گزارش روز؛

اصولگرایان و اصلاح طلبان/ کدامیک دست برتر را در ۱۴۰۰ دارند؟

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۰۵:۲۲:۱۵
کد خبر: ۱۰۴۳۲۲۸
اصولگرایان و اصلاح طلبان/ کدامیک دست برتر را در ۱۴۰۰ دارند؟
قریب به 300 روز تا انتخاب سیزدهمین رئیس‌جمهور و ورود به پاستور باقی مانده به رغم گمانه‌زنی‌های رسانه‌‌ای و چهره‌های سیاسی از نامزدهای انتخابات 1400، اما هر روز گزینه‌های متعددی، رونمایی می‌شوند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ قریب به 300 روز تا انتخاب سیزدهمین رئیس‌جمهور و ورود به پاستور باقی مانده. به رغم گمانه‌زنی‌های رسانه‌‌ای و چهره‌های سیاسی از نامزدهای انتخابات 1400، اما هر روز گزینه‌های متعددی رونمایی می‌شوند. در جبهه اصلاح طلبان تاکنون علاوه بر گزینه‌های شناخته شده‌ای همچون محسن هاشمی تا عبدالله نوری، مصطفی معین، صفایی‌فراهانی، اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف، درباره چهره‌های دیگری چون محمدرضا خاتمی، سیدحسن خمینی، سورنا ستاری و آذری جهرمی و برخی دیگر گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود حال اینکه این گمانه‌زنی‌ها تا چه حد جدی است، بحث دیگری است چراکه باید احراز صلاحیت کاندیداهای مطرح شده 1400 توسط شورای نگهبان صورت گیرد. 

این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان نیز در این باره اظهارنظر کرده و به رد صلاحیت‌شدگان توصیه کرده است که اگر در گذشته ردصلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند. 

البته این اظهارنظرِ عباسعلی کدخدایی مانند همیشه بی‌پاسخ نمانده. به ویژه اینکه یکی از کاندیداهای احرازصلاحیت نشده سال 96 در واکنش به توصیه کدخدایی گفته است که ما کار خودمان را می‌‎کنیم و آقای کدخدایی هم کار خود را انجامیاهد. 

در واقع «سیدمحمد غرضی»، وزیر پست ویلگراف دولت سازندگی، که صلاحیت او در انتخابات 1396 توسط شورای نگهبان احراز نشده، در واکنش به این اظهارنظر کدخدایی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت : ما کار خودمان را می‌کنیم آقای کدخدایی و عزیزان دیگر هم کار خودشان را کنند، من که نمی‌خواهم درگیر شوم. حرف من به شورای نگهبان و عزیزان دیگر این است که روش‌های گذشته‌تان اشتباه است، حالا باز بروند و یک عزیز دیگر را بیاورند و مثل گذشته شود.

غیر از غرضی که از کاندیداهای شناخته شده انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های گذشته است به نظر می‌رسد که خطابِ کدخدایی به افرادی امثال احمدی‌نژاد هم باشد. احمدی‌نژاد که به گفته عباس سلیمی نمین، فکر کردن به آن به نوعی بازگشت به عقب است، عزم خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری جزم کرده است. اما حال باید دید که با این توصیه کدخدایی چه تصمیمی خواهد گرفت و اینکه آیا مانند غرضی ، کار خود را خواهد کرد و در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد یا خیر؟

گذشته از احمدی نژاد، از اصولگرایان بسیاری برای انتخابات 1400 نام برده می شود از نام محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته تا چهره‌هایی چون قالیباف، مهرداد بذرپاش، نیکزاد، فتاح، علی لاریجانی، عزت الله ضرغامی، علیرضا زاکانی و تعداد دیگری از اصولگرایان. در میان اما بسیاری علی لاریجانی را از مستقلین می‌دانند چرا که به عنوان رئیس سه دوره مجلس، به ویژه در مجلس دهم از مستقلین شد و دیواری را بین خود و اصولگرایان به ویژه پایداری ها با آن همه تخریب‌ها علیه خود، کشید. 

هر چند در این میان اصولگرایانی مانند عباس سلیمی نمین در گفتگو با برنا معتقد است که علی لاریجانی همواره از اصولگرایان است و البته بعید است که برای انتخابات 1400 بیاید اما در مقابل برخی دیگر بر این باورند که علی لاریجانی از زمانی که برای انتخابات مجلس 98 شرکت نکرد باید آن را از کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 دانست. این تحلیل‌ها در حالی است که علی لاریجانی طی این سالها مورد بی مهری جریان اصولگرا قرار گرفته است. 

حال گذشته از اینها، اصولگرایان که توانستند مجلس را در دست بگیرند بیشتر از اصلاح طلبان امیدوارند و حتی بسیاری، سکوت آنها را در مورد انتخابات ریاست جمهوری حاکی از اطمینان آنها از تایید صلاحیت نامزدهایشان برای 1400 می‌دانند. در مقابل اما برخی بر وجود اختلاف ناتمام بین آنها که از قبل از انتخابات مجلس 98 شروع شده و تاکنون ادامه دارد، اشاره می‌کنند. 

اصولگرایانی همچون حسین الله کرم حتی در مورد احراز صلاحیت هم پیش بینی کرده و گفته است شانس داشتن هر گونه نامزد در سال ۱۴۰۰ را باید از جریان اصلاح طلب سلب کرد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که بسیاری از فعالان سیاسی جریان رقیب یعنی اصلاح طلبان، این گونه اظهارات اصولگرایان را ناشی از اطمینان آنها از سوی شورای نگهبان در راستای تایید صلاحیت شان در انتخابات 1400 ارزیابی می کنند در حالی که شورای نگهبان این گونه پیش بینی ها را زودهنگام دانسته و می گوید، هنوز زود است که برخی اظهارنظرات درباره احراز صلاحیت ها این گونه باشد.

محمدرضا بادامچی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در اظهارنظری به نقش احزاب اشاره کرد و به برنا گفت: احراز صلاحیت افراد یا کاندیداها در زمره اختیارات احزاب است و نبود جامعه مدنی و احزاب این وظیفه را به شورای نگهبان داده شده است. اگر احزاب فعال بودند و همین انتخابات اگر فردا برگزار می شد از هر حزب 100 نفر حضور پیدا می کردند در نهایت دو نفر که دارای شایستگی لازم بودند، معرفی و کاندیدا می شدند.

حال با برگزاری جلسه کارگزاران و نشست خبری اتحاد ملت و اعلام آمادگی آنها برای ارائه کاندیدا و به ویژه حضور در انتخابات باید دید که در انتخابات 1400 اصولگرایان و اصلاح طلبان ابتدا چه کاندیداهایی را معرفی خواهند کرد و آیا این کاندیداها در نهایت از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت خواهند شد و از سوی دیگر، کاندیداهایی هستند که نظر مردم را جلب و مطالبات آنها را پاسخ خواهند داد تا آنها را به پای صندوق رأی آورد یا خیر.٥

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز