کرد، اولین کشوری بودیم که حتی قبل از شورای همکاری خلیج فارس، این اقدام را محکوم کردیم و در مقام عمل نیز به مردم کویت کمک کردیم و نشان دادیم که دنبال ثبات در منطقه هستیم چه بسا اگر به صدام چراغ سبز نشان می‌دادیم فردای حمله به کویت، کل عربستان، قطر و امارات را هم اشغال می‌کرد.

رئیس جمهور خطاب به برخی از کشورهای همسایه گفت: بی‌تردید اگر برای ثبات منطقه نایستاده بودیم امروز شما نبودید. پس همواره حامی و برادر شما بودیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: بدانید که آمریکا علیه ایران ناموفق خواهد بود و ایران در کاری که بر اساس قانون و مقررات و مصالح ملی پیگیری می‌کند پیروز خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جلسه روز چهارشنبه دولت به حادثه خسارت‌بار هفته گذشته در لبنان اشاره کرد و گفت: معتقدیم امروز زمان آن نیست که کسی بخواهد از حادثه لبنان سوءاستفاده کند امروز روز کمک به مردم لبنان است و جمهوری اسلامی ایران از ساعات اولیه پس از این حادثه کمک‌های خود را اعم از دارو و تجهیزات و مواد مورد نیاز مردم به این کشور ارسال کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه از سایر کشورها نیز می‌خواهیم به مردم لبنان کمک کنند، گفت: امروز لبنان به وحدت و یاری احتیاج دارد و مطمئن هستیم که مردم بزرگ این کشور از این حادثه نیز موفق بیرون خواهند آمد و از این روزهای سخت عبور خواهند کرد.

  متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:  

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ایام ولادت امام هفتم حضرت موسی‌بن جعفر(ع) وهمچنین سی‌امین سالگرد بازگشت آزادگان عزیز که در چند روز آینده و در روز یکشنبه آینده خواهد بود را محضر ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

در این فرصت می‌خواهم به یک نکته مهمی اشاره کنم که دشمنان در تبلیغات می‌خواهند ما را از این نکته غافل کنند و در داخل هم متاسفانه گاهی اوقات بی توجهی می‌شود و آن اینکه ما کشور را در شرایط سخت‌ترین تحریم اقتصادی تاریخ اداره می‌کنیم.

 شرایط،  یک شرایط عادی و معمولی نیست؛ شرایط سختی است که دشمنان فکر می‌کردند ظرف چند ماه بیشتر قدرت تاب‌آوری نخواهیم داشت و امروز دو سال و نیم است دولت و ملت در برابر این فشار و تهدید و این فشار اقتصادی تروریستی علیه ملت ایران در کنار هم پابرجا ایستاده‌اند و مسیر و راه خودشان را ادامه‌ می‌دهند.

البته میدان جنگ مشکلاتی هم دارد؛ میدان جنگ زخمی شدن هم دارد؛ در میدان جنگ شهادت هم وجود دارد؛ میدان جنگ با ویژگیهای خودش است. خودِ قرآن مجید هم این واقعیت را برای ما اشاره می‌کند که در میدان جنگ فراز و  نشیب فراوانی وجود دارد؛«قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» باید توجه کنیم که در پیشگاه خدا هستیم و در همه این فراز و نشیب خداوند هست که می‌تواند دست ما را بگیرد و به موفقیت برساند.

آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع فکر کرده بودند با تحریم سال 97 از لحاظ اقتصادی کشور را دچار بحران می‌کنند و این بحران اقتصادی به بحران اجتماعی و بحران اجتماعی به بحران امنیتی تبدیل می‌شود. در هر سه مرحله ناموفق بودند؛ نه بحران اقتصادی درست شد، نه بحران اجتماعی درست شد، نه بحران امنیتی درست شد. البته در شرایط تحریم زندگی مردم با سختی و فشار توام خواهد بود؛ مردم این واقعیت را خوب حس و لمس می‌کنند و به خوبی هم مقاومت و ایستادگی می‌کنند.

مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح، خطا و اشتباه است؛ اگر آمار رشد اقتصادی دولت با نفت را در سال‌های 93، 94، 95 و 96  با هم مقایسه کنیم در یکی از سالها رشد 14 درصد هم داشتیم و به طور متوسط 5 درصد رشد اقتصادی با نفت داشتیم. وقتی از رشد اقتصادی با نفت حرف می‌زنیم و نفت تحریم می‌شود، رشد اقتصادی به رشد منفی تبدیل می شود و اینها را مخلوط کردن و این سالها را کنار هم قرار دادن و یک موسسه‌ای یا یک روزنامه‌‌ای یا یک آدمی اینها را کنار هم می‌چیند و می‌گوید این دولت رشد مثبت اقتصادی نداشته، (صحیح نیست)؛  این دولت کشور را در شرایط رشد منفی 7.4 تحویل گرفته و تا سال 97 که این تحریم شدید نبوده با رشد متوسط 5 درصد کشور را اداره کرده و در یکی از سالها هم رشد ما 14درصد بوده است.

اگر نفت را کنار بگذاریم که این تحریم عمدتا روی نفت است، وقتی رشد اقتصادی بدون نفت را حساب می‌کنیم، علیرغم فشارها همین سال 98 هم رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت 1.1 بود؛ بنابراین کاملا باید توجه داشته باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم؛ دشمن می‌خواهد به مردم القا کند و بگوید من از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیدم و ما در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم که دشمن دچار شکست شده است.

بنابراین در بخش اقتصادی دولت امروز همه توان خود را به کار گرفته تا نقدینگی را کنترل کند، توان خود را به کار گرفته که با تحریم نفتی شدیداً مقابله کند و بتواند فروش نفت را با چارچوبی که دارد نهایی می‌کند به فروش برساند؛ دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای خود بین منابع و مخارج خود ایجاد تعادل کند و دولت می‌خواهد برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، ایجاد سرمایه مطمئن بکند تا یک سرمایه مطمئنی در اختیار آنها باشد؛ یک حداقل را دولت تضمین کند و حداکثری هم هست که مردم می‌توانند بر مبنای آن حداکثر برنامه‌ریزی خود را تنظیم کنند و یک جان تازه‌ای هم به بورس بدهد.

این مجموعه طرحی است که دولت و ستاد اقتصادی دولت در ضمن هفته‌های گذشته بحث کرده و به تصویب رسانده و این موضوع را در جلسه سران قوا برده و در دو جلسه سران قوا بحث کرده و کلیات آن را به تصویب رسانده و بعد از مراحل نهایی این مصوبه، دولت هم آیین‌نامه‌های اجرایی خود را خواهد نوشت و حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

یک کاری که دولت و دو قوه دیگر هفته‌ها و ماهها زحمت کشیدند. مجلس و قوه قضاییه، یک سری افراد پیدا می‌شوند و نمی‌دانم مبانی آنها برای اینکه مردم را دلسرد کنند، چیست؟ به مردم می‌گویند دولت طرحی دارد که این طرح ممکن است یک زحمتی برای پرداخت برای دولت آینده درست کند و بنابراین دولت می‌خواهد خود را از فشار خلاص کند و این فشار را به دولت آینده منتقل کند؛ یک حرف کاملا دروغ و بی‌اساس.

امروز که این همه طرح پتروشیمی افتتاح می‌کنیم و فقط در طول همین امسال 17 پتروشیمی بزرگ را افتتاح می‌کنیم، اگر کسی بیاید و بگوید این دولت دائم به نفع دولت بعدی کار می‌کند، سالِ آخرش هست که دائم پتروشیمی‌ها را افتتاح می‌کند و ثمره اینکه درآمد دولت بعدی را اضافه می‌کند، مرتب در پارس جنوبی فازها را تکمیل می‌کند و اثرش برای دولت بعدی است و مرتب در روستاها گاز و آب و برق می‌کشد و این اثرش برای دولت بعدی است که اصلا این حرف کودکانه و بچگانه است و اصلا این دولت و آن دولت یعنی چه؟

ما همه خادم مردم هستیم و این دولت و دولت بعدی هم منتخب مردم است. ما باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم و با کسی شوخی نداریم و آن کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد، لطفا بگوید راه حل آن چیست؟ با فحاشی که کار درست نمی‌شود و با ردیف کردن جملات درشت مشکلی از کشور حل نمی‌شود.

ما به مردم عزیزمان قول دادیم که در شرایط تحریم تسلیم نمی شویم و به این قول‌مان عمل کردیم، به مردم‌مان قول دادیم که آمریکا در طرح شکست ملت در بخش اقتصادی ناموفق خواهد بود و داریم این کار را می‌کنیم، حقوق کارمند و کارگر را سرِ موقع پرداخت کردیم، حقوق بازنشسته را سرِ موقع پرداخت کردیم و اوراق، یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی را سر موقع پرداخت کردیم.

چطور پرداخت کردیم؟ معلوم است این دولت برنامه‌ریزی کرد، حساب کرد، نگذاشت یک روز تاخیر بشود و ما نگذاشتیم حقوق کارمند یک روز تاخیر شود.

اینکه کسی بیاید همینطور یک چیزی را بگوید و بعد برود یک جایی حرف بزند پشت یک تریبونی و یک مقاله‌ای بنویسد در یک جریده‌ای و روزنامه‌ای. ما همه یک ملت هستیم، در برابر یک دشمن ایستادیم و مقاومت می‌کنیم. این حرفها یعنی چه؟ هر هفته افتتاح می‌کنیم و کسی این حرف را می‌زند که این افتتاح به نفع دولت بعدی می‌شود؟ این چقدر کودکانه‌ است و حتما به نفع دولت بعدی می‌شود و باید بشود و مگر دولت بعدی دولت خارجی است؟ دولت بعدی هم از آنِ این ملت است، ملت انتخاب می‌کند چه فرقی می‌کند؟ این دولت، آن دولت، دولت بعدی.

ما همین هفته در روز پنجشنبه 23هزار هکتار زمین کشاورزی آماده شده با برنامه‌ریزی مدرن آبیاری را فردا افتتاح می‌کنیم. فقط یک قلم 23هزار هکتار و اگر 23هزار هکتار را از زمینهای کشاورزی آماده کردیم، یک چیزی حدود 37 کیلومتر تونل برای این طرح حفر شده است، یک چیزی حدود 500 کیلومتر کانال و لوله‌کشی ایجاد شده و یک سرمایه‌گذاری عظیم در این منطقه و در منطقه غرب کشور انجام گرفته است.

8 میلیارد دلار برای آب در مناطق مرزی ما هزینه شده و با اذن مقام معظم رهبری از صندوق که یک طرح عظیم و بزرگ است و از 93 کار می‌کنیم و این مصوبات مربوط به 93 است. این محصولی که الان می‌بینیم و افتتاح می‌کنیم از 93 تا به حال  بوده و اصلا طرح‌های قبلی آن هم اگر اولین قدم را بگوییم مربوط به خیلی قبل و از سال 82 می‌شود  که در واقع اولین اقدامات و طرح‌ها را در شورای امنیت ملی در سال 82 طراحی و تصویب کردیم و یک سری کارهای عظیمی است که انجام گرفته و امروز در این دولت به افتتاح می‌رسد.

 علیرغم اینکه بعضی‌ها می‌گویند چرا دولت در زمینه مسکن برنامه‌ریزی نکرده و علیرغم اینکه من هم دلم می‌خواست در مسکن وضع بهتری می‌داشتیم ولی این دولت تا پایان دولت 2 میلیون واحد مسکونی را تحویل می‌دهد. در هشت سال و با مقایسه دولت‌های قبلی، کار عظیم و بزرگی انجام دادیم و یک میلیون و 300 هزار مسکن ناقصی که چیزی نداشت را تکمیل کردیم و تحویل دادیم، 500هزار واحد مسکونی را در طرح اقدام ملی تا پایان دولت نهایی می‌کنیم و 170 هزار واحد مسکونی را در سیل و زلزله سالهای اخیر غیر از مواردی که مرمت شده است را تکمیل کردیم و تحویل دادیم.

بحثِ این دولت‌ آن دولت یکی از حرفهای بسیار زشت، بی منطق و کودکانه است، این دولت آن دولت نداریم همه یکی هستیم. ما کشور را اداره می‌کنیم در چارچوب قانون، اگر پولی خرج می‌کنیم در چارچوب بودجه‌‌ای است که مجلس تصویب کرده، سال آینده هم اگر پولی خرج می‌کنیم در قالب بودجه است و در قالب بودجه صرف می‌کنیم.

البته دولت تلاش بزرگی کرده برای اینکه بتواند طرح‌های عمرانی خود را در این سال پایانی، تحرک فوق‌العاده‌ای ببخشد و در طول مدت امسال تا اینجا که الان هنوز در ماه پنجم سال (مرداد) هستیم 40 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تخصیص داده شده که کار خیلی عظیم و بزرگی است. در این شرایط کرونا و در این شرایط سختی ببینید طرح‌های عمرانی چطور پیش می ‌رود.

برای اینکه به مردم در این شرایط کمک شود طرحی که در ستاد ملی کرونا به عنوان تسهیلات ودیعه مسکن تصویب کردیم با بررسی‌هایی که شده حدود 70 هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند و به آنها این تسهیلات برای ودیعه مسکن پرداخت می‌شود. کمک بزرگ است به آنهایی که امروز در بحث مستاجری دچار مشکلات هستند.

تمام اقداماتی که می‌کنیم به معنای آن است که دولت جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای آمریکا در بخش اقتصادی شکست نخواهد خورد. البته مشکلات برای مردم هست و تلاش هم می‌کنیم این مشکلات را روز به روز کمتر کنیم. همین طرح‌های اخیری که داریم نهایی می‌کنیم و انشاءالله اجرایی شود، این هم کمک به مردم است و مردم می‌توانند در بازار بورس بیایند خریدهایی کنند که برای آینده و دارایی‌شان اطمینان بیشتر پیدا کنند.

این طرح‌ها اگر اجرایی شود مردم می‌توانند همانطور که الان هم این سهام تازه‌ای که وارد بازار بورس می‌شود و تحول ایجاد می‌کند به نفع همه است .همین ای.تی.اف که در ماه شهریور و اوایل شهریور سهام آن با تخفیف فروخته می‌شود اینها همه برای این است که مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست، اما بورس جای سرمایه‌گذاری است خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است. می‌خواهیم مردم را از یک طریق مطمئن نه طریقی که امروز برای آن فایده داشته باشد و فردا ضرر کند کمک کنیم، می‌خواهیم راهی باشد که مردم در بخش اقتصادی به آن اطمینان داشته باشند.

اما در بخش سیاسی، در بخش سیاسی هم آمریکایی‌ها در طول مدت دو سال و نیم تلاش کردند که طرح‌های سیاسی خود را پیش ببرند که تا امروز ناموفق بودند و هر طرحی را آوردند شکست خوردند. از برجام خارج شدند به امید اینکه بلافاصله اروپا هم خارج شود، ناموفق بودند. هرچه هم التماس کردند هر چه هم گفتند آنها گوش نکردند. از برجام خارج شدند به امید اینکه ما بلافاصله از برجام خارج شویم و همه قطعنامه‌ها علیه ما بیاید اما ناموفق بودند و ما حساب شده عمل کردیم.

در لهستان کنفرانس درست کردند برای اینکه علیه ملت ایران کاری کنند، ناموفق بود و شکست خوردند، در شورای امنیت سازمان ملل در همان سال 97 تشکیل جلسه دادند خودِ این آقا که رئیس جمهور آمریکا است ریاست جلسه را بر عهده گرفت هر 14 عضو با او مخالفت کردند ، یکی از جلسات تاریخی سازمان ملل است که شورای امنیت به رهبری رئیس جمهور آمریکا تشکیل بشود اما تمام 14 عضو با او مخالفت کنند، چند رئیس جمهور که به او تاختند و با او محکم صحبت کردند و بقیه هم همه مخالفت کردند.

یک چنین شکستی آمریکا در تاریخ خود ندیده است ولی در عین حال یک مشت ماجراجو هستند باز ادامه می‌دهند و اخیرا دوباره دیروز آمریکا یک قطعنامه‌ای را مطرح کرده برای ضربه زدن به برجام و قطعنامه 2231 و آن اینکه طبق قطعنامه 2231 و طبق برجام از اواخر مهر ماه تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. قطعنامه‌هایی که علیه ایران بوده در زمینه تسلیحاتی در مقام عمل کان لم یکن می‌شود. ایران می‌تواند سلاح بفروشد و بخرد این یکی از آثار توافق هسته‌ای بوده که می‌خواهد اجرایی شود. حال آمدند یک قطعنامه‌ای را ارائه کردند علیه این بخش از قطعنامه‌ 2231 که قطعنامه را نقض کنند.

امید فراوان داریم که آمریکا دچار شکست شود؛ امید فراوان داریم که یکبار دیگر آمریکا شکست خود را  لمس کند و انزوای خودش را ببیند؛ اما در عین حال موضع ما روشن است؛ اگر چنین قطعنامه‌ای در سازمان ملل علیه بخشی از 2231 تصویب شود، به معنای آن است که نقض فاحش برجام انجام گرفته و دیگر عواقب آن به عهده بانیان این کار است؛ عواقب آن به عهده کسانی است که در این زمینه تلاش می‌کنند.

به اعتقاد من آمریکا تا پایان دوره خود در تمام این طرح‌ها ناموفق خواهد بود؛ این حکومت از روز اول شکست خورد و حالا رو ندارد که بگوید من مسیر اشتباه را انتخاب کردم؛ می‌گوید اگر من انتخاب شدم بلافاصله با ایران به مصالحه می‌رسم؛ اگر شما راست می‌گوئید و اگر دنبال صلح هستید که همیشه دنبال جنگ بودید، اگر شما دنبال حل هستید که همیشه دنبال مشکل بودید و هیچ وقت دنبال حل نبودید، چرا این کارها را در این مدت سه سال و چند ماه علیه ملت آمریکا، علیه ملت ایران، علیه منطقه انجام دادید؟ به چه دلیل، چه خاصیتی به حال شما داشته و چطور می‌خواهید جواب ملت خودتان را بدهید؟ اگر راست می‌گوئید، شما اگر انتخاب بشوید می‌خواهید با ایران مسائل را حل کنید، چرا امروز علیه ملت ایران، همین امروز دشمنی می‌کنید؛ همین دیشب دشمنی کردید و این قطعنامه را ارائه کردید. معلوم است شما راست نمی‌گویید؛ معلوم است واقعیت را نمی‌گویید؛ معلوم است به عهد خودتان پایبند نیستید.

معتقدم آمریکا از لحاظ سیاسی تا امروز شکست خورده و باز هم شکست خواهد خورد؛ در هر صورت شکست خواهد خورد؛ آمریکا ناموفق خواهد بود، آمریکا نمی‌تواند افکار عمومی را جذب و افکار عمومی دنیا را قانع کند؛ دنیا همه حس کردند ایران یک کشور قانونی، حقوقی، اخلاقی، سیاسی، پایبند به تعهدات و آمریکا کشوری است که به هیچ عهد او نمی‌شود اعتماد داشت؛ حتی همه عهدهای بین‌المللی را زیر پا گذاشت.

مرحله سومی که آمریکا دنبال آن است، وضع فشار داخلی بر ملت ایران است؛ آن هم با تبلیغات و عواملی که دارد، تا امروز ناموفق بوده تا پایان آن هم ناموفق خواهد بود. اگر آمریکا می‌خواهد بین ملت ایران شکاف ایجاد کند، ناموفق خواهد بود. اگر آمریکا می‌خواهد بین قوای سه گانه اختلاف ایجاد کند، ناموفق خواهد بود. اگر آمریکا می‌خواهد شکاف‌هایی را در داخل جامعه ایرانی بوجود بیاورد، ناموفق خواهد بود. ما امروز می‌بینیم یک وحدت و اتحاد و همدلی میان ملت ایران و  همچنین میان ملت و قوای سه‌گانه، داخل قوای سه‌گانه و همه تحت رهبری رهبر فرهیخته وجود دارد و وجود خواهد داشت. وحدت و اتحاد و یکپارچگی‌مان به هم نمی‌خورد و می‌دانیم از این مشکلات می‌توانیم به حول و قوه الهی عبور کنیم.

دیروز یک جلسه‌ای در همین مکان با محققین و اساتید و شرکت‌های دانش‌بنیان و برخی از وزرا و معاونین که راجع به درمان کرونا و واکسن کرونا کار می‌کنند، داشتم. الحمدالله همه اینها قدم‌های بسیار موفقی را برداشتند و ما تقریبا همپای دنیا حرکت می‌کنیم. شیوه‌های مختلف از راههای مختلف شرکت‌های دانش‌بنیان؛ که الحمدالله یکی از افتخارات ما شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. امروز همه نیازمندی‌های بخش کرونا در زمینه مواد بهداشتی، درمان و دارو، تجهیزات پزشکی را همین شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کردند. سی.تی.اسکن، ونتیلاتور، دارو و کیت آزمایشگاهی خواستیم، برای ما تهیه کردند و این جزو افتخارات ماست که دانشمندان کشورمان در این شرایط بیش از 800 مقاله علمی در این مدت راجع به کرونا ارائه کردند و در مجلات علمی دنیا چاپ شده است. پس کشور منزوی نیستیم، کشوری نیستیم که تحت فشار عقب‌نشینی کنیم؛ علیرغم فشارها بهترین قدم‌ها را در این راه برداشتیم.

نکته آخری که می‌خواهم روی آن تاکید کنم اینکه ، کشورهای همسایه ما حواس‌شان جمع باشد. مبادا آمریکا بخواهد از آنها سوءاستفاده کند، مبادا آمریکا بخواهد آنها اطلاعیه‌ای صادر کنند، حال این اطلاعیه البته یک اطلاعیه‌ گمنامی است که صادر شده و معلوم نیست چه کسی حامی است و چه کسی حامی نیست یک اجلاس رسمی نبوده که بگوییم در آن اجلاس چند کشور همسایه علیه ما حرف زدند، کسی به نام دبیر آن جلسه آمده اعلامیه‌ای داده حرفی زده و گفته که باید ایران را تحت فشار قرار داد و تحریم تسلیحاتی ایران باید ادامه پیدا کند.

 این نکته را برادرانه و دوستانه به کشورهای همسایه می‌گویم به بعضی از کشورهای منطقه، والا اکثریت کشورهای منطقه و همسایگان، با ما رابطه بسیار صمیمی دارند. این چند کشوری که در جنوب کشور ما هستند و گاهی اقداماتی می‌کنند به آنها می‌گویم به خوبی بدانند قدرت دفاعی ایران و قدرت تسلیحاتی ایران، به نفع کل منطقه است.

ما از سلاح و امکانات‌مان برای دفاع از خودمان و در برابر تجاوز اجانب استفاده می‌کنیم سلاح ما علیه شما نیست، قدرت ما علیه شما نیست آنهایی که اموال شما را غارت می‌کنند و به شما اسلحه می‌فروشند برای اینکه همسایه خود را بمباران کنید و مردم یمن را نابود کنید آنها به ضرر شما عمل می‌کنند.

ما در کنار شما هستیم و به شما نشان دادیم آن روزی که صدام به کویت حمله کرد ما اولین کشوری بودیم در اینجا که این کار را محکوم کردیم، کشوری که مورد تجاوز قرار گرفت کویت بود، کویت جزو همین شورا بود. اعضای این شورا محکوم نکردند آن لحظه‌ای که ما محکوم کردیم البته بعدا این کار را کردند.

همان روز که صدام حمله کرد ساعت 3 بعدازظهر محکوم کردیم و بیانیه رسمی دادیم و در عمل هم به مردم کویت کمک کردیم و در مقام عمل هم به صدام کمک و حمایت نکردیم. در مقام عمل نشان دادیم که ما طرفدار کشورهای منطقه هستیم دنبال ثبات هستیم اگر چراغ سبز به صدام نشان داده بودیم همان روزی که کویت را اشغال کرد فردای آن روز کل عربستان را اشغال می‌کرد، اگر به صدام چراغ سبز نشان داده بودیم کل قطر و امارات را اشغال می‌کرد کما اینکه صدام در نامه به ما نوشت در نامه به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت که مرز مشترک ما در آب با شما 800 کیلومتر است، صریح نوشته بود، گفت این کشورها مال ماست ما می‌آییم می‌گیریم با شما 800 کیلومتر مرز آبی مشترک داریم، مرز آبی مشترک ما با عراق 18 کیلومتر بوده، معلوم است آنها طرح‌شان چه بود و اگر ما برای ثبات منطقه نایستاده بودیم شما نبودید و صدام همه شما را خورده بود.

پس ما همواره حامی و برادر شما بودیم امروز هم هستیم و شما بدانید آمریکا علیه ایران ناموفق هست و شما بدانید ایران در کاری که انجام می‌دهد طبق قانون و مقررات و مصالح ملی خود و مصالح منطقه پیروز خواهد بود.

و جمله آخر راجع به لبنان است، مردم لبنان در این ایام دچار خسارت عظیم و بزرگی شدند، حادثه‌ای که سه‌شنبه قبل اتفاق افتاد مردم عزیز در آنجا کشته شدند مردم عزیز در آنجا مجروح شدند، کابینه آن امروز دچار مشکل شده از حوادثی که اینها دارند.

 معتقدیم الان وقت آن نیست کسی بخواهد از حادثه لبنان سوءاستفاده کند امروز روز کمک به مردم لبنان است حادثه‌ای برای لبنان پیش آمده همه باید کمک و یاری کنیم، جمهوری اسلامی ایران از آن ساعت اول کمک خود را آغاز کرد همان روز چهارشنبه دو فروند هواپیمای 747 را فرستاد، باز همین روزهای اخیر دو فروند هواپیمای دیگر کمکهای خود را فرستاده، هم دارو هم تجهیزات هم موادی که مورد نیاز آنها بوده برای آنها فرستادیم، هم در تلفن به رئیس جمهور لبنان قول دادم که اگر موردی مورد نیاز آنهاست بگویند و به آنها کمک کنیم حتی در بازسازی بندر آماده کمک هستیم.

از سایر کشورها هم می‌خواهیم به مردم لبنان کمک کنند، لبنان احتیاج به وحدت و آرامش و یاری دارد و مطمئن هستیم که مردم عزیز و قوی و بزرگوار لبنان که در حوادث مختلف ایستادگی کردند در این حادثه هم موفق خواهند بود و از این روزهای سخت انشاءالله عبور خواهند کرد.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

نظر شما