وزیر امور خارجه تاکید کرد:

رد توافق ایران با آمریکا/ به ترامپ مشاوره غلط می‌دهند

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۱۱:۰۸:۴۴
کد خبر: ۱۰۴۲۹۰۴
رد توافق ایران با آمریکا/ به ترامپ مشاوره غلط می‌دهند
وزیر امور خارجه ضمن رد توافق ایران با آمریکا گفت: واضح است که به ترامپ مشاوره غلط دادند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما هیچ طرحی که تغییری در برجام ایجاد کند، را نمی‌پذیریم.

وی در واکنش به ادعاهای اخیر ترامپ مبنی بر توافق با ایران تصریح کرد: ترامپ سه سال و نیم وقت داشته و کسی که در این سال ها نتوانسته این کار را انجام دهد، قطعا در چند هفته هم، نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: واضح است که به ترامپ مشاوره غلط دادند، همین بحث اسنپ‌ بک کاملا نشان می‌دهد که وقتی بولتون با غرور اعلام کرد که ما از قطعنامه شورای امنیت خارج شدیم و نمی‌توانیم از اسنپ بک استفاده کنیم تصور می کرد که نیاز ندارند و می توانند با فشار حداکثری مردم ایران را به زانو در بیاورند.

ظریف در خصوص حادثه لبنان اظهار کرد: همه مردم دنیا با مردم لبنان ابراز همدردی کردند. متاسفانه ایالات متحده علی رغم کرونا و علی رغم این فاجعه، هنوز به تحریم های غیر قانونی خود علیه لبنان ادامه می دهد و برخی از کشورهای منطقه، هم هنوز دارند ادعاهای سیاسی بی موردی را در این زمینه، مطرح می کنند.

وی افزود: علاوه بر اینکه دولت و مردم لبنان این موضوع را با جدیت تحقیق می کنند که در این فاجعه چه اتفاقی افتاده و چه کسانی مسئول آن بودند، که فکر می کنم همه مردم لبنان خواهان این هستند، ما هم از خواست مردم لبنان حمایت می کنیم. لازم است که همه توجهات اولا به مسائل فوری انسانی و ثانیا به بازسازی لبنان متمرکز شود. هر گروهی می تواند از این شرایط بهره برداری سیاسی کند. آنهایی که تلاش کردند بهره برداری سیاسی کنند تاکنون موفق نبودند به دلیل اینکه، مردم در برابر بهره برداری سیاسی از یک فاجعه انسانی واکنش نشان می دهند. ما هم معتقدیم که الان بیش از هر چیز انسجام مردم لبنان لازم است.

وزیر امور خارجه درباره تلاش‌های آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: آمریکایی‌ها حدود سه ماه روی یک قطعنامه بسیار طولانی، تند و با مفاد غیرقابل باور در برخی مسائل مشغول رایزنی با همه دنیا بودند. آمریکایی‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که قطعنامه آنها کمتر از پنج رای می‌آورد. در برخی از پیش‌بینی‌ها در نیویورک گفته شد، این قطعنامه تنها یکی، دو رای خواهد آورد. این کار باعث می‌شد انزوای آمریکا در دنیا بسیار واضح و مشخص نشان داده شود. قرار بود سند خود را روز دوشنبه به صورت رسمی پخش و روز سه شنبه، رای گیری کنند. دیروز بعدازظهر شنیدیم که رای گیری را به عقب انداختند و سپس یک قطعنامه کوتاه در چند بند ولی با همان هدف تنظیم کردند و به صورت بسیار موذیانه تلاش کردند همان هدف را در چند بند به نتیجه برسانند. برای شعور اعضای شورای امنیت احترامی قائل نیستند و فکر می کنند اگر یک مطلب را از 5 صفحه به 5 خط تبدیل کنند، اعضای شورای امنیت فکر می کنند که این مطلب تغییر محتوایی کرده است؛ قطعنامه غیر قانونی است. در واقع از مکانیسم شورای امنیت برای نابود کردن شورای امنیت می خواهند استفاده کنند. یقین دارم که این قطعنامه رأی نخواهد آورد و حتی تعداد آراء آن بسیار کم خواهد بود و به احتمال قریب به یقین ما با یک قطعنامه جدید روبرو نخواهیم بود. آمریکایی ها می دانند که این قطعنامه رأی نمی آورد لذا ادعا کردند بعد از اینکه قطعنامه شکست خورد از روش اسنپ بک استفاده می کنند.

ظریف اظهار کرد: روش اسنپ بک کاملا مشخصا است و از نظر حقوقی هیچ جایگاهی ندارد. سه متحد اروپایی آمریکا، اعلام کردند که آمریکا نمی تواند اسنپ انجام دهد. در واقع نماینده اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده برجام است، به صراحت از طرف بورل اعلام کرد که آمریکا حق اسنپ بک ندارد. موضع روسیه و چین هم کاملا مشخص است. از نظر حقوقی کاملا این قضیه معلوم است، به قدری معلوم است که همان روزهای خروج ترامپ از برجام، بولتون که طراح و مهندس خروج آمریکا از برجام بود در پاسخ به سوالی که گفت آیا شما می توانید از اسنپ بک استفاده کنید؟ پاسخ داد که ما خارج شدیم و این حق را نخواهیم داشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: به این دلیل این کار را کردند که تصور می کردند خروج از برجام و فشار حداکثری، می تواند جمهوری اسلامی را ظرف چند ماه از پا در بیاورد. امروز که در آن سیاست شکست خوردند، فکر می کنند حقوق بین الملل هم با شکست و پایین و بالا شدن آمریکا، تغییر می کند. آمریکا اگر اسنپ بک کند، این اقدام هیچ ارزش قانونی ندارد و هر نتیجه ای هم از این اسنپ بک حاصل شود به اذعان همگان، بی ارزش خواهد بود و هیچ اثری هم، نخواهد داشت.

ظریف یادآور شد: چین و روسیه موضع خود را اعلام کردند، حتی کشورهای دیگر عضو برجام هم که متحد آمریکا هستند علی رغم برخی مواضع غیرقابل قبول خود، این واقعیت را باور دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز